Tomgångsventil Bosch

Forum Modellspecifika forum OG900 Tomgångsventil Bosch

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-04-26 18:43.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #442929

    900_t8
    Deltagare

    Min 900i 2.0 -91 fick problem med tomgången och ville inte hålla igång sig själv.
    Jag hade ner tomgångsventilen och gjorde rent efter förmåga och smörjde upp med en hel del WD40.
    Efter det så pulserar tomgången mellan 2.000-2.500.
    Det går att köra bilen, men frikopplar man eller stannar till så återgår den till att pulsera.
    Jag tryckte till gasen några gånger och då kunde den lägga sig runt 1000+ varv och hålla sig där, men den återgick rätt lätt till att pulsera om jag rörde gasen igen.

    Finns det något som jag borde titta/tänka på? – Är jag ens rätt ute?

    /Mikael.L

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    #442931

    Janne Hagnell
    Moderator

    Har du kollat anslutningskablaget? Kablar på väg att brista och ärg där kan ge skum tomgång.

    #442935

    Den får inte tjuvluft nånstans?
    Å det är ju inte säkert att tomgångsventilen fungerar som den ska ändå, när jag var i Belgien med min så slutade den att funka.
    Slutade med att jag ersatte den med en vattenslangsskarv som jag köpte på en järnhandel. Hittade en som var liten/stor nog diameter/förkrympning så tomgången stannade på stabila ca 1500 varv.
    Sen körde jag hem.

    #442965

    900_t8
    Deltagare

    Jag körde lite idag. Innan ja gjorde något så testade jag hur bilen betedde sig. Tryckte jag till gasen så ändrade bilen nästan alltid tomgångsläge. Ibland högre, ibland så att den höll på att dö och ibland gick den tillbaka till att pulsera på sina 2000-2500r/min. När den höll på att dö lyckades den alltid rädda sig själv och då till att börja pulsera igen.

    Jag plockade ner luftburk och hade isär luftmassemätare och slang. Jag tog också isär kontakter till luftmassemätare, spjällhus och reglerventilen.
    Kontakterna såg fina ut förutom den vid luftmassemätaren som jag blåste rent. – Mycket fett/gegga runt kontaktstycket.
    Jag gjorde rent reglerventilen en gång till också. Den såg dock ut att stå i samma läge som senast. Precis öppen/inte stängd – hur man nu vill se det.

    På med allt igen och ut på en testtur. Jag var lite hårdare på gasen idag och jag undrar om inte det löst problemet för när jag kom till att vända så var tomgången på strax under 1000 r/min. Det höll i sig även när jag kom hem. Det får nog bli en testtur till innan besiktningen tror jag dock.

    Men detta borde la snarare vara spjällhuset och inte tomgångs reglerventilen va?

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    • Det här svaret redigerades 1 vecka sedan av .
    #443036

    saabgunnar
    Deltagare

    Hej!
    Endera så fick du fart på tomgångsreglering, är ju en ventil som ska jobba hela tiden med olika slag för olika mycket luft. Kan fastna om de stått länge. Eller också har du ett LH system med tomgångskontakt i spjällpotentiometern som du fick igång. Om den inte ger kontakt vet inte systemet om det ska vara tomgång eller inte. Senare varianter saknar denna kontakt.
    Men tjuvluft är en tänkbar orsak annars, kolla baksidan på slangarna efter dolda sprickor.

    #443140

    900_t8
    Deltagare

    Vad är är ett LH-system? Nog fipplade jag på en kontakt på spjällhuset och visst kallar EPCn den för potentiometer (75 01 612).
    2.1-motorn verkar dock bara ha en lägesgivare.

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    #443151

    saabaero
    Deltagare

    2,1 har en spjällägesgivare av samma modell som Trionic, dvs en potentiometer.

    Tomgångsregleringen är en bypassledning forbi gasspjället dör öppningen regleras av tomgångsmotorn.
    För att detta ska fungera bra måste även gasspjället vara korrekt justerat så det är nog en bra idé att kolla spjällets grundinställning.
    Ett typsikt beteende när grundinställningen är fel är att tomgången lägger sig I ”felsäkert läge” strax under 1500rpm

    För grundinställning av spjället.
    Vrid stoppskruven till exakt det läge där spjället är helt stängt. Öppna sjället ½ varv med stoppskruven och lås fast stoppskruven.

    #443168

    900_t8
    Deltagare

    Tack så jättemycket för informationen!

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng