Uppstart av Abelssons rally-V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Uppstart av Abelssons rally-V4

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-22 05:00.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3995

    Bengt Åkesson
    Deltagare


    Godsägare Abelsson med repbok, verktyg och andra utensilier

    Efter att ha stått still ett par år så var det dags att få liv i Mats rallyåkdon. Vi började med att montera fördelaren som blivit översedd av TG-motor. En ”quick and dirty” (nåja) tändinställning senare och kontroll av vätskenivåer, nyladdat batteri mm var det dags att testa.


    Vedbodtrimmarens specialbränslesystem. Gör detta på en modern bil.

    För att vara säkra på frisk bensin kopplade vi bort tank, bränslepump och bränsleledningar och matade Webrarna med hjälp av ett eget konstruerat bränslesystem modell Flåklypa Grand Prix och ny frisk Aspen super deluxe fluidum. Efter ett par försök så rasslade motorn igång och jag gjorde en mer adekvat tändinställning.

    Eftermiddagen avslutades med Mats egenbakade rabarberkaka som var god. Tack för den!

    /B

    #27728

    mats a
    Deltagare

    – Snyggt byggt, sa Mulle Meck. Det finns inget skrot, bara mojänger och molijoxer.

    Tack för hjälpen! Med fräscha bränsleledningar så ska vi våga köra motorn varm. Fast det var svårt eftersom Bengt ville ha 800 varv tomgång. Den här kompisen lägger sig aldrig under 1300.

    Förresten: Godsägare? En socialist som jag? Nja, OK. Då säger jag ”god”. Därmed kan jag passa som godsägare. He he.

    #27877

    anders jensen
    Deltagare

    Nå, blev den såld till Borås eller??

    #28022

    mats a
    Deltagare

    Byte av bränsleslangar innebär följande moment.
    1) konstatera att när man bygger en bil så börjar man med en torpedplåt och en bränslerörsgenomföring. Sedan byggs bilen runt detta. Bränslerörsgenomföringen sitter alltså längst ner och längst in i motorrummet.
    2) Hissa upp bilen och lossa höger framhjul.
    3) Lossa höger grenrör vid dess infästning på byxröret.
    4) Försök lossa grenröret vid motorn. Inse att bilen är för högt lyft för att du samtidigt ska se och nå grenrörsmuttrarna.
    5) Sänk bilen något.
    6) Lossa den övre grenrörsmuttern.
    7) Inse att du inte kommer åt den undre grenrörsmuttern eftersom oljefiltret är i vägen.
    8) Tappa ur lite olja ur motorn.
    9) Försök lossa oljefiltret.
    10) Inse att du behöver ta bort grenröret för att komma åt oljefiltret. För att lossa grenröret måste du demontera oljefiltret. För att demontera oljefiltret behöver du demontera grenröret… Hmm.
    11) Sucka tungt alt gråt en skvätt.
    12) Med uppbådande av ditt sista tålamod, demontera oljefiltret trots att du inte når det..
    13) Demontera generatorn.
    14) Lossa den undre grenrörsmuttern och demontera grenröret.
    15) Hissa upp bilen igen.
    16) Lossa slangklamman som håller bränsleslangen genom hålet där grenröret löper ut bredvid växellådan.
    17) Montera allt i steg 1-15 i omvänd ordning. Steg 11 upprepas vid behov.
    18) Montera bränsleslang till filter, tryckregulator, catchtank och bägge förgasarna.
    19) Upprepa steg 11, den här gången av lättnad.

    #28023

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Hårda bud i Bjärsjölagård tydligen. Ibland är skillnaden mellan bilmek och kirurg hårfin.
    En sak lyckades du med åtminstone. Att överföra förkylningen till undertecknad. No hard feelings! :ROLF

    Lycka till!

    /B

    #28042

    mats a
    Deltagare

    @bengt Åkesson wrote:

    Ibland är skillnaden mellan bilmek och kirurg hårfin./B

    Och ibland är skillnaden mellan bilmek och vedhuggare också försvinnande, vilket bevisades inledningsvis… Krya på dig, Bengt. Nu är Sonettens säkringslåda bytt så nu fungerar ingenting. 😀 Välkommen.

    /Mats

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng