Underredsmassa vid renovering?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Underredsmassa vid renovering?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Underredsmassa vid renovering?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 21, 2009 at 20:32 #19410

      Hej!
      Håller på att renovera en Saab 96 -64 och är i full gång att skrapa bort all underredsmassa på bilen…..vilket är en hel del.

      Tycker det blir snyggare med lackad plåt och bilen är inte tänkt att rulla på vintern. Och skulle man mot förmodan vilja det, kan man ju alltid behandla bilen vid ett senare tillfälle.
      Men frågan är hur bullrigt det blir i kupén med enbart bitumenplattor som dämpning på insidan av golvet?

      Hur har ni som renoverat era bilar gjort?

      Mvh Magnus

        januari 21, 2009 at 21:58 #134158
        Magnus 2074 wrote:
        Hej!
        Håller på att renovera en Saab 96 -64 och är i full gång att skrapa bort all underredsmassa på bilen…..vilket är en hel del.

        Tycker det blir snyggare med lackad plåt och bilen är inte tänkt att rulla på vintern. Och skulle man mot förmodan vilja det, kan man ju alltid behandla bilen vid ett senare tillfälle.
        Men frågan är hur bullrigt det blir i kupén med enbart bitumenplattor som dämpning på insidan av golvet?

        Hur har ni som renoverat era bilar gjort?

        Mvh Magnus

        Kör på PP´s body och lacka på den.

          januari 22, 2009 at 07:44 #134166

          Tectyl är väl inte att underskatta i såna här lägen

          Är själv lite lur på att göra en sån här behandling av bilen

          http://www.bilrost.com/s_02.htm

          Lite långt för ett sånt jobb, kanske men värt om det är bra. (kanske lokala billackare kan göra samma sak)

          Underedsmassa i sig själv är väl kanske inget underverk, man hittar ofta rost bakom underedsmassa så det känns inte som den stoppar rost, mest håller den på plats

          Den är väldigt bra dock att hålla 2;orna borta från bruksbilen när besiktningsmännen är där och peta med sina spetsiga klubbor (dom är djävligt nyfikna)

            januari 22, 2009 at 09:03 #134167

            Det här ser riktigt seriöst ut.Kolla lite länre ner på sidan. / Mats
            http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21452&page=38

              januari 22, 2009 at 09:17 #134169

              Ja Teroson varianten är faktiskt väldigt bra, den är avsedd för underredet och är flexiblare än vanlig Body. Sen torkar den så den är helt kladdfri.

                januari 23, 2009 at 08:54 #134208

                Teroson såg ju ut att vara ett trevligt alternativ. Verkar gå att lägga en topplack ovanpå också för lite mer finish.

                Så bara grundfärg och topplack är inget som rekommenderas alltså?

                  januari 23, 2009 at 09:59 #134211
                  Magnus 2074 wrote:
                  Teroson såg ju ut att vara ett trevligt alternativ. Verkar gå att lägga en topplack ovanpå också för lite mer finish.

                  Så bara grundfärg och topplack är inget som rekommenderas alltså?

                  Jag lägger alltid en topplack uppe på bodyn, kanske inte på en Volvo 740 men på mer “roliga bilar” Ren lack utan skydd för grussprutet på underedet blir inge bra.

                    januari 24, 2009 at 00:31 #134255

                    Ok, då får det bli primer, teroson underredsfärg, sen en svart topplack ovanpå det.
                    Tack för alla synpunkter och tips! 🙂

                      januari 24, 2009 at 08:02 #134262

                      Vet inte vad som hände med länken.Men här kommer den igen för de nyfikna;-) / Mats
                      http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=21452&page=19

                        januari 24, 2009 at 09:16 #134265

                        som en fotnot så kanske inte nämnd Teroson produkt är överlackningsbar. Den är ju avsedd för underrede och där lackar man inte så ofta. Däremot “body” är ju överlackbar men det är ju däremot en produkt som är avsedd för ytor som ska lackas. Som jag tidigare skrivit så brukar man inte rekommendera body som underredesskydd då den är betydligt stelare och mer sprickbenägen än motsvarande avsedd produkt.

                          januari 24, 2009 at 17:07 #134278

                          jag använder det som kallas “tjockt rostskydd”, vilket jag tror är snäppet under underredsmassa. tycker det är lättpenslat och täcker bra, räcker som skydd på min sommarSaab tycker jag iaf. Skarvar och skrymmslen sprutar jag med “tunnt rostskydd” innan jag går på med det förstnämnda.

                            januari 25, 2009 at 10:13 #134311

                            En fågel viskade i mitt öra att man skulle smeta in underedet i Linnolja, för den sög in och kröp in överallt. Sen om det stämmer vet jag inte, är det någon med koll????

                            Som hälsing så måste jag av patriotiska och historiska anledningar rekommendera linn 😀

                            sen om det funkar det är en annan femma

                              januari 25, 2009 at 12:48 #134312

                              Linolja ska funka bra. Jag hade en träslöjdslärare i högstadiet som hade en gammal 900. Varje vår körde han upp den på en ramp och sprutade linolja undertill. Den bilen hade inte en rostfläck. 🙂

                                januari 26, 2009 at 11:41 #134356

                                Linolja funkar utmärkt, men man måste göra det två ggr med lite mellanrum eftersom den torkar och drar ihop sig lite. Då blir det sprickor mellan plåten och oljan som vattnet kan komma ner i/sugas in i.

                                  januari 26, 2009 at 13:43 #134359

                                  Kortnos! Var det lin eller limm du menade????????

                                  Fredrik

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.