Trim till 9000 -97 2,3 170hk
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Trim till 9000 -97 2,3 170hk
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Trim till 9000 -97 2,3 170hk
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-29 07:20 av 9k94.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag har fått tag i en trimsats från en identisk bil som jag är lite nyfiken på att prova i min bil. Det har visat sig att det inte bara är att flytta över utan att det innebär en del mekande, och då har det dykt upp en del frågor:
1. Om jag monterar magnetventil på min bil men inte byter Trionicbox hur går bilen då? Hur fungerar styrningen av laddtrycket utan magnetventil idag?2. Det verkar som om jag måste programera om något för att larmet med VSS och Trionicboxen ska kunna prata med varandra. Jag har kommit så långt att jg kommit fram till att pinne 33 på Trionicboxen kommunicerar med pinne 21 på larmboxen, och att kommunikationen verkar gå från Trionic till larm. Min gissning är då att det skickas någon form av “clearingkod” til larmet som i sin tur kopplar in spänningen till soppapumpen. Stämmer detta? Då gäller det alltså att få Trionic att skicka rätt kod. Kan man ändra detta utan att ändra övriga data i programmet? Hur går detta till (ISAT? Tech2?), Vem kan göra det? (Någon i klubben?)
3. Har läst på ett forum att Trionicbox från bil utan VSS bara är att koppla in och köra. Det innebär ju att den inte skickar någon info till larmet och i så fall så borde
det ju fungera med att klippa kabeln mellan Trionic och larm eller?4.Om inte kan man programera Trionic så att den beter sig som en box från en bil utan VSS så är den blir “öppen” att stoppa i vilken bil som helst?
Känner att jag inte riktigt får grepp om hur detta fungerar och tankarna bakom, så jag hoppas att någon insatt kan klargöra detta för mig.
Hälsningar
Martinaugusti 18, 2012 at 09:42 #46584Tror att GIK Turbo tog över vissa saker från STT. Kanske du hittar något på http://www.gikturbo.se/
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebook1. Inget händer, bilen kommer gå som förut.
2. VSS måste programmeras om och det gör man med Tech 2. Kanske även ISAT funkar ? Alternativet är att programmera via T5suite
En box utan VSS alt med avaktiverad VV kan du montera utan omprogrammering.3. VSS delen ligger i Trionicprogrammet men kan avaktiveras med en “kryssruta”
4. Se ovan
5. STT = Svensk Turbo Teknik, håller till i Njurunda utanför Sundsvall men har nog slutat med Saabtrimning.
Hej igen!
Har försökt hitta en lämpliga verkstad som kan göra detta åt mig till rimliga pengar, men utan framgång. Hittils så har de jag kontaktat inte förstått problemet, och då vill man inte gärna att de ska in och pilla på koden i boxen….
Tips på verkstad som vet vad de håller på med mottages gärna.
/Martin
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.