Tomgångshöjning kall motor 900i
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tomgångshöjning kall motor 900i
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tomgångshöjning kall motor 900i
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-31 23:49 av antos74.
-
FörfattareInlägg
-
Hej
Jag har köpt mig en gammal saab 900i -87 (utan katalysator) som har lite låg tomgång kall, den
ligger på ca 900rpm och jag undrar vad som är normal tomgångshöjning kall motor.
Den går bra men känns som 11-1200rpm vore mer normalt. Gissar att tillsatsluftsliden inte
är helt frisk för tomgången ändras inte då den blir varm.
Kan styrtrycksventilen påverka tomgången?Som sagt går bra kall som varm ,endast något låg tomgång kall.
Saab 900 1987 12400mil
Du kan ju börja med att tvätta ur tillsatsluftsliden så den blir ren; sen påverkar tändningen också tomgången, ju högre tändning ju högre tomgångsvarv.
Styrtrycksventilen påverkar också tomgången i den meningen att den reglerar hur mycket bränsle motorn får; har du dessutom strul med en tempgivare så kan du få det fenomenet du beskriver.
Du har en tomgångsskruv vid spjällkontakten; med nyckelvidd 10, där kan du själv justera tomgångsvarvet.
Men överlag är dessa motorer “roliga” när de är kalla!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Lite update
Nu går pärlan fint, en höjning av co till 3.5 gjorde susen ,svarar bättre och drar runt 0.85-0.9
De senaste 180 milen, riktigt trevliga bilar att köra dessa og 900Skulle bara haft hittat några fina alufälgar ,men de verkar ju omöjligt till 4/114.3 så det fick bli en ny framruta sålänge
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.