Trim till 9000 -97 2,3 170hk

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Trim till 9000 -97 2,3 170hk

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Trim till 9000 -97 2,3 170hk

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 18, 2012 at 09:22 #6009

      Hej!

      Jag har fått tag i en trimsats från en identisk bil som jag är lite nyfiken på att prova i min bil. Det har visat sig att det inte bara är att flytta över utan att det innebär en del mekande, och då har det dykt upp en del frågor:
      1. Om jag monterar magnetventil på min bil men inte byter Trionicbox hur går bilen då? Hur fungerar styrningen av laddtrycket utan magnetventil idag?

      2. Det verkar som om jag måste programera om något för att larmet med VSS och Trionicboxen ska kunna prata med varandra. Jag har kommit så långt att jg kommit fram till att pinne 33 på Trionicboxen kommunicerar med pinne 21 på larmboxen, och att kommunikationen verkar gå från Trionic till larm. Min gissning är då att det skickas någon form av “clearingkod” til larmet som i sin tur kopplar in spänningen till soppapumpen. Stämmer detta? Då gäller det alltså att få Trionic att skicka rätt kod. Kan man ändra detta utan att ändra övriga data i programmet? Hur går detta till (ISAT? Tech2?), Vem kan göra det? (Någon i klubben?)

      3. Har läst på ett forum att Trionicbox från bil utan VSS bara är att koppla in och köra. Det innebär ju att den inte skickar någon info till larmet och i så fall så borde
      det ju fungera med att klippa kabeln mellan Trionic och larm eller?

      4.Om inte kan man programera Trionic så att den beter sig som en box från en bil utan VSS så är den blir “öppen” att stoppa i vilken bil som helst?

      Känner att jag inte riktigt får grepp om hur detta fungerar och tankarna bakom, så jag hoppas att någon insatt kan klargöra detta för mig.

      Hälsningar
      Martin

        augusti 18, 2012 at 09:24 #46583

        En sak till. Trimmet kommer från en firma som heter STT (Svensk turbo Teknik) När jag söker på dem så hittar jag inget som verkar ha med detta att göra . Någon som känner till något om denna firma och deras trimsatser?

          augusti 18, 2012 at 09:42 #46584

          Tror att GIK Turbo tog över vissa saker från STT. Kanske du hittar något på http://www.gikturbo.se/

          /B


          Bengt Åkesson
          bengt@akesson-motorsport.se
          Facebook

            augusti 18, 2012 at 09:48 #46585

            1. Inget händer, bilen kommer gå som förut.

            2. VSS måste programmeras om och det gör man med Tech 2. Kanske även ISAT funkar ? Alternativet är att programmera via T5suite
            En box utan VSS alt med avaktiverad VV kan du montera utan omprogrammering.

            3. VSS delen ligger i Trionicprogrammet men kan avaktiveras med en “kryssruta”

            4. Se ovan

            5. STT = Svensk Turbo Teknik, håller till i Njurunda utanför Sundsvall men har nog slutat med Saabtrimning.

              augusti 18, 2012 at 09:52 #46586

              Gjorde en hastig glutt i ett annat STT program för 2,0 LTT och det ser inte ut att vara några konstigheter.
              Kort å gott ett standradtrim 🙂
              Kan väl anta att 2,3 programmet är ganska lika

                augusti 18, 2012 at 15:34 #46594

                Tack för svaren.

                Finns det någon som vet ett bra ställe i stockholmstrakten som kan fixa omprogrameringen med tech2? antar att billigaste inte är att gå till Saab i Akalla, vilket skulle vara när för mig.

                /Martin

                  augusti 20, 2012 at 12:50 #45042

                  Har nu pratat med Promotor i Åkersberga, som sålde trimmet från STT ursprungligen. De säger att man inte kan gifta in den i min bil utan att först ha “gift ur den” ur den ursprungliga bilen, vilket blir svårt i dagens läge. Är detta korrekt?

                  /Martin

                    augusti 20, 2012 at 14:23 #46641

                    Jag tror inte det stämmer för 9000.
                    De flesta nyare bilar måste giftas ur men jag tror inte det gäller 9000

                    Det är ia inget problem att programmera om en box (dvs byta programvara) som ryckts direkt ur en VSS bil

                      augusti 23, 2012 at 05:55 #46744

                      Hej igen!

                      Har försökt hitta en lämpliga verkstad som kan göra detta åt mig till rimliga pengar, men utan framgång. Hittils så har de jag kontaktat inte förstått problemet, och då vill man inte gärna att de ska in och pilla på koden i boxen….

                      Tips på verkstad som vet vad de håller på med mottages gärna.

                      /Martin

                        augusti 23, 2012 at 10:19 #46749

                        @Martin H wrote:

                        Tips på verkstad som vet vad de håller på med mottages gärna.

                        /Martin

                        Hur långt vill du åka? lite svårt när man inte vet vart du bor.

                        Sture

                          augusti 24, 2012 at 05:54 #45130

                          Hej!

                          Borde förstås skrivit ut det igen. Bor i Sollentuna norr om Stockholm.

                            september 21, 2012 at 10:21 #47130

                            Löste problemet på Statoil i Veddesta för 500kr. De har en Saab verkstad där som gärna hjälpte till med detta.

                            /Martin

                              september 29, 2012 at 07:20 #48091

                              Man gifter inte in eller ut motorstyret. Utan man konfigurerar stöldlarmet i styrdonet så att startspärren i motorstyret avaktiveras när man larmar av bilen. 😉

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.