Tvåtaktare vid extrem kallstart?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Tvåtaktare vid extrem kallstart?

  • Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-01-28 17:12 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6867

    Dagens fleratimmarspass med att få igång V4:an efter en natt i säkert 27 minusgrader väckte frågan om hur tvåtaktsmotorerna är under samma förhållanden. Min första tanke är att TT-motorer inte borde vara så fulla av en massa klibbig olja och därför snurra igång snällt även i extrem kyla. Å andra sidan kan jag tänka mig att de mycket större kalla ytorna på vägen mellan förgasaren och tändstiftet kan göra dem riktigt tjuriga. Lite startgas kanske fixar saken?
    -Så hur är de egentligen?

    #51363
    William
    Deltagare

    Nu har jag ingen tvåtakts saab, men väl har vi några snöskotrar i familjen och de har alla gemensamt att de är väldigt tunga att dra runt första varven när det är riktigt kallt. (med startsnöre alltså) Tror det är oljan på cylinderväggarna som är väldigt seg och ger denna friktion. (är väl samma som en fyrtaktare egentligen)

    Med startmotor märker man dock knappt detta och förgasartvåtaktare upplever jag startar lättare än förgasarfyrtakatere i kyla.

    #51370
    Dicst
    Deltagare

    John, nu har väl inte du alla cylindrar i verket heller va? Du har väl kopplat bort nån i jakten på bränsleekonomi? Då är det väl färre som hjälper till att jobba igång motorn oxå när det är trögt tänkte jag.

    #51372
    rally
    Deltagare

    Det går hur lätt som helst att starta en 2-taktare i kyla.

    William, Det är magnapullen som går djävulskt tungt i kyla. Oljan i den blir som sirap. Vrider du motorn för hand nere på vevaxeln så märker du att den går runt hur lätt som helst. Magnapullen = Dragstartsanordningen

    /Fredrik

    #51396
    runefalk
    Deltagare

    Hej
    Eftersom jag har praktisk erfarenhet från det bilarna var nya, så kan ni få ta del av detta. Min första bil var en Saab 96 årsm 62/63 den startade i alla väder, även när det var -20 grader. Den Saab Sport jag bytte till 1965 var aningen sämre, men klarade alla starter utan hjälp. Den Saab Monte Carlo V4 som jag blev övertalad att byta till 1967, var värdelös när det blev kallt. Den hade automatchoke och den fungerade inte bra. Det blev även stopp i vehusventilationen, så de fick ta ner den till Trollhättan och bygga om den. Därefter blev den bättre, men inte i klass med tvåtaktarna. Toppfarten på V4:an var bara 120 km/h. En besvikelse när Saab Sporten jag hade gjorde 155 km/h enligt varvräknaren, 165 enligt hastighetsmätaren.
    Rune Falk

    #51399
    hans h
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Dagens fleratimmarspass med att få igång V4:an efter en natt i säkert 27 minusgrader väckte frågan om hur tvåtaktsmotorerna är under samma förhållanden. Min första tanke är att TT-motorer inte borde vara så fulla av en massa klibbig olja och därför snurra igång snällt även i extrem kyla. Å andra sidan kan jag tänka mig att de mycket större kalla ytorna på vägen mellan förgasaren och tändstiftet kan göra dem riktigt tjuriga. Lite startgas kanske fixar saken?
    -Så hur är de egentligen?

    Min erfarenhet av ett flertal tvåtaktare är att de startar lika lätt som om de vore varma. Ingen olja som ligger kall och seg.
    Jag minns särskilt min gamla 95-66 som vid ett tillfälle hade ett dåligt batteri. Jag kunde starta den genom att lägga i backväxeln, koppla ur frihjulet, sticka ut foten genom dörren och på så vis sparka bilen bakåt och sedan släppa kopplingen. Det räckte ofta med en spark.
    Det är den mest lättstartade bil jag någonsin haft. 🙂
    Och jag saknar den. :sad

    #51406
    ingemargavle
    Deltagare

    Ytterligare en fördel med tvåtaktarna är att de har en elektrisk bensinpump som gör att du har fullt tryck från början. Minns en kall vinter på 80 talet då en vän åkte en ny Fiat. Varje morgon då vi skulle iväg så var han vänlig att vänta på att jag skulle startat innan han åkte iväg. Jag försäkrade att det inte var nödvändigt då min -64 gått i skogarna runt Haparanda de senaste 20 åren. När jag två mornar i rad startat upp hans bil med startkablar från min bil slutade han att tracka min trotjänare. Likströms generatorn kräver dock en planerad körning för att strömen ska räcka även till en trilsk Fiat granne…

    #51414
    phermansson
    Deltagare

    Kan ingen tala om detta för min tvåtaktare… 🙂

    #51442
    ingemargavle
    Deltagare

    @phermansson wrote:

    Kan ingen tala om detta för min tvåtaktare… 🙂

    OK, så här gör jag; Med höger hand på tändnyckeln och vänster hand på instrumentbrädan säger jag nu ska vi ut och leka lite. Sedan startar jag bilen, om den mot förmodan inte startar så nämner jag lite försiktigt minns vad som hände GWX (du får hänvisa till någon lämlig bil som din bil umgåtts med tidigare som numera är skrotad).
    Bilar (iaf SAAB) har nämligen en själ med stark överlevnadsinstinkt så det brukar funka. Kom bara ihåg att ett förhållande byger på tillit så uppmuntra bilen ofta när det gjort bra ifrån sig vid tex besiktningen.

