Trafikfarliga vindrutetorkare på 900 T -89

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Trafikfarliga vindrutetorkare på 900 T -89

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Trafikfarliga vindrutetorkare på 900 T -89

  • Författare
    Inlägg
    • december 3, 2005 at 11:33 #13610

      Hej,

      I gaår kväll hände det mig något obehagligt som får mig att ifrågasätta trafiksäkerheten på min 900 T Aero -89 med US-specifikation.

      På hemväg från Lausanne på motorvägen i mörker och med ymnigt snöfall lägger plötsligt vindrutetorkaren på förarsidan av. Torkaren på passagerarsidan fungerade fortsatt, men på förarsidan bekade rutan igen ganska omedelbart. Att stanna mitt i den mörka natten och på den starkt trafikerade motorvägen för att avhjälpa felet var det inte tal om. Jag blev tvungen att lossa säkerhetsbältet och masa mig halvvägs över på passagerarsidan och sen försöka hålla mig på vägen genom att kika genom det lilla synfältet som högertorkaren gav. Lite besvärligt att köra från en placering mitt i bilen och med ben och armar maximalt sträckta åt vänster. Nåväl, sent om sider kom jag välbehållen hem och med en, obehaglig, erfarenhet av SAAB-åkande rikare.

      På de äldre SAAB-modellerna är vindrutetorkar-mekanismen som bekant relativt enkel och ett tvärstag sörjer för att torkana rör sig parallellt. Hur det ser ut på 900 Turbo OG vet jag ej och vad jag hittills har kunnat finna så nämner inte min verstadshandbok något om vindrutetorkarmekanismen. Förmodligen finns där något tvärstag eller vajrar som skall sörja för att torkarna rör sig synkront!? Vidare kan jag inte “komma åt” torkarmekanismen via högtalarurtaget på instrumentbrädans överdel.

      Någon som råkat ut för samma fel och kan tipsa om hur man avhjälper det, alternativt har en detaljerad reparationsanvisning?

      Tacksam för all hjälp att få min 900 Turbo trafiksäker igen.

      Bästa hälsningar,

        december 3, 2005 at 12:03 #91114

        Jodå, en vajer försörjer förarsidans torkare med kraft från motorn. Att man inte kopplat det hela tvärtom är för mig en gåta. Saabs största marknad är väl ändå inte dom länder med vänstertrafik (högerstyrda bilar). Att laga är däremot ganska enkelt, byt vajer. Om den finns som reservdel vet jag inte men det borde gå att fixa med en broms/kopplingsvajer till en moped eller liknande.

        Lycka till med reparationen!

        Ps. jag tror att du kommer åt mekanismen från motorrumssidan. Samma fel råkade jag ut för på en folkrace-900:a men det är några år sen så jag är inte säker. Ds

          december 3, 2005 at 12:27 #91115

          Lennart!
          VV se bifogad sprängskiss.

          Jag har klarat mig från just det problemet, men en smått obehaglig sak hände med mina torkare i förrgår. Jag körde på E18 på väg till ett möte i Stockholm när förarsidans torkarm blev extremt sladdrig (bara förnamnet). Snabbt in till kanten för att kontrollera vad det var. Det visade sig att gjutgodset som utgör själva fästet mot splinesen hade spruckit. Som väl var hade jag en passande fast nyckel och kunde byta mellan vänster och höger torkararm för att kunna köra vidare.

          [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/560106-EPC_torkare_89.gif[/image]

            december 3, 2005 at 12:33 #91116

            Mycket riktigt så byter man hela mekanismen från motorrummet. Det är väldigt enkelt (två muttrar,
            två skruvar och ett kontaktstycke) och tar knappast mer än 10 minuter om man har alla verktyg framme.

            Jag har själv råkat ut för det Lennart beskriver. Skrotade dock planerna på att reparera den gamla mekanismen då jag fick tag på en ny anordning från skroten för 250 riksdaler. Men jag förstår att utbudet av reservdelar är mindre i Schweiz.

              december 3, 2005 at 13:25 #91117

              Tack Anders, Martin och Carl för era snabba och precisa svar. Nu skall jag ner i garaget och meka!

              Hälsningar

                december 3, 2005 at 15:21 #91118

                Hej!

                Jag har själv råkat ut för detta som tur var hade jag bara 500 meter kvar till garaget vid tillfället. orsaken var en mutter som gängat upp sig och ena drivhjulet till vajern hade därför trillat av.
                Det var ganska lätt att åtgärda problemet, jag fick ta loss hela mekanismen vilket var förvånansvärt enkelt och sedan meka ihop grejorna igen.
                Det största problemet som jag minns var att tänka ut hur vajern skulle gå men det löste sig själv efter några försök. Skulle tro att det gick på en halvtimme ungefär att åtgärda och skruva ihop det igen.
                (Det var välsmort så jag blev grymt skitig om händerna)

                  december 3, 2005 at 17:02 #91119

                  Samma sak hände med min sambos 900 förra veckan. Såg problemet framför mig att stå ute i kylan (ingen plats i garaget)och skruva ner halva bilen. Blev också positivt förvånad när det tog 10 minuter att skruva loss hela paketet som en enhet och kunna fixa det inne i värmen. I mitt fall så hade hjulet för wiren hoppat loss från splinsen.

                    december 4, 2005 at 10:09 #91120

                    Har lyckligtvis inte råkat ut för denna typ av haveri men tänk så lättmekade gamla bilar är det är verkligen inget kul jobb på nyare bilar där allt är placerat under mängder av plast o plåt.
                    Lycka till Lennart!

                    Mvh

                      december 5, 2005 at 17:49 #91121

                      Hej alla ni som svarat,

                      Nu är felet fixat. Det var hjulet som dras runt med av vajern som hade glidit av splinsen på vidrutetorkaraxeln och “hamnat vid sidan av”. Nu är hjulet ditryckt igen, mekanismen rengjord och uppsmörjd och vänstertorkaren fungerar igen.

                      Det var inte helt lätt att montera ur vindrutetorkar-paketet från motorrummet på min 900 Turbo Aero. Den har nämligen luftkonditionering och för att få ut paketet var jag tvungen att lossa på klimakompressorn och vika den och slangarna framåt, så hela operationen tog lite längre tid än 30 minuter.

                      Tack för all hjälp och uppmuntran.

                      Bästa hälsningar

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.