Tips om ryckig automatlåda Saab 99

Forum Modellspecifika forum 90/99 Tips om ryckig automatlåda Saab 99

Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-12-02 13:05.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6942

    Hej!
    Har en 99 från 77 med automatlåda som växlar perfekt när den är kall men när den blir ”varm” efter 20-30 min körning så blir växling från 1-2 lite ryckig och när man lägger i läge R och D så rycker hela bilen (ser ut som att aggregatet ska hoppa ur) och i N surrar det från lådan typ som att en ventil ligger och ”klapprar”. Har läst ”handboken” som inte tar upp något om skillnad på varm och kall :bh . kan det vara så att ventiler i lådan bara kärvar när det blir varmt. Finns tillsatser som sänker tempen vid sådana problem men dom verkar inte passa dom gamla B-W lådorna i Saabarna. Oljan är bytt… ATF 220..
    Någon som har någon erfarenhet??

    Hejsvejs!
    Andreas

    #50125

    Ja…Lite luddig rubrik men jag önskar alltså tips, jag har inga tips själv.
    Andreas

    #50133

    anders g
    Deltagare

    Enligt verkstadshandboken så kan det vara
    – för högt tomgångsvartal (har du det vid varm motor?)
    – feljusterad/felmonterad kick-down wire (har du kollat detta?)
    – fel inställning av främre band

    men som du säger så nämns här inget om varmy/kallt tillstånd.
    Främre bandet är kopplat till en kolv, antar att beteendet där vid inkoppling kan ske olika snabbt/mjukt beroende på om det är kallt eller varmt tillstånd på växellåden/oljan eller om bandet är slitet vilket gör att det blir feljusterat pga slitage, dvs glappare. Det står inte att det främre bandet kan justeras med motor/växelåda i bilen, men om det går att få loss locket som täcker justerskruvarna så kanske det går….förutsatt att man kan göra rent där packningen sitter på växellådan så det blir tätt med den nya packningen. Det kanske går att hissa upp motor/växellåda lite grann med en domkraft eller helst motorlyft så avståndet ökar mellan locket och ”tvärbalken” mitt under växellådan så man kan komma åt lättare..kanske lossa muttrarna litet på de bakre motorfästena, dock inte skruva av dem helt….en gissning här…kanske någon på forumet har testat detta ?

    Jag skulle passa på att justera bakre bandet ..ser ut att kunna göras från utsidan.
    Ta av främre locket och byt ut/rengör silen men innan du gör det köp en superstark magnet på t ex klas i sjön t ex 31-3157 och sätt på locket så kommer det samlas en massa skit på insidan av locket som dras dit av magneten när du kör, så får du ut skiten när du lossar locket. Funkar bra bak på oljefilter också. Det brukar se ut som en grå massa som hålls kvar av magneten när jag skurit upp oljefilter och kollat.

    Anders

    #50144

    Jag har testat att justara främrebandet som verkar när ”2an” går i gick fint att ta loss locket, har även justerat bakre bandet som påverkas av att ”R” läggs i. Jätte skillnd när bilen är kall o lådan inte är i arbets temp, sen kommer ”dunken” tillbaka. Jag har funderat på om det kan vara så att primärventilen kärvar när den blivit varm, det är den som påverkar hur kopplingar och bromsband jobbar… Får nog plocka ner ventilhuset och kolla så att allt lirar lätt dettta ska gå att göra med lådan i bil…
    tackar för visat intresse väldigt bra med nya ”ögon” lätt att bli ”hemmablind”.

    #50146

    anders g
    Deltagare

    Centrifugalregulatorn är ju lätt att komma åt och kontrollera också. Den kanske inte har något att göra med ditt problem men om det finns en chans och det är lätt att kolla så varför inte?

    Om växelförarens reglagevajer inkl fästen är slitna, kan det påverka ? Ytterligare ett långskott….

    Anders

    #50160

    Ja det får nog bli en översyn på allt som går utan att behöva plocka ur aggregatet. Har funderat på kickdown wiren om den ändå är felaktigt inställd fast kickdown fuktionen fungerar riktigt och växling mellen 2-3 och 3-2 är perfekt.
    ska försöka läsa på om vilka funktioner i lådan som gör vad och kan påverka mina ”problemsteg”. Har ju känt bilen sedan 78 typ och min farbror som hade den till 90/91 hade stält bromsbanden lite hårdare för att dom inte skulle slitas så fort så bilen har ju alltid varit ”vass” mellan 2 o 3 det blev ju mycket bättre när jag minskat spänningen på båda banden när den är kall men sedan blev det ju nästan lika dant igen. Man kanske ska ta bort termostaten till kylet så oljan kyls hela tiden istället och på så vis få ”snällare” arbetstemp..?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.