Tips inför framvagnsinställning?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tips inför framvagnsinställning?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tips inför framvagnsinställning?
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2011-11-18 18:34 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Dags att fixa till framvagnen då det sliter duktigt snett… Har bokat tid den 2:a december och har lite funderingar.
Det man kan justera på 900an är toe och camber? Ska jag påpeka för meken att bilen är 25 mm lägre än original och ska rulla på 16 tummare på sommaren? Blir det annan geometri än original spec som ska till när den är sänkt och rullar på större hjul?/Simon
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92Finns väl även en viss justermån av caster fram med hjälp av att schimsa den övre bärarmen lite mer i bakkant (närmast torpedväggen), fast det är nog inte mycket ökning av caster som man kan få på det sättet.
Om du vill leka med lite hjulvinklar så kan jag rekomendera omfrästa spindelleder (för ökad caster) och lite negativ camber. Jag har runt 4graders caster (om jag inte minns fel) och ca 1,5grad negativ camber, ger lite extra grepp när det svänger och lite ökad stabilitet rakt fram.
MVH
@M.broberg wrote:
bästa är om du gör hjulinställningen med Rät däck. alltså somamrdäcken.
Hur stor skillnad gör profilen på sulorna. Sommarsulorna jag har nu är visserligen slut men tänkte skaffa nya först till
våren. Dom jag har nu är 205/55-16. Tänkte gå ner till 205/50 alt 45. Har det nån betydelse på inställningen?Moddning av spindelleder är inte aktuellt just nu, kommer kanske lite längre fram. Om jag fattat det rätt fräser man bort på den delen som sitter i länkarmen? Spänner man ihop det lilla “glappet” som blir?
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92ang profilen är jag osäker, men Rätt däck och framförallt rätt Ride hight är ju det ultimata. Profilen påverkar ju ride highten så skulle säga att rullomkretsen är det viktigare i fallet, har du ganska exakt samma rullomkrets ( hjulhöjd) på vinterdäcken som 205/50 så. i praktiken är skillnaden nästan garanterat försumbar, men jag utgår bara ifrån “om det ska bli bäst”
ang spindellederna minns jag inte sj exakt, 5 mm tycker jag låter bekant för min del
såhär ser dom ut iaf. glappet kompenserar jag med metallbitarna ni ser på bilden, samma tjocklek som det avfrästa materialet 🙂
liten detaljbild@Juvakka wrote:
När ni ändå är inne på ämnet, hur mycket är det man brukar fräsa av spindellederna?
Hej!
Har för mig att jag fräste av 6mm. Som mellanlägg finns det 3mm tjocka fyrkantsbrickor på t ex Swedol som man kan använda sig av, 4st per sida. Enkelt och fungerande. En snyggare lösning är ett massivt mellanlägg som M.broberg har gjort.
MVH
Nu får ni kalla mig dum om jag har fel, men har jag fattat detta rätt? Spindelleden förskjuts framåt eller bakåt i länkarmen. Alltså: Den urfrästa sidan läggs dikt mot ena sidan och mellanlägget hamnar mellan länkarmen och den del som inte är fräst? Lite luddig förklaring kanske?
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.