    #51445
    phermansson
    Deltagare

    Jo vi har allt haft en bra relation nu i snart åtta år. Hon har slitit i vårt och torrt, dragit Saabo på 100-mils semesterresor utan tjafs eller krångel. Men jag tror att det uppstått avundsjuka sedan Gösta kom in i familjen, kanske inte så kul att få konkurrens av en yngre starkare förmåga. Fast nu står ju Gösta utan både motor och låda så då tycker man att hon borde passa på att glänsa, men icke. Har försökt muta med nya brytarspetsar, extra ström från ett annat batteri och en del kelande under huven, men icke. Tuffar igång lite grann på vart 20:de startförsök, puttrar en liten stund och stänger sedan resolut av.

    #51644

    @Dicst wrote:

    John, nu har väl inte du alla cylindrar i verket heller va? Du har väl kopplat bort nån i jakten på bränsleekonomi? Då är det väl färre som hjälper till att jobba igång motorn oxå när det är trögt tänkte jag.

    En mindre artig person skulle kanske uttrycka det med ”inte alla hästarna i stallet” istället… 😀
    Men helt sant, min V4 är en V3 för närvarande, och att ha en dödkolv med tillhörande läckande ventil gör nog mer ont än en 5W40 syntetolja gör gott vid extramare kallstarter. Kanske 25% E85 inte heller ger den bästa knuffen i kyla, men det riktigt dumma var att jag råkade spilla vatten i förgasaren till följd av en värmande vattenpåse som sprack… Att jag plockade bort stötstängerna till treans cylinder är en vinternödlösning för att hindra att toppen spricker innan det blir väder för toppbyte. (fast jag byter nog hela bilen)

    Tillbaka ON topic:
    Ja en snöskoter bör ju vara lättstartad i kyla men nuförtiden är ju fyrtaktarna ganska vanliga och de kan väl knappast var allt för usla att starta? Å andra sidan är väl också elstart det vanligaste nuförtiden.

    Det där med elektrisk bränslepump kan absolut vara en fördel om bilen stått ett tag och det är svinkallt, i synnerhet om batteriet inte är nytt och fräscht. Jag hade för 15 år sedan en Lada Niva med både startvev och en handspak på bränslepumpen. När det var riktigt kallt handpumpade jag fram bensinen och oftast gick det att göra ett antal pumpslag innan flottörnivån var i topp. Därefter drog jag runt några varv med veven innan jag slog till startmotorn. I de flesta fall startade bilen omedelbart. En av de mest vintervilliga bilar jag haft var paradoxalt nog en liten Fiat 126 med tvåcylindrig luftkyld svansmotor. Svinkall att åka i och livsfarligt igenisade fönster men den startade i alla väder och temperaturer.

    Att Saab övergick från elpump till vevhusdriven membranpump antar jag var av kostnadsskäl. Eller kan elpumpen ha varit en källa till driftstörningar? Man kan ju göra som flygfolket och ha en pump av varje sort!

    Finns någon anledning att vara mer försiktig med en tvåtaktsmotor än med en fyrtaktare vid kallstart? Kan t.ex. oljan klibba sig kvar i vevhuset så att cylindrarna går torrare innan motorn är varm? Kan vevaxelns lager, tätningar m.m. vara känsliga när det är trögt och glappt? Har inte tvåtaktare ofta ett större kolvspel också, som kompensation för formändringen av att avgaserna blåser förbi kolvtoppen? Det kan ju vara anledning att köra extra försiktigt medan en tvåtaktare värmer upp.

    #51645

    Hur är förresten värmen i en kortnos jämfört med V4? Värmepaketet från min -64 ser ut att vara aningen mindre i yta jämfört med 70-talarnas, men den största skillnaden tycks ju vara ”packeteringen” av dem. Vid första titten ser 60-talarnas betydligt klenare ut. Är det någon skillnad i motorernas värmekapacitet? Tvåtaktaren är förvisso fysiskt mindre men den borde producera lika mycket varmvatten som en V4.

    #51715
    Dicst
    Deltagare

    Jag fryser aldrig min TT. Vi körde heldag på isen vid -17 C för några år sen och det var inga problem. Likadant när vi åkte till Svenska Rallyt i -23 C på morgonen, så höll den värmen.

    #51716
    phermansson
    Deltagare

    Brukar det finnas problem med att bensinen fryser?

    #51746
    phermansson
    Deltagare

    Det var inte problemet i mitt fall iaf, bara bensinpumpen som kärvade. I med en sämre begagnad pump så kunde jag ta en mycket försiktig tur på isen. Tyvärr inte is med snövallar på kanterna, bara djupa diken.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng