Tomgångshöjning kall motor 900i

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tomgångshöjning kall motor 900i

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tomgångshöjning kall motor 900i

  • Författare
    Inlägg
    • mars 8, 2014 at 22:12 #26159

      Hej

      Jag har köpt mig en gammal saab 900i -87 (utan katalysator) som har lite låg tomgång kall, den
      ligger på ca 900rpm och jag undrar vad som är normal tomgångshöjning kall motor.
      Den går bra men känns som 11-1200rpm vore mer normalt. Gissar att tillsatsluftsliden inte
      är helt frisk för tomgången ändras inte då den blir varm.
      Kan styrtrycksventilen påverka tomgången?

      Som sagt går bra kall som varm ,endast något låg tomgång kall.

      Saab 900 1987 12400mil

        mars 9, 2014 at 08:51 #197058

        Du kan ju börja med att tvätta ur tillsatsluftsliden så den blir ren; sen påverkar tändningen också tomgången, ju högre tändning ju högre tomgångsvarv.

        Styrtrycksventilen påverkar också tomgången i den meningen att den reglerar hur mycket bränsle motorn får; har du dessutom strul med en tempgivare så kan du få det fenomenet du beskriver.

        Du har en tomgångsskruv vid spjällkontakten; med nyckelvidd 10, där kan du själv justera tomgångsvarvet.

        Men överlag är dessa motorer “roliga” när de är kalla!

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          mars 9, 2014 at 08:54 #197611

          900rpm är ett normalt tomgångsvarvtal, så de behöver du nog inte justera.
          //Daniel

          Saab 900 turbo-1981

            mars 9, 2014 at 16:41 #197612

            Ok då vet jag, den är ju bara lite “rolig” första minuten ungefär sen går den som…ja som 118 hk 😉

              mars 31, 2014 at 23:49 #197754

              Lite update

              Nu går pärlan fint, en höjning av co till 3.5 gjorde susen ,svarar bättre och drar runt 0.85-0.9
              De senaste 180 milen, riktigt trevliga bilar att köra dessa og 900

              Skulle bara haft hittat några fina alufälgar ,men de verkar ju omöjligt till 4/114.3 så det fick bli en ny framruta sålänge

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.