Trögt bakhjul på 96-62

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Trögt bakhjul på 96-62

Detta ämne innehåller 10 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-05 21:38.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22132

    exceller8
    Moderator

    Har lite problem med att höger bakhjul inte snurrar lika bra som det vänstra, fälgen blir varm efter körning och hjullagerfettet blir varmt, smälter och rinner ut på fälgen.

    Kan det vara kronmuttern/navmuttern som är för hårt dragen (har haft detta problem sedan jag köpte bilen)? Den sitter helt stenhårt fast, ska vara 9 kpm=90 Nm enligt instruktionsboken, känns som den sitter hårdare.

    Någon som vet korrekt dimension på denna? Verkar vara ca 28 mm, men inte helt exakt…Någon som haft samma problem?

    #157523

    mattias e
    Deltagare

    Stämmer bra med 28mm nyckel till dessa. Har kollat i de GDS-handböcker jag har och där nämns inte åtdragningsmomentet alls, lite dåligt.

    EDIT: Kollade i en annan lite mer utförlig GDS-handbok,
    Kronmutter bakhjul: 88Nm (9kpm)

    Men en tummregel är att man ska spänna så hjulet går trögt och sen lossa ca ett kvarts varv så att hjulet rullar lätt igen, då är det lagom spänt. Är lätt att utgöra utan att plocka av hjulet. Bara av med navkapsel och fettkopp och justera….

    Annars är det så att bromsbanden ligger på på det sidan och det måste demonteras och smörjas upp innan montering. Har du kört mycket så behöver du byta på båda sidor för att inte få för stor skillnad i bromsverkan.

    #157524

    fuling
    Deltagare

    Vad har 95/96 för typ av lager i trumman?
    Hur ser kontruktionen ut?

    Det är spårkulager i trummorna bak och det ligger en hylsa/distans mellan innerringarna på lageren så så momentet man drar muttern med har inte ett ski… med hur trökt/lätt hjulet snurrar. Jag gör så här, drar mutter rätt hårt. Sen lite till så man får in saxpinnen(i kronmutters spår o genom hålet i axeltappen)

    Mats, dina bromsar ligger på.
    Kan vara fastrostad hjulcylinder eller kanske stopp i slangen.
    Inte ovanligt på V4 fram.

    #157527

    exceller8
    Moderator
    fuling wrote:
    Vad har 95/96 för typ av lager i trumman?
    Hur ser kontruktionen ut?
    ….
    Inte ovanligt på V4 fram.

    Detta gäller TT bak – inte V4 fram – är det samma problem ändå?

    Laddar upp två bilder på hur det ser ut (klicka för större)…

    Mattias – Åtdragningsmomentet står i verkstadshandboken under Tekniska uppgifter/Bromssystem

    Det är bromsen som krånglar och inte navmuttern då med andra ord!?

    #157528

    fuling
    Deltagare

    Ja, TT bak samma som V4 bak och bromsslang som bromsslang. Sitter ju ca samma typ runt om.
    Bromsslangs fel är inte det första jag skulle kolla. Men första gången man råkar ut för stopp i en bromsslang så tror man inte det är möligt typ. Allså bara en sak att ha i bakhuvudet.

    1. kolla att handbromsvjarna går tillbaka, allså att handbromsen släpper.

    2. Ta loss trummorna
    Kolla att kolvran, 2st på varje sida, rör sig rätt lätt. Skall rör sig lite trögare än man klarar med fingrarna.
    Kolla att bromsbackran ser justa ut.

    Sen kan ski… i åtdragingsmomenet(se mitt förra inlägg). Men vist kan man dra med momentnyckel och sen lite till så man får in saxpinnen. Får man in saxpinnen vid rätt momnet bör man gå och tjacka en lott.

    Och ja, kronmuttern(navmutter) har inte ett ski… med att hjulet går trökt.

    #157529

    exceller8
    Moderator

    Tackar för tipsen!!! Ska kolla på detta! :applause: :jobbar:

    #157535

    fuling
    Deltagare

    Mats, en fråga.
    Har du meckat bakbromsar förut på gamla saabas?

    #157538

    exceller8
    Moderator

    Nej, det är ju lite det som är problemet, jag har inte mekat så mycket med bilar över huvud taget 😉 , men jag får kolla med Kaj på AH Bilservice (bra på gamla saabar) eller om någon i klubben kan hjälpa till som bor i Göteborgs-området…har besiktning 5 juni så tänkte det var bra att fixa innan…

    #157584

    Karl Ask
    Moderator

    Spring inte över ån när du kan åka till Floda och få hjälp. ASKs Saabservice och Malmgrens plåtslageri står till tjänst. 😀

    #157630

    exceller8
    Moderator

    Kalle P kom förbi redan ikväll och fixade hjulet! Vi skruvade loss hjulet och navmuttern och och han justerade bromsarna med en fyrkantsmutter bakom hjulet, verkade som att bromsen låg på lite, sedan fettade vi in kullagret med hjullagerfett och den rullar bra nu, tog precis en tur och kändes som att bilen rullade bättre, motorn blev inte lika varm och det var lättare att köra iväg på ettans växel vid rödljus osv…blev stor skillnad faktiskt! (sedan kanske man inbillar sig lite också, men den gick helt klart bättre 😉 Handbromsen tar eventuellt lite sämre nu däremot, men det kan ju bero på att bromsen låg på hela tiden förut.

    #157646

    fuling
    Deltagare

    Inga fastrostade hjulcylindar?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng