Underligt ljud

Forum Modellspecifika forum 90/99 Underligt ljud

  • Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2003-02-18 22:43 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9246
    anonymous
    Deltagare

    Tjena!
    Under ett par år har jag genom bekanta varit i kontakt med en Saab 99 GL CC Automat -77, som jag nu äger. Den har något väldigt underligt för sig i 70 km/h. Precis då börjar den låta ungefär som en rakapparat. Släpper man lite på gasen försvinner det, likaså om man accelererar. Jag har inte hunnit köra bilen så mycket, men jag tror att samma ljud uppkommer på samma varvtal på lägre växel. Dock mycket kortare och lägre.
    Någon som vet vad det kan vara?
    När man sitter i bilen låter det som om det kommer från höger i motorn, men det kan ju vara en illusion.

    MVH

    Daniel

    #68233
    enor
    Deltagare

    Sitter det inte nåt slags ”stänkskydd” eller vad det nu kan vara avsett för… i alla fall, en bockad plåtgrej… ovanför grenröret? En plåt vars enda uppgift är att göra tändstiftsbytet jobbigare 🙂

    Om den sitter löst borde det kunna låta rakapparat framme till höger i motorrummet… *bara spånar*

    /Magnus

    #68234
    Peder Andersen
    Deltagare

    På min 99 -76 hade jag ett liknande ljud som kom vid ett visst varvtal, och försvann vid lite högre varvtal. Om man slog i tvåan fanns det också där, men vid lite lägre hastighet.

    Felet var att den lilla ”värmesköld” som skyddar startmotorn från grenrärets värme satt löst och vibrerade.
    Tog dock ett tag att lista ut detta, eftersom det inte gick att stå stilla med bilen och varva upp motorn och på så vis framkalla ljudet, det var bara under körning…..

    #68235
    jlarsson
    Deltagare

    Hej DT!

    Hadu fått orning på växelspaken i 900:an? Hoppas du får ha den ifred ifortsättningen!

    #68236
    anonymous
    Deltagare

    Tack för bra svar!
    Låter ju intressant med den där plåten. Kommer tyvärr inte åt den bilen förrän snön smält
    Verkar ju stämma det där med plåten, då jag har för mig att jag provat att varva, men inte hört ljudet!

    Johan: Japp, fick ordning på växelspaken, efter att stått på Lidingöskroten i två timmar och skruvat loss en ny. Den gamla visade sig vid jämförelse vara totalt sönderböjd vid roten.
    Det visade sig också att det är inga wirar direkt från spaken, utan bara en stång. Om man skjuter den fram och tillbaka kan man tydligt känna växelstegen.

    Ett problem kvarstår fortfarande med den lådan: Den växlar på tok för tidigt!!
    Det är nog bäst att jag tar upp det i en annan tråd, på 900-9x-sidan.

    Tack för all hjälp!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng