Utsliten rattstång????

Forum Modellspecifika forum OG900 Utsliten rattstång????

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2009-11-29 20:06 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21182
    fredrik.a.
    Deltagare

    Tjena!

    Upptäckte för ett tag sedan att ratten går att rycka ut och in (dock ganska trögt) i min 900 -84a, trodde först att något hänt nere vid styrväxeln efftersom jag bytte till servo för en tid sedan, men när jag bad kompisen tycka i ratten medans jag kolla vid styrväxeln så såg jag att inte felet var där, öppnade istället kåpan under rattstången, där såg jag att stången gick in i ett rör och där rörde det sig, kanske det har med den där deformations biten att göra? Är lika dant i min 900 reservdelsbil -84a fasst ännu vätte. Men där imot är ratten stumm i polarns 99 -82a. Någon som kan klargöra för mig om det är riskfritt att köra med den eller inte? Vore ju inte kul att tappa styrförmågan i en 150 knyck! :whistle:

    Tacksam för svar!

    #148792
    saabaero
    Deltagare

    Kan trösta med att det är ett ganska vanligt fenomen på og900.
    Kan tyvärr inget om orsaken och hur farligt det är.

    #148811
    fredrik.a.
    Deltagare

    Där ser man, kanske man skulle ta grejer från en nyare og som inte gått så mycket. Min har ju gått 23000. Men ingen som vet lite mer vad fenomenet beror på då?

    #148814

    axeln är teleskopisk och är ihopklämd , när man krockar ska den släppa, kan även hända om man bankar och slår för mycket vid exempelvis rattbyte. Många med detta problem har svetsat ihop teleskopaxeln, kanske ingen höjdare vid en krock dock. Chansen att man tappar styrförmågan pga detta är lika med noll.

    #148827
    fredrik.a.
    Deltagare

    Då kan jag va lugn då, 🙂 Tack så mycke för infon! :thumbup:

    #148837
    turbocab
    Deltagare

    Hade samma i min Gråa Aero 1988. Det sitter en skruv en bit ner på rattstången, ett klämförband. När denna släpper så kan stången glappa upp och ner. Dock ingen risk att det ”hoppar över”, det är splines på den har jag för mig. PÅ min bil så var det enkelt, på med en 12 eller 13 mm nyckel bara (tror jag det var…) och dra åt så vart det fast igen! Kikan en bit ner på stången ovanför knäskyddet nånstans så ser du klämskruven. Gissar att en 84 har det på samma sätt.

    #148838
    fredrik.a.
    Deltagare

    Då ska jag kolla det, tack så mycket!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng