Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Tomgång som gör som den vill
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-03 18:13 av .
- FörfattareInlägg
- 30 september, 2007 kl. 10:18 #16807
Molte
DeltagareHej
När jag startar bilen så ligger den på strax under 1000 rpm men låter man den stå ett tag så kan den stanna. Det händer inte spec ofta. Men det jag irriterar mig på är att om jag står i en kö eller driv in.en på Mc Donalds så tenderar tomgången att gå upp till 1500 rpm när tempen går en bit över normal. Jag kan inte förstå varför den gör så. Gasspjelldämparen utesluter jag eftersom tomgången stiger utan att jag rört gaspedalen först. Så då kan ju inte dämparen fasna i något läge.
När man kör en bit så bilen kommer ner lite i temp så sjunker tomgången ingen.
Någon som vet vad det kan vara som trilskas?För att höja CO så ska skruven skruvas med eller motsols? Har bara 1,1 i CO. Kan de va de som påverkar?
För säkerhets skull, det är tomgångsblandningsskruven man ändrar på?MVH
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska30 september, 2007 kl. 11:06 #112381Lsoderlund
DeltagareKanske ett longshoot, men på min 99a hade jag samma problem för ett tag sedan, och då var det chokevajern som hade åkt ut en bit, och därmed höjt tomgången… När man tryckte in den så fjädrade den tillbaka. Men efter att ha bytt vajern så lirar allt som det ska igen…
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
30 september, 2007 kl. 11:17 #112382Karl Ask
ModeratorPÅ din bil sitter det en automatchoke och den kan krångla ibland, det är därför många bygger om de till manuell choke. Kolla det!
30 september, 2007 kl. 17:12 #112398Molte
DeltagareMen den kan ju inte choka när motorn är varm. choken stänger ju vid 67* och den temperaturen är jag långt över när den stiger mot 1500rpm.
Ingen vajer på denna inte. Jag tror det är något annat en choken.
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska30 september, 2007 kl. 17:32 #112405William
Deltagaremin tomgång var lite knäpp när motorn drog tjuvluft. jag fick ha ganska högt tomgångsvarv för att den inte skulle vilja sega ner och dö och den kunde ändå lägga av när man körde med frihjulet och släppte gasen. För min del var det troligen genom insugspackningen den drog lite extra luft för efter att jag bytt denna blev det bättre.
30 september, 2007 kl. 18:22 #112408lecup
DeltagareProblemer med tomgang kan også komme fra tjuvluft fra Vakuumservo.Utæt ventil eller slangeforbinelser.
3 oktober, 2007 kl. 16:23 #112583micke l
DeltagareHade problem att min surade ner sig på tomgång, och tillslut dog den. Visade sig vara något som var otätt så den sög in soppa på tomgång via accmunstycket. På höga varv märktes det inta på samma sätt.
3 oktober, 2007 kl. 18:13 #112588Molte
DeltagareTack för tipsen men det visade sig vara för låg co. Nu kan man ställa klockan efter den.
0,14 i co visade sig vara för lågt. 2,35 passade perfekt.Tack för tipsen allafall!
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.