Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Två portar i stället för en!
- Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-11-10 14:29 av .
- FörfattareInlägg
- 8 november, 2002 kl. 19:04 #8990
nislan
DeltagareJag skulle vilja ha tvåportsförasare istället för enportsfögasare på min 75:a med 76:ans motor.
Är det ett besvärligt ingrepp?Hur skall jag göra?
8 november, 2002 kl. 19:25 #66663anonymous
DeltagareNä, de enda är att du måste byta själva insuget också, till dubbelportsinsug.
8 november, 2002 kl. 19:42 #66664nislan
DeltagareÄr det mycket jobb?
9 november, 2002 kl. 14:10 #66665noclaf
DeltagareVarför vill du ha 2 portsförgasare? Blir ju bara 5 hkr mer och en massa krångel med avgasrenings slangar o dyl.
9 november, 2002 kl. 17:26 #66666anonymous
DeltagareDet blir faktiskt 6 hästar mer! 68 st.
9 november, 2002 kl. 18:44 #66667nislan
DeltagareÄr det så pass mycket mer krångel?
Vad finns det för andra förgasar alternativ som ger lite mer sprutt om jag bara kör med en port?
Sportluftfilter eller liknande letar jag också! Vet nån var jag kan hitta det? Gärna tvättbart.
9 november, 2002 kl. 21:08 #66668tobbe99
DeltagareHejsan!
Om bilen är en tidig 75:a så skall den ha 65 hk. Då blir det bara 3 hk mer!!
Det är inte så jättekrångligt att byta insug. En ny insugningspackning och om jag inte minns fel, så utgör denna en del av tätningen av ventilkåporna, så ett byte av dessa är nog också nödvändigt.
En V4:a har väl aldrig mått dåligt av ett par hästar extra, så visst kan det vara ide att byta. Vill du ha lite mer klös är det ju bara att skruva dit en tvåports Weber. Då är ju halva jobbet redan gjort dessutom.
”Tobbe”10 november, 2002 kl. 11:52 #66669anonymous
DeltagareJa just ja, det är ju -76:an som har 62 hästar…sorry. Hade en -78 96:a med dubbel port och nog var det skillnad mot enkelgasaren alltid!, dels så gick den bra mycket trevligare (bättre respons och fylligare lågvarvsegenskaper) och dels så drog den bara 0,73 per mil utslaget som medel på ett år. Ganska bra för en gammelbil faktiskt! lycka till!
10 november, 2002 kl. 12:11 #66670petter
DeltagareHej!
Även en sen 75:a (75B) har 65 hästar, det är det som skiljer den från 76:an. Den svagare motorn sitter i 76 och 77A, sean kommer den vråltrimmade… Men här gällde det ju en 76-motor, sålunda 62 hk.
Mvh Petter
10 november, 2002 kl. 13:08 #66671tobbe99
DeltagareFast hur är det nu igen?? 75B ser väl ut som en 76:a för övrigt med gummifångare och så??
”Tobbe”10 november, 2002 kl. 13:24 #66672anonymous
DeltagareJappp. Jag har en 75A, och den har kromade kofångare.
75B har svarta kofångare.10 november, 2002 kl. 13:37 #66673nislan
DeltagareAlltid kul att läsa alla svar och diskutioner på denna sida!
Vad finns det för andra förgasare om jag håller kvar vid enkel port men ändå vill åka fortare?
Kör nu med en bränsle förbrukning på 0.713 blandad körning och 0,602 vid långkörning (hade aldrig kunnat drömma om dessa siffror när jag köpte bilen
10 november, 2002 kl. 14:29 #66674fuling
DeltagareNislan:
Ett djungelordspråk
Rör EJ en bil/motor som fungerar BRA.Vill du har mera pullver i snurran så är det att skaffa en 1700 och renovera och trimma.
Dessa 3-6hk är en fis i Missisippi i alla fall enligt min mening. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.