Utan bränsle och gnista 900 16v 1990

Forum Modellspecifika forum OG900 Utan bränsle och gnista 900 16v 1990

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-02-17 00:12.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

snipen
    Deltagare

Har en Saab 900 16v årsmodell 1990 som plötsligt stannade.Och nu har jag ingen gnista och pumpen går ej.Kör jag pumpen direkt på batteri så funkar den.Även bytt rotor,tändmodul,tändbox EZK vid skärmen,vevaxellägesgivaren vid remskivan men samma resultat.Även bytt tändspole och kabel till fördelaren men samma resultat.
    Kollar reläer och jordpunkter.Det som inte är bytt är styrboxen.Börjar bli lite trött på detta nu och är tacksam om någon har varit med om något liknande och har någon ide om vad det kan vara för fel!

Regin
    Deltagare

Låter jo onekligen som det enda du inte bytt verkar vara där felet ligger …..

Så du har kollat upp dom 2 relä som sitter över styrboxen i högra sidan ??

peter engqvist
    Deltagare

insprutningen får signal från tändsystemet.
    fungerar inte den så får du ingen gnista = styrboxen får ingen signal = pumpen startar inte.

Gå igenom alla komponenter i EZK systemet igen. problemet är säkert där någonstans.
    jag kopplade ur det i min 900 i -90 och montera tändsystem från en turbo.

snipen
    Deltagare

Det blir till att leta reläer och kolla fel i EZK systemet i kväll!

snipen
    Deltagare

Letade som tusan efter relä över styrboxen och hittade till slut 2stycken.Hittade 2 likadana i garaget bytte och bilen startade!!!
    Äntligen efter allt letande och bytande.Tack för tipset Regin

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Regin
    Deltagare

Letade som tusan efter relä över styrboxen och hittade till slut 2stycken.Hittade 2 likadana i garaget bytte och bilen startade!!! Äntligen efter allt letande och bytande.Tack för tipset Regin

You’re welcome 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng