Underredsmassa vid renovering?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Underredsmassa vid renovering?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Underredsmassa vid renovering?
- Detta ämne har 16 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2009-01-30 11:53 av mellow yellow.
-
FörfattareInlägg
-
januari 21, 2009 at 20:32 #19410
Hej!
Håller på att renovera en Saab 96 -64 och är i full gång att skrapa bort all underredsmassa på bilen…..vilket är en hel del.Tycker det blir snyggare med lackad plåt och bilen är inte tänkt att rulla på vintern. Och skulle man mot förmodan vilja det, kan man ju alltid behandla bilen vid ett senare tillfälle.
Men frågan är hur bullrigt det blir i kupén med enbart bitumenplattor som dämpning på insidan av golvet?Hur har ni som renoverat era bilar gjort?
Mvh Magnus
Magnus 2074 wrote:Hej!
Håller på att renovera en Saab 96 -64 och är i full gång att skrapa bort all underredsmassa på bilen…..vilket är en hel del.Tycker det blir snyggare med lackad plåt och bilen är inte tänkt att rulla på vintern. Och skulle man mot förmodan vilja det, kan man ju alltid behandla bilen vid ett senare tillfälle.
Men frågan är hur bullrigt det blir i kupén med enbart bitumenplattor som dämpning på insidan av golvet?Hur har ni som renoverat era bilar gjort?
Mvh Magnus
Kör på PP´s body och lacka på den.
Tectyl är väl inte att underskatta i såna här lägen
Är själv lite lur på att göra en sån här behandling av bilen
http://www.bilrost.com/s_02.htm
Lite långt för ett sånt jobb, kanske men värt om det är bra. (kanske lokala billackare kan göra samma sak)
Underedsmassa i sig själv är väl kanske inget underverk, man hittar ofta rost bakom underedsmassa så det känns inte som den stoppar rost, mest håller den på plats
Den är väldigt bra dock att hålla 2;orna borta från bruksbilen när besiktningsmännen är där och peta med sina spetsiga klubbor (dom är djävligt nyfikna)
Det här ser riktigt seriöst ut.Kolla lite länre ner på sidan. / Mats
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21452&page=38januari 23, 2009 at 08:54 #134208Teroson såg ju ut att vara ett trevligt alternativ. Verkar gå att lägga en topplack ovanpå också för lite mer finish.
Så bara grundfärg och topplack är inget som rekommenderas alltså?
Magnus 2074 wrote:Teroson såg ju ut att vara ett trevligt alternativ. Verkar gå att lägga en topplack ovanpå också för lite mer finish.Så bara grundfärg och topplack är inget som rekommenderas alltså?
Jag lägger alltid en topplack uppe på bodyn, kanske inte på en Volvo 740 men på mer “roliga bilar” Ren lack utan skydd för grussprutet på underedet blir inge bra.
januari 24, 2009 at 00:31 #134255Ok, då får det bli primer, teroson underredsfärg, sen en svart topplack ovanpå det.
Tack för alla synpunkter och tips! 🙂Vet inte vad som hände med länken.Men här kommer den igen för de nyfikna;-) / Mats
http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=21452&page=19som en fotnot så kanske inte nämnd Teroson produkt är överlackningsbar. Den är ju avsedd för underrede och där lackar man inte så ofta. Däremot “body” är ju överlackbar men det är ju däremot en produkt som är avsedd för ytor som ska lackas. Som jag tidigare skrivit så brukar man inte rekommendera body som underredesskydd då den är betydligt stelare och mer sprickbenägen än motsvarande avsedd produkt.
jag använder det som kallas “tjockt rostskydd”, vilket jag tror är snäppet under underredsmassa. tycker det är lättpenslat och täcker bra, räcker som skydd på min sommarSaab tycker jag iaf. Skarvar och skrymmslen sprutar jag med “tunnt rostskydd” innan jag går på med det förstnämnda.
En fågel viskade i mitt öra att man skulle smeta in underedet i Linnolja, för den sög in och kröp in överallt. Sen om det stämmer vet jag inte, är det någon med koll????
Som hälsing så måste jag av patriotiska och historiska anledningar rekommendera linn 😀
sen om det funkar det är en annan femma
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.