Tvätta växellådan?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Tvätta växellådan?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-03 20:42.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14431

    anonymous
    Deltagare

    En fråga till experterna:
    Vågar man köra in en växellåda till en V4 i en större verkstadtvätt?

    Har fått tag på en ny låda till V4:an, då den gamla verkade tycka att jag hade aldeles för många växlar att välja bland. Lådan är en ren chansning då den enligt föregående ägare legat i 20 år, men den var tydligen totalrenoverad på en fordonsteknisk linje innan den blev glömd. Efter 20 år i en lada har den dock samlat på sig en hel del skit, och då fick jag tipset om att jag skulle köra lådan i tvätten på jobbet, men jag vet inte riktigt om jag vågar.

    Är det något övrigt man ska tänka på innan man byter låda, som är lika bra att kolla innan man skrider till verket?

    Har aldrig bytt låda förrut, men så hittade jag denna här på formet, och jag tror att jag ska reda ut det.
    Tack Fuling

    #96117

    kaparn
    Deltagare

    Hmm.. Jag skulle nog inte köra den i en tvätt med tanke på att det kan komma in vatten och elände som ställer till det med kuggar o grejer.
    Näe men med avfettning, diskborste och tryckluft kan man komma ganska långt ändå.

    #96118

    anonymous
    Deltagare

    Menar du då att man ska spraya på avfettningen, skrubba runt lite med borsten och sedna blåsa rent det?

    Intressant!!!

    #96119

    kaparn
    Deltagare

    Så gjorde jag med denna före detta lakritsklump du ser på bilden.
    Men det krävdes kanske mer än ”lite” skrubba med diskborsten och mot slutet använde jag en väl använd morakniv för att få bort sista skiten ur rillorna.
    Jag ska kanske tillägga att det tog tre dar innan jag själv var ren efter den tvätten men det är sånt man får ta.
    (Detdär med ”ta ingen skit” är för kärringar som ser för mycket på TV)

    #96120

    anonymous
    Deltagare

    Får tacka för tipset!

    Jag har svårt att se att en rengöring skulle göra varken från eller till för färgen på mina tassar. Jag är en sån person man inte behöver be att ta av sig sina skitiga handskar innan man sätter sig i bilen, utan snarare en sån man ber att ta på ett par handskar innan jag kliver in.
    Man kan ju ocså uttrycka det som att det fanns en anledning till att jag valde ett svart tangentbord och en svart mus till datorn, samt att jag inte får köra pappas F–d med ljus inredning…

    Det är inget annat man behöver göra innan man monterar lådan i bilen? Hur känsligt är det för att få in avfettning där det inte ska vara?

    #96121

    fuling
    Deltagare

    Jag skulle glatt stoppa lådfa… i tvätten.
    Och jag skulle också dela lådan för att kolla att det inte är typ rost på kronhjulet.
    Rätt vanligt på lådor som stått länge.
    Kör bara med någon form av tätingsmuckeleguck mellan låda och kopplingskåpa vid återmontage.

    Att få vatten i lådan är inge fara det försvinner om man inte låter lådan stå för långe efter tvätten.

    Tappa bara ut allt vatten och fylla på med olja.
    Snurra runt växellådan och tippa eländet runt så det kommer olja överallt så är det lunkt.

    Jag tvättar alla grejor i lådor med avfetting och sköljer med vatten.
    Lager blåser jag ur med tryckluft och oljar in direkt.
    Allt annat får lufttorka om jag inte har brottom då blåser jag av allt med tryckluft som finns i lådan.

    #96122

    anonymous
    Deltagare

    Har egentligen aldrig hållts med växellådor, förrutom då jag var i moppeåldern (kan nästan plocka isär och ihop en treväxlad Puch låda med förundna ögon).

    Hur pass avancerat är det, och hur stor är risken att man heltplötsligt står med ett tomt skal och en massa lösa kugghjul på golvet?

    Hur vet jag förresten hur det ska se ut? Rost och så ser man ju, men om det är något som inte syns särskillt tydligt, hur vet jag då hur det ska se ut?

    Slutligen: Hur mycket får axeln som går in i lådan glappa? Har hör något om att det ska vara väldigt dåligt material i just de här lådorna och då framför allt just kring lagret som håller denna axel, vilket ska kunna medföra att axeln slår, och tillslut slår sönder lagerbanan och allt som finns ikring. (har hört detta av en ”farbror” som kört V4 i många år och undrar om det kan ligga något idet?)

    #96123

    fuling
    Deltagare

    Ingående axel(lamelaxel) SKALL glappa pga om den inte gör det kommer axen utsättas för onödigt mykcet böjpåkänningar.
    Allså axen styr/centreas i nållaget vid frihjulet och i enden på vevaxen.
    Allså lagert i kopplingskåpan är mäst för syns skull, typ styring.
    Mao kan kan/skall axen glappa rätt friskt i kopplingskåpan.

    När du särar lådan från kopplingskåpan, 6st skruvar, så låssnar inga drev.
    Men ta det försiktigt när du delar så frihjulet inte åker med ut.
    Då har du skaffat dig ett hel.. om du inte har specialverktyget.

    Angånde rost så en normal begåving som inte har dubbla vänsterhänder fattar hur det skall se ut om man snurrar runt kronhjulet.
    Så tillhör du inte intelegensreserven så är det ingen fara.

    #96124

    anonymous
    Deltagare

    Jag får väl paniksriva en massa frågor här i värsta fall!

    Det blit nog inget idag dock, jag har nämligen smällt till en liten blöt fläck i värmen, som för tillfället droppat ner i källaren där det är någorlunda svalt!

    Jag klagar inte de andra dagarna på året så nu när den förhärdade värme är här tar jag ut det de andra gör under vintern…

    #96125

    bertil karlsson
    Deltagare

    Angående rost på kronhjulet så brukar det ofta se lika tragiskt ut som på den bifogade bilden då en växellåda legat oanvänd i många år. I just detta fall var tragiken dubbel då växellådan var både ”nyrenoverad” och dyr, men det är en annan historia…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng