Usamodell

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Usamodell

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-12-07 07:59.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15214

    john asplund
    Deltagare

    Vad skiljer i utrustning och utförande på en långnos 2taktare för den amerikanska marknaden och en för den svenska? Fanns det en motor som var på under 50cui för att slippa avgaskraven eller är det en myt?

    #100694

    Martin
    Deltagare

    Jag kan inte redogöra för skillnaderna årsmodellvis, men kan kommentera motorn.

    Ja, det stämmer. För den tiden nya avgaskrav för motor över 50cui medförde att Saab gjorde en mindre version av sin 841cc. Ny volym blev kring 820cc. Motorn kallades ”Shrike” och anspelade på en insäkt som åt ”bugs” dvs VW.

    Har för mig att dessa såldes med livstidsgaranti, och att det var mycket noga att dessa vid ev haveri inte byttes mot den vanligare 841cc

    #100700

    exceller8
    Moderator
    Martin wrote:
    Motorn kallades ”Shrike” och anspelade på en insäkt som åt ”bugs” dvs VW.

    Blir lite ”off topic” här kanske men jag blev nyfiken på vad en shrike var och det visade sig snarare vara en fågel…

    #100701

    Martin
    Deltagare

    Helt sant, minnet svek mig, jag lyckades dessutom stava fel.

    #100702

    anders jensen
    Deltagare

    Helt riktigt som Martin skriver.
    Det var väl 1968 som dom införde denna 820 kubikare som id märktes med ett ”E” före motornumret.
    E=Emission?

    /Anders

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng