Tjuvluft i avlastningsventilen, eller?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tjuvluft i avlastningsventilen, eller?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tjuvluft i avlastningsventilen, eller?
- Detta ämne har 13 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2011-08-31 17:46 av William.
-
FörfattareInlägg
-
Har en 900S – 91 som vandrar lite på tomgång. Har börjat söka tjuvluftsställen, bytte vacuumslangar i höstas och märker inga läckor i nån av dessa. Jag hör dock ett väsande “tjuvluftsljud” som tycks komma från lilla vacuumslangen som går mellan insuget och avlastningsventilen. Nyper jag ihop den blir det tyst. (plus att motorn nästan dör innan den anpassar sig efter det nya läget)
Då tänker jag att AHA!, där ska väl ingen luft passera? …men eftersom jag inte riktigt vet hur avlastningsventilen funkar, så frågar jag, det kanske ska va så ändå?? 🙄
augusti 19, 2011 at 19:39 #31124Reagerar motorn så pass mycket av det så drar den nog tjuvluft där ja. Original dumparna bruka sluta hålla tätt med åren.
augusti 19, 2011 at 20:31 #31127Gör det ingen skillnad efter så kika på detta http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=267&hilit=vad+heter+denna
Mvh
Det ska vara bomstopp i avlastningsventilen, man ska inte kunna suga eller blåsa luft i lilla vakumslangen. Inte helt ovanligt att dom ger upp, den sitter där det är väldigt varmt och gummi har en livslängd. Rekommenderar nog en original Bosch just för livslängdens skull, inbillar mig att kopiorna har sämre gummimaterial.
Bra tips där om vacuumbehållaren till kupefläkten, den verkar dock hålla sitt vacuum bra, men ska hållas i åtanke 🙂
Låter lovande med avlastningsventilen, återkommer med resultat… Tyvärr har jag hunnit beställa en piratventil, men aja, den håller väl ett tag iaf och framförallt får jag se om det blir nåt bättre med tjuvluften… :ID
@Turbocab wrote:
Det ska vara bomstopp i avlastningsventilen, man ska inte kunna suga eller blåsa luft i lilla vakumslangen. Inte helt ovanligt att dom ger upp, den sitter där det är väldigt varmt och gummi har en livslängd. Rekommenderar nog en original Bosch just för livslängdens skull, inbillar mig att kopiorna har sämre gummimaterial.
Det ska inte gå att blåsa eller suga i någon av anslutningarna.
Men… motorn kan inte dra tjuvluft via avlastningsventilen om den bara är trasig på det vanliga viset, dvs membranet är trasig.
avlastningsventilen verkar kass, för den går att både blåsa och suga i utan större motstånd, dock kan jag inte säga att jag märkt av nåt konstigt när jag kör. (förrutom tomgången)
nyper jag ihop slangen blir tomgången vettig efter några sekunder. filmade det med mobilen i eftermiddags och youtubade det:
http://www.youtube.com/watch?v=RkQazK8RUjE
Hej William!
Jag har upptäckt exakt samma problem som dig, har skrivit lite i en tråd på 900-klubben. Hur har du gjort, köpt ny ventil? Isåfall var, jag har bara hittat för 400kr och det känns lite svårt för en plastgrej.. Fast det kanske bara är att bita i det sura äpplet?Någon som vet, är det farligt/skadligt att köra omkring med kass avlastningsventil?
Jag har beställt en på mekonomen som ska dyka upp imorrn, återkommer med resultat 🙂
som min är nu har jag nog kört runt flera månader med, dock laddar min rätt laddtryck och har inte egentligen märkt av nåt fel – men så är det väl med sånna här smygande fel….
Låter fint! Har köpt en billig begagnad ventil från 9-5:a 2005, hoppas den håller några år åtminstone. Tyckte 400+ var lite saftigt för helt nytt!
William: Hur lång tid tog det att byta? Ser ju jobbigt ut med alla slangar o rör men det kanske inte egentligen är en så stor grej?
Jag bytte inte till en original utan köpte piratmodellen för ca 200kr.
Jag tog bort hela röret som som dumpen sitter i, som sitter med en slangklämma på turbon och luftburken i andra änden + nån slang mitt på. Är lite väl trångt att försöka byta den på plats tror jag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.