”topp” fråga.

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT ”topp” fråga.

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-03-09 19:29.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15696

    piin
    Deltagare

    hej gubbar, håller på att plocka ihop motorn till 64an nu och ska till att skruva på toppen, men jag har 3 stycken att välja på

    alla ser väldigt lika ut men dom har olika texter.

    skriver texterna till och börja med, får ta bilder senare idag då jag får hem kameran. 🙂

    topp nr 1; M-709 483 sen är det en symbol som ser ut som en 3a eller ett snett M och siffrorna 8/64

    topp nr 2; P jm (med skrivstil) 709483

    topp nr 3; M- 709 483 siffrorna 70 i en cirkel och KOK.III

    lite svårt att fatta nåt kanske men tar kort sen 🙂

    alla topparna har dom ”bra” runda kylkanalerna men spelar det någon roll vilken man tar?

    #104060

    pelle s
    Deltagare

    Det spelar nog ingen roll om du inte ska plana toppen. Välj den med bäst gängor till stiften och tempgivaren, dessutom bör du kolla så topparna är plana.

    Anser
    Pelle

    #104061

    piin
    Deltagare

    okej, tack. har en till fråga. nu angående förgasare. har två val där oxo båda är solex enkelförgasare

    samma där. dom ser så gott som precis likadana ut men har olika siffror.

    nr 1. 40AL 19L261

    nr 2. 40AL 22 CO 84

    någon skillnad på dessa eller bara serienummer? 🙂

    #104063

    Så vitt jag vet så är enkelförgasarna på 96orna i princip samma utförande, utom på 65an som hade en modifierad fugg av samma typ som hade en tilläggsbeteckning F,

    Är inte hundra men tror du sitter på 2 likvärdiga fuggar, har själv ett antal av samma typ och utförande men det skiljer lite i ”sifferkodningen” på dem. De enda som sliöjer på dessa är olika nippelutföranden till bensinslangen.

    Plocka dock de delar som är bäst, spjällhus med minst glapp och du kanske kan hitta ett större huvudmunstycke än 135 i nån av dem, Hittade ett 140 i en av mina och ett lite större än original är att föredra.

    #104065

    piin
    Deltagare

    okej, en av dom har ett inbyggt bränslefilter på bensinslangsfästet, den andra har bara ett hål men i detta sitter det en stålomspunnen slang som passar direkt på bränsle pumpen. men då får man ju inget filter. kan det vara en orginal slang eller slang till nåt annat som bara råkade passa? 🙂

    ska plocka isär dom och undersöka lite

    kollade mina munstycken nu. hade ett 130 och ett 135 🙁 går dom att borra? 🙂

    sen verkar det som att spjället på den ena är aningen tunnare så kanske flyttar över 135an på den då.

    #104071

    Vet vad du menar, har en med filter vid slanganslutningen. Enligt min erfareneht så läcker den mer eftersom den har fler tätningsplan.. Skulle köra på den med direktanslutning, har själv ett vanligt bensinfilter efter pumpen, bra för då kan man se att pumpen fungerar bra när det spottar upp genom filtret!

    Verkar mysko med ett tunnare spjäll vad jag vet är spjälaxeln och spjäll oförändrade genom alla åren, 135 är ju original vet ej om det går att borra. Går går det ju absolut men har du borr i rätt storlek? för stort kommer bara feta upp för mkt!

    ett nytt större munstycke är inte dyrt, kolla länken till classicsaabracing längst upp på sidan där kan du få prima munstycken och goda råd om storlek.

    Om den stålomspunna slangen skulle börja läcka vilket min gjorde, så kan man slita av den från nipplarna de är helt ok att klamma fast en vanlig slang på,

    /Jens

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng