Turbon laddar dåligt

Forum Modellspecifika forum OG900 Turbon laddar dåligt

Detta ämne innehåller 12 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-01-09 17:31.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13655

    Jag har blivit med Turbo, en 900 från 89 med t16-motor i. Detta är min första erfarenhet av dessa snurror, varför jag undrar om någon har svar på följande:
    Turbon laddar inte fullt, mätaren kommer aldrig in på det röda, bara lite drygt halvvägs in på gula fältet. Annars är det bra respons i den. Motorn har gått 20tusen, vet ej om turbon är bytt. Vad kan vara felet?

    #91379

    walle
    Deltagare

    kolla så att alla slangar till turbon är hela så ingen är sprucken det kan vara orsaken till felet mvh niklas

    #91380

    trionic
    Deltagare

    Hej.
    Det låter som du bara har grundladdtryck,Kolla att magnetventilen funkar.Den sitter fram vid kylet,( en rund grunka med tre slangar till, samt en två polig kabelkontakt)Starta motorn, öppna huven gasa upp till ca 4-5000 varv släpp gasen hastigt och nu skall du höra ett klapprande ljud från ventilen, om ej så funkar den inte ,kolla kabel anslutningen(brukar ärga).
    Lycka till
    //Mogge

    #91381

    stenstorparn
    Deltagare

    Hej!
    Ett väldigt litet tips ,men ändå !!!!!
    Har för mig att det är så att, om nån av säkringarna är sönder(APC??), så laddar den bara grundtryck.

    /Christer

    #91382

    Tackar för alla tips! Det lutar åt att det är magnetventilen eller dess kabel. En ny magnetventil går på 1300 spänn, nån som har en att avvara till lite lägre pris?
    Förresten, en kul grej. Servon på den här bilen lät som en stenkross och kändes inte så gosig heller. Förre ägaren hade fyllt på olja tydligen men utan resultat. En ny servopump skulle gå på 4000 och åtkomligheten att byta grunkan, jag bara ryser… Jag tog en pump och sög ut all gammal olja – eller heter det kanske hydral-vätska – ordentligt samt fyllde på ny och efter bara några minuter var den som ny!

    #91383

    saab-jonte
    Deltagare

    som sagt det med turbon har jag ingen större aning om men med servon kan sägas att fukt i oljan kan orsaka detta problem, avhjälps oftast på det sättet du gjorde, nu när det fungerar kontrollera locket och slangen/slangarna från påfyllningskärlet så dessa inte är spruckna torkade för då har det en förmåga att återkomma efter en högtryckstvätt…

    #91384

    Tackar, jag ska ta och byta ut lite slangar som ser dåliga ut nere vid styrningen.

    Problemet med turbon kvarstår dock, jag har kört igång en tråd i ett annat forum med lite mer inriktning på turbo-motorer, men jag provar här också.

    Min Saab 900 T16 APC -89 får inte upp laddtrycket, bara halvvägs in på gula fältet går mätaren. Magnetventilen verkar ok enl. blåstestet. Men, när jag har motorn igång och kopplar loss slangen mellan compressorn och MV, ska det inte blåsa där då??? åtminstone om man varvar lite? Kan wastegateklockan ha hängt upp sig eller dess fjäder gått av?
    eller tänker jag i helt baklänges… Förvirrad och olycklig
    En annan grej, som troligen har samma orsak, laddluften blir aldrig varm. kan nån bekräfta att det är detta som är felet eller något annat smart så jag slipper klia mig i håret…

    /Rasmus

    #91385

    porsche944
    Deltagare

    Hej,

    Servo pumpen byter man lättast under ifrån, om slangarna är hela, rör ingenting! Det är oftast väldigt sönder ärgat i och runt gängfästena. Slanganslutningarna är väldigt mjuka i sitt gods.

    Vad det gäller turbon så kolla om den laddar genom att ta av den mellersta slangen från magnetventilen, kör bilen och se om laddtrycket kommer, då går den in i rött direkt vid gaspådrag.
    Om inte kolla stången på WG så den inte sitter fast. Om den laddar i detta ex så kolla alla vaccumslangar så den inte drar tjuvluft.

    #91386

    ok jag ger fan i slangarna då, får väl fylla på om det läcker nåt.

    Japp, nu har jag uteslutit allt utom wastegaten, var helt insnöad på att det var ett elektroniskt fel ett tag. Imorn får vi det antagligen bekräftat.

    #91387

    Wastegaten är ok, men kopplar jag bort slangen från den så blir det fortfarande inte fullt tryck (ingen förändring) mao så är det turbon som inte får upp varvet av en eller annan anledning, så återstår bara att byta turbon. Förresten om nån har en sån där Magnetventil så är jag intresserad av en sån också.
    /Rasmus

    #91388

    trionic
    Deltagare

    Hej igen.Lossa slangen/Röret mellan turbo/insug känn efter om du har ett stort glapp i
    fram / tillbaka rörelse (glapp i sidled är normalt)kolla även om det är mycke olja i slangarna/rören.Stortglapp axielt + oljegenomsläpp tyder på SLUT Turbo
    //Mogge

    #91389

    Ska kolla det, tack för tipset!

    #91390

    Mogge: Precis så var det, alltså axiellt glapp och olja, samt att man känner och hör om man vrider axeln att det skurit. Jag ska skuva dit en ny turbo nu ikväll hade jag tänkt. Den jag har fått tag på har ett radiellt glapp (sisådär <1 mm) detta är alltså normalt? Den kommer från en T8, men det ska väl gå att pula dit den trots att motorn har 16 ventiler i sig, den som lever får se…

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng