Trycklös koppling

Forum Modellspecifika forum OG900 Trycklös koppling

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-27 19:44 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24419
    svesson
    Deltagare

    Hej igen….. :wrench

    Efter att ha skruvat tillbaka slavcylindern, efter ett misslyckat försök att lyfta ut kopplingen, ( misslyckat pga för smal distansring för solfjädern), får jag inget tryck. Inget motstånd i kopplingpedalen. Fyllt på vätska och försökt lufta, utan framgång. Vätskenivån i behållaren konstant!
    Kan det vara stopp i slangen från behållaren till huvudcylindern?
    Eller är det någon speciell luftningsprocedur?

    En sak…. när jag satte tillbaka slavcylindern i sitt säte trodde jag den skull falla in i hålet lätt och smidigt, men jag fick pressa in den ( dock inte någon större kraft ) mha de 3 insexskruvarna. Det finns väl ingen tätning där som tagit skada….. 👿

    Med hopp om lite råd och tips…………. 😎

    #174946
    svesson
    Deltagare

    JaHaJa

    I brist på svar får jag väl svara själv 😉 Eller beror det på det fina värdet, då ska man ju helst inte sitta vid datorn
    Hur som helst….jag Googlade lite och hittade
    http://forum.saabklubben.nu/?ubb=showflat&Number=111523

    Inlägga av Mattias R och morsole gjorde att jag provade ”baklänges”-luftning. Fick då upp trycket OCH
    En pöl på golvet 👿
    Slavcylindern läcker.

    att fundera på då…..försöka byta packningar eller ny slavcylinder?

    #174949
    morsole
    Deltagare

    Du får plocka av koppling ink slavcylinder o byta cyl/packning slav.

    Du kan demontera enl beskrivning här:

    Dem av samtliga skruv som håller tryckplatta

    Dem av slavcyl skruv

    Ta 2 M8 skruv eller gängad stång M8 o skruva in mittemot varandra med en mutter BAKOM tryckplattan; då kan du trycka ut tryckplattan och får då in distansen.

    Du får använda fantasin o leta upp nåt som är lämpligt tjockt; kaber, rör ell vad du nu råkar ha.

    In med distansen, släpp på muttrarna och du kan ta ut allt ihop.

    SEN får du antingen byta slaven eller packa om den gamla; de går att renovera, med mycket kärlek och lite slipduk, gärna vattenslip också, OCK SEN LUFTAR DU BAKLÄNGES IGEN!

    Det går, men det tar lite tid!

    Och jag jobbar själv i dag; så jag sitter inte o slöar i en solstol ska du veta!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #173254
    matthias r
    Deltagare

    Om slavcylindern ser fin ut inuti, inga kratrar, repor e dyl och du inte hittar några skador på kolven heller, räcker det med ny packningssats. Annars har Speedparts nya slavcylindrar till bra pris.

    #173509
    svesson
    Deltagare

    TACK alla för goda råd :AP

    Nu känns det som att detta ämne är ordentligt genomgånget……

    Sammanfattningsvis om luftning av koppling, metoder:
    1. Pumpa med pedalen…….rekommenderas ej, fungerar sällan
    2. Självtryck
    3. Övertryck i behållaren…..med risk att utsätta delar av systemet för mycket högre tryck än de är avsedda för
    4. Övertryck (baklänges) in i luftningsnippeln

    Men jag vill prova ett 5:e sätt när jag monterat ihop
    5? SUGA genom luftningsnippeln….borde gå eftersom det principiellt går med självtryck. Fördel att då få oljan i rätt riktning och få ut ev luft bättre.

    Jag återkommer………… 😎

    #173144
    lsoderlund
    Deltagare

    Lättast för att lufta är med övertryck. systemet klarar av ganska höga tryck. Luftade nyligen en koppling på en Saab 900 från 1982, då använde vi 3bars tryck, och det gick jättebra.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #175022
    turbocab
    Deltagare

    Metod 3 och 5 enligt ovan funkar jättebra båda två, men vi har kört manuellt också några gånger, inga som helst problem. Men vissa vätskesystem kan krångla som fan, helt klart. Men luftman misslyckas sällan på en koppling på 900, alltså trycksätta behållaren med tryck från ett däck.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng