Tomgångs och startproblem, Saab 900i

Forum Modellspecifika forum OG900 Tomgångs och startproblem, Saab 900i

• Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-23 14:13 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    gammelpungen
    Deltagare

Hej, jag ber om ursäkt till att börja med om jag inte hittat i dom andra trådarna (även om det kanske finns svar där).

Jag har en Saab 900i -88 och den funkar felfritt när den är varm.
    När den är kall så har den verkligen ingen tomgång, gasar jag inte och håller ca:1000 varv så dör den… Om den då dör så kan det ta ett bra tag innan den startar igen :/ Har till och med lyckats få slut på batteriet en gång…

Men när den är lite varm så är allt som det ska. Vad är det som jag eventuellt skulle behöva kolla?

Ps. Vill tillägga att jag inte vet något om bilarnas motorer, men kan 2 hjuliga fordon..

Önskar all hjälp jag kan och hoppas ni har förståelse för min dumhet när det gäller bilar..

Mvh// Fredrik

Förtydligade rubriken samt flyttade till rätt kategori. //Mod

gammelpungen
    Deltagare

Om ni undrar något om bilen så står allt här! 🙂

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Registreringsnummer: NKS 862

Raffe
    Deltagare

jag skulle nog kolla alla slangar, så ingen har spruckigt eller lossnat. Då menar jag dom små under motorhuven. Och kolla när det är bytt bränslefilter sist. Lycka till!
    Och oom det är en 8ventilare lyssna att bränslepumpen startar varje gång du vrider på tändningen. Det kan vara bränslepumprelät.

Edit,
    För att inte förvilla dig. jag ser ju nu att den startar när den är kall, verkar det som. Så glöm det med relät.

Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

jellybear
    Deltagare

Om vi antar att du inte har någon vit rök ur avgasröret eller vatten i motoroljan (vilket skulle tyda på en trasig topplockspackning), så är det du beskriver ganska vanligt förekommande på 8V med katalysator (vilket är vad du har enligt bilregistret) nämligen kass/ojämn tomgång ibland inte på alla cylindrar när motorn är kall och sedan går den alldeles utmärkt när den är varm, dock ibland med lite hög och lite ojämn tomgång.

Det finns många trådar här på forumet som avhandlat problemet, men tyvärr ingen som har en patentlösning funkar eftersom det är många samverkande delar. Men i princip handlar det om att lambdaregleringen antingen inte funkar som den ska eller att den inte räcker till (inte lyckas göra bränsleblandningen fet nog) vid kallstart. Ett par idéer om vad det kan bero på:

– Kass lambdasond eller kablage till lambdasond (passa på när du besiktigar bilen och be dem läsa ut lambdavärdet – det görs normalt inte på din årsmodell – är den i spannet 0.97-1.03 är lambdan frisk).
    – Kass tempgivare (det finns flera)
    – Kass styrtrycksventil
    – Kärvande tillsatsluftsslid (kolla om den öppnar ordentligt när den är kall och känn att den inte kärvar. Annars smörj)
    – Ärgade kontakter på någon givare (temp och lambdasond) som gör att den ger fel värden.

Jag vet att vissa med framgång försökt sig på att skruva på CO-skruven som är igenpluggad och egentligen inte ska behöva röras på 8V-kat-bilar (på 8V utan kat är den åtkomlig).

Jag hade dessa symptom – dock inte lika illa som din, min höll sig iaf igång men på väldigt lågt varvtal typ 600rpm. Då blev det lite bättre av att byta alla tempgivare och smörja kontakterna.

sebbo
    Deltagare

Tjo. Jag hade liknande symptom ett tag på min 8v.
    Det ajg gjorde var att byta tempgivaren på insuget samt den under termostathuset (den med Bosch kontakten ) Samt, och det här är viktigt på alla k.jet bilar, polerade kolven i brännslehuvudet. Det är inget svårt jobb, man måste bara vara supernoga att itne tappa den eller den lilla packningen ovanför huvudet. Om du känner att du vill testa det så kan jag ta och fota av min och göra en lite guide åt dig 🙂
    Sen så skulle ajg nog rekomendera att när du har tid/lust/kunskap byta till elektronisk insprutning, det löser många problem 😉

gammelpungen
    Deltagare

Hej tack för alla svar, förlåt för att jag svarat sent!

Jag har noll koll när det gäller bilmotorer… :/

Jag ska kolla det snarast möjligt och återkomma! tack så jätte mycket!

Sebbo, hur kan man byta till elektronisk insprutning? Tid har jag och lust med men dock ingen kunskap… 🙁 Är det dyrt?

sebbo
    Deltagare

För att kunna göra det finns det två saker att välja på. Antingen ett beggat insprut från någon 900 med antingen Bosch eller Lucas insprutning och ta komponenter och kabelhärva från dem. Andra alternativet är att köpa ett megasquirt insprutningssystem. Det finns komplett med alla elektriska komponenter och kabelhärva. Megasquirt är något enklare att ha och göra med, vilket jag lärt mig nu efter jag satte in Lucas insprutningen.
    Förenklat så är det 4 kablar att koppla in på befintligt elsystem. Det är +15, +30, tändpulser och bränslepump. Till det kommer att borra ur spridarhålen i insuget du har nu så de elektriska spridarna kommer ner tillräckligt långt, bygga eller beställa en fuelrail och infästningarna till den.

Så, om du har lite koll på fordonselektronik kan du klara det 🙂

Men ang dina tomgångsproblem skulle jag tro att din tillsatsluftslide (tomgångsmotor) kärvar. Efter som den har bra tomgång vid varm motor. Men som sagt, K-jet med lambda är ren och skär magi, ingen vet säkert hur det fungerar och eftersom det är halv elektroniskt men utan diagnostik kan det vara både tidsödande och dyrt att felsöka problem som inte är helt uppenbara, tro mig jag har varit där…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng