Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › trubbnos
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-11 19:32 av .
- FörfattareInlägg
- 27 september, 2009 kl. 10:51 #20841
hosein
DeltagareHej,
Jag heter Amir och har varit och tittat på en avställd saab tvåtakt trubbnos.
Den äldre farbrorn som äger bilen sa till mig att sista turen som han tog innan den avställdes så stannade motorn varvid den blev svår startad och han fick mala på med startmotorn en stund innan han fick igång den.
I mina öron låter det som att motorn har gått varm och därav svår startad eller så har avgassystemet sotat igen.
Hur tar jag reda på vad som har hänt? Ska jag låta någon ta komp prov på bilen?
Finns det risk att man åker på motorbyte? Vad kostar en motor?
Tips och råd tas emot tacksamt!
Mvh
Amir
27 september, 2009 kl. 18:55 #145897ingvar k
DeltagareDet kan finnas många orsaker till varför motorn stannade. En av dem kan vara som du säger, att motorn gått varm och att det uppstått en kolvskada.
Och många frågor
Hur länge har bilen stått, dvs när kördes den senast?
Har den varit konserverad med olja invändigt?
Går motorn runt? I så fall så kan man ta ett kompressionsprov, det är en bra börjanEn motor som stått länge bör man helst inte starta utan helst ta isär och undersöka närmare för att få en uppfattning om kolvarnas, vevaxelns kondition.
Kostnad
Nya motorer finns ju inte att köpa idag, det bästa och billigaste är väl om man kan få tag på en beg motor, där säljaren kan upplysa (inte garantera) om motorns kondition.27 september, 2009 kl. 19:45 #145903hosein
DeltagareTack för ditt svar Ingvar! Vilka fler orsaker kan det vara?
Jag ska göra lite fler undersökningar innan jag åker och tittar på bilen igen. Nästa gång ska jag starta upp bilen, kolla hur tändstiften ser ut samt ta komp prov!
Någon som har riktvärden på komp?
Den har senast varit igång 2007 och den ska gå utan missljud enligt ägaren.
Angående begagnad motor så vill jag mest ha en uppfattning om vad en begagnad motor kostar…så jag vet vad jag ger mig inpå så att säga 🙂
Mvh
Amir
27 september, 2009 kl. 19:53 #145905Martin
DeltagareDet viktiga är att kompet är jämnt. Räkna med en dryg tusing och uppåt för en schysst begagnad motor
11 oktober, 2009 kl. 19:28 #146537hosein
DeltagareNu börjar det närma sig affär,,,är det ngt speciellt man bör kolla upp på en 2takt, rostar den på ngt speciellt ställe?
// Amir
11 oktober, 2009 kl. 19:32 #146538Martin
DeltagareHej Amir
Du hittar en sammanställning av ”bra att veta saker”
här: http://www.saabklubben.se/?q=sv/node/79 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.