trimma med k-jetronic

Forum Modellspecifika forum OG900 trimma med k-jetronic

  • Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-18 14:36 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25651
    jimbo
    Deltagare

    hej jag har en 900i med k-jetronic det är alltså en 118 hästars h-motor.
    vill trimma den lite och och har några funderingar.

    det sitter orginal extraktorgrenrör på som är hyfsat enligt folkrace folket.

    vilket nog kommer kombineras med ett större avgasrör typ turbo eller hemma byggd.

    någon av dessa http://folkraceshop.se/folkrace-kamaxel-saab-h-motor om nån annan inte har något bättre billigare alternativ?

    samt toppen planad kanske portad, finns det billiga att köpa innan såg man på blocket för 2500 med större ventiler m.m.?

    sen till bränslet jag vill ha kvar mitt k-jetronic har hör att man ska montera btr från turbo 83 som är ställbart för att ställa NER trycket, varför? vad ska man göra för att klara av fler hästar?

    det är mina tankar funderingar kom gärna med förslag.

    mvh
    jimmy

    #187580
    reino
    Deltagare

    Om jag skulle varit i din sits och vilja ha mer effekt så hade jag nog funderat på att köpa loss en T16 motor från en nyare, typ 900s, då det ger mest hk/krona. Dessutom om du ska montera turbo, så lär du ändå byta till turbokolvar som har lägre komp. Bara en topp för 2500 låter lite dyrt i mina öron, då du kan få en komplett T16 i hyfsat skick för samma peng.

    Dock så har ju sugtrim sin charm det med, samt att med din nuvarande motor så gissar jag att du inte har nån kat, vilket gör lite mysigare avgasljud. 😉

    #182330
    jimbo
    Deltagare

    katt nej jag är 100% miljöovänlig.
    turbo bilar har jag så tänkte prova på nått nytt.
    900 är vanlig i folkrace så billiga delar måste det finnas gott om.

    #184235
    saabaero
    Deltagare

    Å andra sidan kan man köpa en 16V topp för kaffepengar eller lägga 2500 för en hel bil med 2,1 motorn istället och börja trimma där istället.

    När det gäller bränslet så har turbobilarna en styrtrycksventil som reglerar styrtrycket och denna ventil kan modifieras för så trycket justerar manuellt.
    Med lägre styrtryck får motorn mer bränsle.

    #180869
    M.Broberg
    Deltagare

    Att få en K-jet att gå 100% miljövänligt dessutom vid trimmat får jag önska dig Lycka till med. inte direkt ett lätt system att få att gå 100% lagligt(miljövänligt) + effektivt.

    #181800
    jimbo
    Deltagare

    vill jag ha 16v kan jag lika bra köpa en 16v och köra med den.
    nej nu vill jag ha 8v och trimma det, tror jag börjar med planad topp, vassare kam, grövre rör, samt ställbart tryck.
    sen får jag tillverka ett ställbart kamdrev.

    kan man uppdatera tändningen på något billigt och bra sätt. har ju redan ngk trimmstift samt det mesta nytt i tändningen???

    #188714
    morsole
    Deltagare

    Om du vill ha ordentlig tjong i buljongen så kör du på etanol när du ända labbar med styrtrycksventil och högre kompression.

    Jag har kört med 2 mms planing på etanol utan minsta problem i många tusen mil, bilen kör än, besiktigades i går i Hässleholm förresten, av nya ägaren.

    När du planar så kan du alltså ta mera än 2 mm, om 2,5 är max vet jag inte, men det var min plan att öka kompet om jag hade haft kvar bilen.

    Förbrukningen ligger långt under milen på etanol, i alla fall om du kör lite landsväg också.

    Ett turboblås i kombination med ditt främre rör borde funka bra också.

    Stoppar du sen i en ordentlig kamaxel med bättre lyft så får du redigt fräs på gammelbilen.
    Det enda du måste ha är startanordning på antingen startgas, bensin eller gas…

    Sen skadar det inte att öka arbetsstrycket en aning heller; det blir bättre tjong då.

    Det finns allt du vill veta, har gjort allt det där, så om du är intresserad så…!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #188733
    jimbo
    Deltagare

    ja etanol har jag inte funderat på innan smart ide.

    vet att men helst ska ha en styrtrycksvetil från en 900 turbo -83. men om man inte får tag i en sådan finns det andra alternativ.
    och arbetstrycket hur ändrar man det?

    det jag har mins koll på är det här med styrtryck och arbetstryck.
    finns det bra trådag, faq, guider med detta.

    #188734
    jimbo
    Deltagare

    http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html

    har hittat denna sidan med styrtrycks ventil men som sagt finns det andra alternativ??

