Trubba av en 900. ;)

Forum Modellspecifika forum OG900 Trubba av en 900. ;)

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-16 15:43.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

reino
    Deltagare

Såå. Som några av er vet så har jag varit ute efter stänklappar bak till min 900S. Idag hittade jag på skroten, stänklappar bak till gamla modellen, troligtvis var det väl en ->84 då donatorn var en 900 EMS.
    Mina tankar gick då till en idé som jag haft länge men inte direkt lagt ner så mycket tankeverksamhet på. Att konvertera en nyare årsmod till trubbnos. 😀

Min fundering är då exakt vad som kan behövas och vad jag ska tänka på. Det uppenbara vet jag vad som ska bytas, och det är ju lysen+blinkers, grill, kofångare frontspoiler samt lister.
    Och nu till frågorna..
    Kylarbalken? Måste den bytas? Hur funkar det då med fästplåten som sitter i den som är till IC? IC mm är plockat från en -89 turbo.
    Min bil har löstagbar dragkrok. Kommer den funka med den gamla kofångaren?

Nåt mer jag måste tänka på?

plankan
    Deltagare

Rakt av så är det som du skriver:

Lampor fram
    (Beakta bara att det inte går att köpa insattser längre)

Blinkers
    (annan kontaktansl på baksidan där)

Grill

Kofångare fr/bak
    (Tänk bara på om det är från MY 84 > för då skall du ha plastlisten på sidan efter kofångarna)

Kylarbalken är det ingen skillnad på –
    MEN,då du kör en S = turbo så är det skillnad på kasetten till oljekylaren
    Minns bara inte i skrivande stund vilket håll den inte fung på om det är trubb/nyare eller tvärtom 😳

Dragkroken bak kan ställa till det eftersom trubben har störra kofångare.
    Vet att jag testade med ett saab org drag (MY 87 ->) på Kvartz och det gick inte.
    Annars är det inga problem med att konverterar till trubb 😛

longjohn61
    Deltagare

Esak har en omgjord 900s är rätt fin den 😉

Mvh Nisse

M.Broberg
    Deltagare

MM Isaks talladega röda är fin (eller var när jag såg den förra året)

Fast Svart 5D trubb är ju Riktigt nice 😉

reino
    Deltagare

Hm.. Undrar hur man ska lösa det med draget då. Vill ju inte gärna ta bort det när det finns där. Speciellt som det är löstagbar kula. För med ”större” så menar du att dom sticker ut mer bakåt gissar jag på. Inte mätt så noga så att säga.
    Vad är det för skillnad på kylkassetten?

plankan
    Deltagare

@reino wrote:

Hm.. Undrar hur man ska lösa det med draget då. Vill ju inte gärna ta bort det när det finns där. Speciellt som det är löstagbar kula. För med ”större” så menar du att dom sticker ut mer bakåt gissar jag på.

Just det.
    Kofångaren kommer så långt bak/nära kulan på draget att du knappast kan ”trä över” kopplingen från släpet tyvärr.
    (Så var det i mitt fall med ett saab orginal drag,men du kan jo ändå testa innan du river det ner om så behövs)

@reino wrote:

Vad är det för skillnad på kylkassetten?

Längden på dom.

Men jag har för mig att det är tvärtom trubb -> nyare det inte fungerar –
    eftersom kasetten från trubben är längre och inte får plats bakom/under nyare fronten.

reino
    Deltagare

Okej, så rent tekniskt sett så ska jag eventuellt kunna använda samma oljekylkasett som sitter på nu, om jag inte hittar nån bra.

Min kofångare bak sticker ut 16cm typ från fästet i karossen, och kulan börjar 6.5cm från den, så det är då 22.5cm ut till kulan. Nån nsom kan kika efter hur mycket den gamla kofångaren sticker ut bak?

plankan
    Deltagare

@reino wrote:

Okej, så rent tekniskt sett så ska jag eventuellt kunna använda samma oljekylkasett som sitter på nu, om jag inte hittar nån bra.

Skillnaden på dem:

MY 87->

Trubben:

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng