Två portar i stället för en!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Två portar i stället för en!

  • Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-11-10 14:29 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8990
    nislan
    Deltagare

    Jag skulle vilja ha tvåportsförasare istället för enportsfögasare på min 75:a med 76:ans motor.
    Är det ett besvärligt ingrepp?

    Hur skall jag göra?

    #66663
    anonymous
    Deltagare

    Nä, de enda är att du måste byta själva insuget också, till dubbelportsinsug.

    #66664
    nislan
    Deltagare

    Är det mycket jobb?

    #66665
    noclaf
    Deltagare

    Varför vill du ha 2 portsförgasare? Blir ju bara 5 hkr mer och en massa krångel med avgasrenings slangar o dyl.

    #66666
    anonymous
    Deltagare

    Det blir faktiskt 6 hästar mer! 68 st.

    #66667
    nislan
    Deltagare

    Är det så pass mycket mer krångel?

    Vad finns det för andra förgasar alternativ som ger lite mer sprutt om jag bara kör med en port?

    Sportluftfilter eller liknande letar jag också! Vet nån var jag kan hitta det? Gärna tvättbart.

    #66668
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!
    Om bilen är en tidig 75:a så skall den ha 65 hk. Då blir det bara 3 hk mer!!
    Det är inte så jättekrångligt att byta insug. En ny insugningspackning och om jag inte minns fel, så utgör denna en del av tätningen av ventilkåporna, så ett byte av dessa är nog också nödvändigt.
    En V4:a har väl aldrig mått dåligt av ett par hästar extra, så visst kan det vara ide att byta. Vill du ha lite mer klös är det ju bara att skruva dit en tvåports Weber. Då är ju halva jobbet redan gjort dessutom.
    ”Tobbe”

    #66669
    anonymous
    Deltagare

    Ja just ja, det är ju -76:an som har 62 hästar…sorry. Hade en -78 96:a med dubbel port och nog var det skillnad mot enkelgasaren alltid!, dels så gick den bra mycket trevligare (bättre respons och fylligare lågvarvsegenskaper) och dels så drog den bara 0,73 per mil utslaget som medel på ett år. Ganska bra för en gammelbil faktiskt! lycka till!

    #66670
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Även en sen 75:a (75B) har 65 hästar, det är det som skiljer den från 76:an. Den svagare motorn sitter i 76 och 77A, sean kommer den vråltrimmade… Men här gällde det ju en 76-motor, sålunda 62 hk.

    Mvh Petter

    #66671
    tobbe99
    Deltagare

    Fast hur är det nu igen?? 75B ser väl ut som en 76:a för övrigt med gummifångare och så??
    ”Tobbe”

    #66672
    anonymous
    Deltagare

    Jappp. Jag har en 75A, och den har kromade kofångare.
    75B har svarta kofångare.

    #66673
    nislan
    Deltagare

    Alltid kul att läsa alla svar och diskutioner på denna sida!

    Vad finns det för andra förgasare om jag håller kvar vid enkel port men ändå vill åka fortare?

    Kör nu med en bränsle förbrukning på 0.713 blandad körning och 0,602 vid långkörning (hade aldrig kunnat drömma om dessa siffror när jag köpte bilen

    #66674
    fuling
    Deltagare

    Nislan:
    Ett djungelordspråk
    Rör EJ en bil/motor som fungerar BRA.

    Vill du har mera pullver i snurran så är det att skaffa en 1700 och renovera och trimma.
    Dessa 3-6hk är en fis i Missisippi i alla fall enligt min mening.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng