Topplock.

  • Författare
    Inlägg
    • januari 23, 2006 at 21:13 #13740

      Tjenare alla.
      Jag äger en saab 99 turbo från 78 som ni säkert vet, (några av er) och jag håller på att renovera den till originalskick, (eftersom det är den snyggaste saaben jag vet) och då så är det så att att totalrenovera ett topplock skulle kosta närmare 4000:- och jag hittade ett planat och renoverat topplock på internet för 800:- så det blev ju att jag köpte det…
      Sen nu när jag har köpt det har jag kommit på att topplocket inte är till en turbo utan tilll en vanlig 99a eftersom grenröret var 2delat och inte var ihop , som på mitt…

      Och då är ju då frågan passar det till turbon? Kollade upp och toppplocket hade suttit på en 2.0l motor med insprutning, om det nu fanns en sådan saab 99 med så kraftig motor(trodde det bara var till turbon och ems:n) , För man kan väl inte ha en annan topp än till just den motorn?

      Sen kommer en fråga som jag har grubblat länge på Vad är det för skillnad på tex en 9-3 Viggen och en 9-3 Aero?Simpel, jag vet , men jag måste ha svar på den

      mvh Anton

      Saab 93B -59 (Blå)
      Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
      Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

        januari 23, 2006 at 21:22 #91875

        Hej!

        Hoppas att jag inte säger fel nu, men jag erinrar mig att ett turbotopplock har natriumkylda ventiler. Ett vanligt har det inte. Jag tror dock inte att det har någon betydelse i praktiken eftersom jag förmodar att du skall lämna motorn i originalskick. Ventilerna “borde” hålla ändå, men det kanske är lika bra att vara på den säkra sidan?

        Skillnaden mellan Aero och Viggen är följande:

        * Viggen är 2.3 Turbo, Aero är 2.0 Turbo
        * Viggen är mycket dyrare
        * Till en början hade Viggen och Aero olika exteriör och interiör, men det ändrades på senare modeller av Aero i samband med att Viggen utgick som produktionsmodell

        Finns säkert mer som skiljer också.

        MVH
        Carl

          januari 23, 2006 at 21:44 #91876

          Eftersom Turbon har lägre komp borde det vara skillnad….På vissa bilar är kolvarna ändrade för att ge lägre komp, vet ej hur det är med den aktuella bilen…men hur ska du isåfall få dit turbon på grenröret utan kraftig modifikation….Glöm hela idén och sälj toppen vidare…mitt förslag…

            januari 23, 2006 at 22:31 #91877

            Hej.På turbomotor´n är kompet sänkt med lågkomp kolvar,Topparna är lika förutom ventilerna som Carl
            nämner i sitt inlägg.kammen är annorlunda så den får du flytta över, och shimsa in.
            Men om toppen kommer från en EMS/Inspr från 77-78 så tror jag (om jag inte kommer ihåg fel)att
            det var natriumventiler på dessa.enkel lösning, jämför med dom gamla du har,Du bör ej använda vanliga ventiler i turbo´n
            /Mogge

              januari 24, 2006 at 08:47 #91878

              Skillnader som finns är följande och detta gäller H-motorn, B-motorn var redan pensionerad när jag jobbade med detta..

              Blå topp = Förgasarmotor – Andra ventilsäten från senare delen av 80-talet, minns ej införandedatum men går säkerligen att hitta i verkstadshandboken.
              Grön topp = Insprutningsmotor – annat bättre material i toppen, natriumkyldaventiler försvann innan 1984 då jag började på Saab, tror att dessa ev försvann med B-motorn på I-motorerna.
              Gul topp = Turbomotorer – Ännu bättre material, natriumkylda ventiler.
              Alla mått på själva toppen såsom förbränningsrum kanaler o dyl borde vara lika.
              Det går alltid bra att byta till en “bättre” topp men att byta till “sämre” är inte att rekommendera.
              Ventilfjädrar, kamaxelbrygga, ventiltryckare är samma på alla.
              Hoppas detta var till någon hjälp.

              Mvh

                januari 24, 2006 at 15:16 #91879

                Tack för svaren!

                Saab 93B -59 (Blå)
                Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.