Triumph motor ut B motor inn i en 99 1971 modell

Forum Modellspecifika forum 90/99 Triumph motor ut B motor inn i en 99 1971 modell

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2002-05-02 09:02 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8527
    anonymous
    Deltagare

    Jeg ønsker å montere en B motor i en 1971. Hva med varmeapparatet og gasspådraget? Må hele forstillingen skiftes? Er det noen spesielle vanskeligheter jeg bør være klar over? Svar med mail eller telefon 004722508583

    #63783
    walle
    Deltagare

    du behöver inte ändra på nåt det passar till b-motorn ochså

    #63784
    walle
    Deltagare

    hej knut det var niklas ja har kollat lite ang 99an du ska köpa av mig å nu är det så att man kan inte göra ett ägar byte om du är norskmedborgare ett allternativ är att ja skär ut chassie nummer å reg plåtar å skrotar identiteten här i sverige är det ok??

    #63785
    mats jonsson
    Deltagare

    ??? B-motor? Varför det? Var rädd om Triumph-rovan. Det är bra grejor bara man sköter dem. En ny kamkedja då och då och de går hur länge som helst.

    #63786
    walle
    Deltagare

    alla triumph 99or ja har haft har varit skit. olja i vattnet låter som en sten kross ja har renoverat ett par tidiga 99or 2 st 72or dom har ja satt b-motorer i blev fan så mycket snyggare o bättre än den andra ruttna motorn så får man lite extra kusar i ochså det är ju lättare att renovera en b motor än en triumph motor mvh niklas

    #63787
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag håller med dig om att det är lättare att renovera en B-motor. Mest beroende på att det kan vara knepigt att få loss topplocken på Triumph-maskinerna och även på att det är lättare med delar till B-motorn. Visst, du får ju några hästar till men annars är det inget större fel på Triumph-motorerna.

    Fel egentligen att ge Triumph skulden för dessa. Saab var väldigt involverade i dess konstruktion och att de kom att kallas Triumph-motor hängde nog mest på att det var Triumph som tillverkade dem. Triumph har ju genom åren byggt en rad andra motorer och de brukar fungera bra.

    Just den motorn som hamnade i 99:an var förberedd till att bli en V8. Därav det vinklade topplocket. Dock så kom det en oljekris emellan och att sälja en 99:a med V8 hade nog varit svårt i Europa även om det säkert hade varit gångbart i USA som på den tiden kanske inte var en lika viktig marknad som den är idag för Saab.

    Triumph tog steget fullt ut som bekant och V8:an slängde man ner i Triumph Stag. När Saab (Scania) tog fram B-motorn i Södertälje så tycks man ha haft karbonpapper mellan Triumph-motorns ritningar och B-motorns. Vad man i stort har gjort är att man har tagit till lite med dimensionerna och plockat på en dubbel kamkedja. Tyvärr var det så med 1.85-litern att den höll inte för några större trimningsäventyr vilket kanske var dess största nackdel. Den hade sannolikt inte pallat något turboaggregat utan stora modifieringar.

    Undrar hur det var med 72:or och B-motorer. Jag har haft några med 1.85-litern genom åren men ingen 2.0. Den iaktagelse som jag har gjort är att det är väldigt många finskbyggda 99:or som fick B-motorn. Kan det ha funnits någon systematik här? Att alla bilar från Uusikapunki fick B-motorn eller så? Finns det någon kalenderbitare som kan något om detta?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng