Trubba av en 900. ;)
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Trubba av en 900. ;)
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Trubba av en 900. ;)
- Detta Àmne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2011-09-16 15:43 av Blocked.
-
FörfattareInlÀgg
-
SÄÄ. Som nÄgra av er vet sÄ har jag varit ute efter stÀnklappar bak till min 900S. Idag hittade jag pÄ skroten, stÀnklappar bak till gamla modellen, troligtvis var det vÀl en ->84 dÄ donatorn var en 900 EMS.
Mina tankar gick dĂ„ till en idĂ© som jag haft lĂ€nge men inte direkt lagt ner sĂ„ mycket tankeverksamhet pĂ„. Att konvertera en nyare Ă„rsmod till trubbnos. đMin fundering Ă€r dĂ„ exakt vad som kan behövas och vad jag ska tĂ€nka pĂ„. Det uppenbara vet jag vad som ska bytas, och det Ă€r ju lysen+blinkers, grill, kofĂ„ngare frontspoiler samt lister.
Och nu till frÄgorna..
Kylarbalken? MÄste den bytas? Hur funkar det dÄ med fÀstplÄten som sitter i den som Àr till IC? IC mm Àr plockat frÄn en -89 turbo.
Min bil har löstagbar dragkrok. Kommer den funka med den gamla kofÄngaren?NÄt mer jag mÄste tÀnka pÄ?
Rakt av sÄ Àr det som du skriver:
Lampor fram
(Beakta bara att det inte gÄr att köpa insattser lÀngre)Blinkers
(annan kontaktansl pÄ baksidan dÀr)Grill
KofÄngare fr/bak
(TĂ€nk bara pĂ„ om det Ă€r frĂ„n MY 84 > för dĂ„ skall du ha plastlisten pĂ„ sidan efter kofĂ„ngarna)Kylarbalken Ă€r det ingen skillnad pĂ„ –
MEN,dÄ du kör en S = turbo sÄ Àr det skillnad pÄ kasetten till oljekylaren
Minns bara inte i skrivande stund vilket hĂ„ll den inte fung pĂ„ om det Ă€r trubb/nyare eller tvĂ€rtom đłDragkroken bak kan stĂ€lla till det eftersom trubben har störra kofĂ„ngare.
Vet att jag testade med ett saab org drag (MY 87 ->) pÄ Kvartz och det gick inte.
Annars Ă€r det inga problem med att konverterar till trubb đHm.. Undrar hur man ska lösa det med draget dĂ„. Vill ju inte gĂ€rna ta bort det nĂ€r det finns dĂ€r. Speciellt som det Ă€r löstagbar kula. För med “större” sĂ„ menar du att dom sticker ut mer bakĂ„t gissar jag pĂ„. Inte mĂ€tt sĂ„ noga sĂ„ att sĂ€ga.
Vad Àr det för skillnad pÄ kylkassetten?@ReinO wrote:
Hm.. Undrar hur man ska lösa det med draget dĂ„. Vill ju inte gĂ€rna ta bort det nĂ€r det finns dĂ€r. Speciellt som det Ă€r löstagbar kula. För med “större” sĂ„ menar du att dom sticker ut mer bakĂ„t gissar jag pĂ„.
Just det.
KofĂ„ngaren kommer sĂ„ lĂ„ngt bak/nĂ€ra kulan pĂ„ draget att du knappast kan “trĂ€ över” kopplingen frĂ„n slĂ€pet tyvĂ€rr.
(SÄ var det i mitt fall med ett saab orginal drag,men du kan jo ÀndÄ testa innan du river det ner om sÄ behövs)@ReinO wrote:
Vad Àr det för skillnad pÄ kylkassetten?
LÀngden pÄ dom.
Men jag har för mig att det Ă€r tvĂ€rtom trubb -> nyare det inte fungerar –
eftersom kasetten frÄn trubben Àr lÀngre och inte fÄr plats bakom/under nyare fronten.Okej, sÄ rent tekniskt sett sÄ ska jag eventuellt kunna anvÀnda samma oljekylkasett som sitter pÄ nu, om jag inte hittar nÄn bra.
Min kofÄngare bak sticker ut 16cm typ frÄn fÀstet i karossen, och kulan börjar 6.5cm frÄn den, sÄ det Àr dÄ 22.5cm ut till kulan. NÄn nsom kan kika efter hur mycket den gamla kofÄngaren sticker ut bak?
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.