Topplock.

Forum Modellspecifika forum 90/99 Topplock.

Detta ämne innehåller 5 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-01-24 15:16.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13740

    Lustgasen
    Moderator

    Tjenare alla.
    Jag äger en saab 99 turbo från 78 som ni säkert vet, (några av er) och jag håller på att renovera den till originalskick, (eftersom det är den snyggaste saaben jag vet) och då så är det så att att totalrenovera ett topplock skulle kosta närmare 4000:- och jag hittade ett planat och renoverat topplock på internet för 800:- så det blev ju att jag köpte det…
    Sen nu när jag har köpt det har jag kommit på att topplocket inte är till en turbo utan tilll en vanlig 99a eftersom grenröret var 2delat och inte var ihop , som på mitt…

    Och då är ju då frågan passar det till turbon? Kollade upp och toppplocket hade suttit på en 2.0l motor med insprutning, om det nu fanns en sådan saab 99 med så kraftig motor(trodde det bara var till turbon och ems:n) , För man kan väl inte ha en annan topp än till just den motorn?

    Sen kommer en fråga som jag har grubblat länge på Vad är det för skillnad på tex en 9-3 Viggen och en 9-3 Aero?Simpel, jag vet , men jag måste ha svar på den

    mvh Anton

    #91875

    carl l
    Deltagare

    Hej!

    Hoppas att jag inte säger fel nu, men jag erinrar mig att ett turbotopplock har natriumkylda ventiler. Ett vanligt har det inte. Jag tror dock inte att det har någon betydelse i praktiken eftersom jag förmodar att du skall lämna motorn i originalskick. Ventilerna ”borde” hålla ändå, men det kanske är lika bra att vara på den säkra sidan?

    Skillnaden mellan Aero och Viggen är följande:

    * Viggen är 2.3 Turbo, Aero är 2.0 Turbo
    * Viggen är mycket dyrare
    * Till en början hade Viggen och Aero olika exteriör och interiör, men det ändrades på senare modeller av Aero i samband med att Viggen utgick som produktionsmodell

    Finns säkert mer som skiljer också.

    MVH
    Carl

    #91876

    torzan
    Deltagare

    Eftersom Turbon har lägre komp borde det vara skillnad….På vissa bilar är kolvarna ändrade för att ge lägre komp, vet ej hur det är med den aktuella bilen…men hur ska du isåfall få dit turbon på grenröret utan kraftig modifikation….Glöm hela idén och sälj toppen vidare…mitt förslag…

    #91877

    trionic
    Deltagare

    Hej.På turbomotor´n är kompet sänkt med lågkomp kolvar,Topparna är lika förutom ventilerna som Carl
    nämner i sitt inlägg.kammen är annorlunda så den får du flytta över, och shimsa in.
    Men om toppen kommer från en EMS/Inspr från 77-78 så tror jag (om jag inte kommer ihåg fel)att
    det var natriumventiler på dessa.enkel lösning, jämför med dom gamla du har,Du bör ej använda vanliga ventiler i turbo´n
    /Mogge

    #91878

    bluesman
    Deltagare

    Skillnader som finns är följande och detta gäller H-motorn, B-motorn var redan pensionerad när jag jobbade med detta..

    Blå topp = Förgasarmotor – Andra ventilsäten från senare delen av 80-talet, minns ej införandedatum men går säkerligen att hitta i verkstadshandboken.
    Grön topp = Insprutningsmotor – annat bättre material i toppen, natriumkyldaventiler försvann innan 1984 då jag började på Saab, tror att dessa ev försvann med B-motorn på I-motorerna.
    Gul topp = Turbomotorer – Ännu bättre material, natriumkylda ventiler.
    Alla mått på själva toppen såsom förbränningsrum kanaler o dyl borde vara lika.
    Det går alltid bra att byta till en ”bättre” topp men att byta till ”sämre” är inte att rekommendera.
    Ventilfjädrar, kamaxelbrygga, ventiltryckare är samma på alla.
    Hoppas detta var till någon hjälp.

    Mvh

    #91879

    Lustgasen
    Moderator

    Tack för svaren!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng