Uppdatera 92:a för bättre körbarhet

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Uppdatera 92:a för bättre körbarhet

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Uppdatera 92:a för bättre körbarhet

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 21, 2007 at 08:21 #16586

      I samband med inläggen om den undersköna modell 92, så börjar jag fundera på om det inte borde vara möjligt att med relativt små medel uppdatera en 92:a i syfte att göra den mer användbar. Dock utan att förstöra originalkänslan. Ex borde kunna vara en annan elektrisk bensinpump, modifierat kylsystem, bromsar, kupéfläkt etc.

        augusti 21, 2007 at 08:47 #110833

        nja är det inte att överdriva allting då? Har man en 92 så får man väl leva med det eftersom det är en bil från början på 50 talet. De flesta saker du räknar upp är ju rena slitdelar och renoverar man det mesta så skulle det förvåna mig om man upplever det som problematiskt.
        Bromsarna är nog lika bra som vilken 50tals bil som helst, pumpen finns nya SU att köpa, elektroniska till och med. Kylsystemet är lika som nästan alla DKW och många där åker på träffar runt hela Europa så varför skulle det inte fungera på Saab ?

          augusti 21, 2007 at 09:06 #110835

          Jo, det är säkert riktigt. Är ju mkt intresserad av ett långsiktigt innehav av en 92:a, men vill absolut att bilen ska användas på riktigt under sommarmånaderna, även för längre körningar. Bråttom behöver man ju inte ha, men jag har väl blivit lite harig med åren. Intressant uppgift att det finns folk som använder dessa bilar på Europaträffar, låter ju mkt trevligt. Men, som sagt, jag är novis på området SAAB 92 och funderade mest på om en bil som denna kan vara tillräckligt driftsäker för längre resor i makligt (behagligt tempo), utan diverse modifieringar.

            augusti 21, 2007 at 09:16 #110836

            Jag personligen ser då inget hinder att inte använda en dylik bil i större utsträckning. Naturligtvis ska allt mekaniskt vara i ordning, att åka på en långtur med en orörd bil kanske är att utmana ödet. Men å andra sidan så går även moderna bilar sönder så varför vara rädd för att bli stående ? Även en “modernare” 96 V4 kan haverera efter vägen…….

              augusti 21, 2007 at 09:41 #110837

              Det ligger nog mycket i det. När jag hade mina första bilar,så gicks bilen alltid igenom före avfärd. Olja, spetsar, kylning stift, bromsar, diverse el osv. Det gick ju bra för det mesta. Nu för tiden tankar man och sticker, inte sälla n utan att kontrollera nåfonting, även om man ska till Venedig. Man har helt enkelt blivit avvänjd vid att bilen regelbundet behöver tillsyn och genomgång för att fungera.

                augusti 21, 2007 at 11:20 #110842

                Jag kör bl.a. en 92-55 som hobbybil under sommarhalvåret. Räkna med en hyfsat komfortabel marschhastighet på 80 km/h. Jag har problem med värme vid höga yttertemperaturer, men har inte lagt någon större energi på att åtgärda det. :sleep:

                Bromsarna är givetvis iordninggjorda och de nyper riktigt bra. Det finns ingen ursäkt att ha dåliga bromsar i en gammelbil.

                28 hästar är lite för lite för dagens trafiktempo. I min förgasare sitter det en modern spjällaxel från XP som tillsammans med lite större munstycken gjorde underverk för körbarheten. Ordinarie spjällaxel är som en stock i jämförelse. Uppskattningsvis ligger den nu på 31-32 hk. Om inte nuvarande topplock satt så f-t, skulle den fått ett planad topplock från XP, men det får vänta lite.

                Trots att en gammal bil väcker uppseende och ett visst hänsynstagande från medtrafikanter, är det en god idé att förbättra kommunikationen med andra trafikanter. Jag lödde ihop en rad med högintensiva små lysdioder som jag monterade som extra bromsljus i bakrutan. En hel del av veteranbilsrelaterade olyckor är faktiskt påkörning bakifrån. Den lilla raden gick att dölja ganska bra nära bakrutans gummilist.

                  augusti 21, 2007 at 12:48 #110847
                  Martin wrote:
                  … ett visst hänsynstagande från medtrafikanter …

                  Med risk för att tråden glider ifrån ämnet vill jag bara inflika att jag ibland har upplevt det precis tvärtom. Det verkar som att en del tänker att “Ånej, en gammal långsam bil den måste jag hinna före” med följd att föraren i modern bil nästan tränger en av vägen när han svänger ut från en korsning framför en. Och då kör jag ändå en V4 från -75. Kanske just därför i och för sig…

                  Åter till ämnet: Jag såg i nån tidning (kanske var det Klassiker eller tyska Motor Klassik, kommer inte ihåg just nu…) att det finns lysdioder med vanligt glödlampsfäste för både 6 och 12 volt att få tag på. Man kan alltså använda sådana i fram- och bakljus utan modifiering och därmed få mycket starkare ljus. Kommer inte ihåg var man fick tag på dem eller pris men det kan jag kolla upp om så önskas.

                  96 V4 -69

                    augusti 22, 2007 at 12:21 #110904

                    Klart som hundan man kan uppgradera allt…. det är lite det som dagens hotrodding handlar om. Frågan är om det behövs!

                    Kör ju 93B -59 i bruksskick som “every day cruiser” sommartid. Ser ingen som helst anledning att behöva uppgradera något på den bilen för att känna mig säker i bilen på vägen. Är inte heller rädd för haveri på bilen.
                    Bromsarna tycker jag e bra med tanke på sina ~30hk o ~900kg
                    Men det kanske förutsätter att man har renoverat eller åtminstonde gjort en riktig service på drivlinan så man vet var ens bil har sina ev. brister.
                    Är man dock kapabel att uppgradera till andra/moderna delar så kan det knappast vara något bekymmer att göra en rejäl översyn och rundsmörjning.
                    Det som redan 1960 uppgraderades på “min” 03B är att den fick en större kylare. Vad jag har förstått så har många andra värmeproblem i större utsträckning. Denna borde man kunna kompletera med en el-fläkt. Det är nog den enda uppgraderingen som jag tycker känns nödvändig!

                    Vad gäller med/mot-trafikanter så upplever jag bekymmret att de inte ser min blinkers bak.
                    Så någon form av uppgradering på bromsljus och blinkers bak vore nog det enda jag känner “är välbehövligt”

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.