    #186267
    jimbo
    Deltagare

    har efter lite forkning kommit fram till att saab 900 turbo golf gti 16v och volvo 240 turbo alla har ställbara styrventiler.
    eller att man som dom skrev kan chimsa orginal ventilen.
    vilka år hadde saab fram till 83 eller efter 83?

    har nån art nummer på styrtrycksventilen??

    #179720
    morsole
    Deltagare

    Bra fråga vad dessa ventiler har för nummer; jag kan titta sen när jag kan leta i gömmorna utan att frysa fingrarna av mig…

    Du kan även ändra på trycket genom att leka med fjädern i den vanliga styrtrycksventilen; det gjorde jag första gången innan jag fick tag i en ställbar sådan.

    Arbetstrycket höjer du genom att öka på shimstjocklek i bränslehuvudet; det sitter en 16 skalle där som du lossar på och drar ut en kalibreringsventil; AKTA SÅ DU INTE TAPPAR NÅT DÅ!
    Det är lite trångt där och det går lätt att tappa ventilen; det gjorde jag…

    Där höjer du arbetstrycket genom att öka på spänningen på fjädern; det är inte mycket som behövs, så se upp!

    Du måste ha en manometer att mäta tryck med när du gör detta.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #178831
    9k94
    Deltagare

    Har lite info angående topplocket.

    Plana toppen 2mm sen i med ny transmission. Kolla sen att det går att drar runt motorn. Går inte det så får du fila ca ½ hålet i kamdrevet. Dessa tips fick jag från en som har jobbat med Saabs motorer i över 30år.


    2 mm med ny transmission och fila ca ½:a hålet i kamdrevet, men kolla först om han går fint utan att fila! självfallet är det bäst att mäta men vi provade så och det gick fint!!

    [Hans citat som jag fick]

    Samt så sa han att man skulle fila till kanalerna så de blir slätare och finare. 😉

    Mvh Turbo4

    #178703
    morsole
    Deltagare

    Samma spec som jag har på den 900I – 85 som jag konverterade till etanol för ett antal år sen.

    Det gäller att testa sig fram till vid vilken kaminställning motorn går bäst; det gjorde jag. Säkert finns det någon som har en bättre förklaring; i vilket läge kamaxeln ska stå när svänghjulet står …..

    Det jag kom fram till var att det skulle gå plana LITE TILL, för kompressionens skull när du kör på etanol.
    Etanol är ett fantastiskt bränsle, har inte kört på annat sen jag provade det på denna bilen för väl 3-4 år sen.

    Nämnda bil går fortfarande och billigt, gå gärna dit och titta!
    viewtopic.php?f=8&t=444

    Hade ingen styrtrycksventil från en turbo från början, utan jag slipade ner fjädern så den ”gick bättre”; hade inte heller nån manometer, utan allt gick på känsla. Det blev riktigt bra, utom den gången jag skulle höja arbetstrycket och tappade käglan till ventilen där; då gick inte bilen alls KONSTIGT NOG…

    Sen letade jag fakta och fick tipset om ställbar styrtrycksventil, och då kunde man ju lätt ändra trycket, ja tillsammans med en manometer kunde man tom se hur trycket blev när man skruvade.

    Tillsammans med bensinstart och förvärmning på insugsluften blev det ett bra koncept; funkade väldigt bra och gav väldigt bra ekonomi.

    Tomgångsvarvtal är ett problem; här hade behövts HANDGAS som man hade för länge länge sen.

    Jag körde även med 92 gradigt termostat året om för att motorn skulle få bättre arbetstemperatur; med möjlighet köra fläkten manuellt funkade det också bra.

    Etanolen ger mycket lägre motortemperatur, och jag hade ALDRIG problem med överhettning under de åren jag körde med den bilen. Har även 92 gradigt termostat på 2,1’an jag kör med nu, går hur bra som helst.

    Men innan jag fick finjusterat kamtiden blev jag med 16 ventilare, och 8v ställdes unden, för att sedan med tiden säljas till Mattem.

    Vi har fortfarande kontakt, så jag vet hur det funkar!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #178345
    jimbo
    Deltagare

    hadde en annan fundering. turbobilarna sprang rund med k-jetronic ett tag.
    är det någon skilnad på detta och mitt som jag har i bilen??

    kanske en turbokonvertering om inte så blir det etanol tills nästa vinter.

    #189451
    morsole
    Deltagare

    Turbobilarna hade en annan mängdmätare för att få fram tillräckligt med soppa.

    Går att byta till, ingen konst, sitter på 260 -760 och väl alla de franska varianterna med PRV motorn.

    Du använder bara 4 uttag av 6, så du får högre kapacitet.

    Sitter väl på Porsche med, men det bilarna kan inte jag.

    ”Turbodiesel” på Saabklubben kan bättre!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng