v4 ca 1977

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 v4 ca 1977

Detta ämne innehåller 20 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-27 20:32.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare

sveakatten
    Deltagare

Hej.
    Jag är ny på detta forum och hoppas ni kan hjälpa mig med ett
    problem med min motor.
    Den startar och går riktigt bra tills den börjar bli varm sedan tappar den tomgång och blir och gå väldigt ojämnt på låga varv.
    Sitter en dubbel portare på den och choken funkar som den ska, är nya tändkablar och stift.
    Har ni några ideer?
    Mvh Jan

andersson__
    Deltagare

Hej, har du kollat så alla vacuumslangar till förgasaren är hela?

mvh

sveakatten
    Deltagare

Ja jag tror det hittar ingen mer än den som går till fördelaren

andersson__
    Deltagare

Det skall finnas 2 till, om du trycker på bilden så ser du 2 slangar som jag dragit röda streck på, dessa 2 skall också finnas på din motor.

sveakatten
    Deltagare

Den enda jag har är den från förgasaren till fördelaren har inte den saken som du har som du ritat röda streck på.
    Motorn sitter i en iller så det är nog inte lika som i v4an.
    Jan

andersson__
    Deltagare

Iller = Ford taunus eller?

Om nu så är fallet så kan jag nog inte hjälpa dig, vet inte vad som skiljer mellan saab och ford på v4 motorena, men det borde väl vara samma förgasare? har du kollar på förgasaren och sett om du hittat några pluggade anslutningar? bruka vara slangstumpar med en skruv eller liknande itryckt eller gummihattar, dessa kan ju vara defekta.

Men det är bara en gissning, finns det inget ford forum du kan fråga på?

Mvh

andersson__
    Deltagare

Är du f.ö säker att choken fungerar som den skall? Har du kollat ner i förgasaren och sett om chok spjällen är helt öppna vid uppnåd arbetstemp?

sveakatten
    Deltagare

Nej det är ingen ford det är en sån här http://www.blocket.se/jamtland/Miniskotare_29782571.htm?ca=6&w=3&last=1
    Dom tillverkades i värmland och det sitter v4 i dom flesta.
    Har kollat och det finns nog inga fler uttag för vakum på förgasaren, den ser exakt ut som den du visade.
    Tack för att försökte hjälpa mig.
    Jan

andersson__
    Deltagare

haha, visste inte att det fanns såna med v4 motor, coolt!

Du kan ju testa spruta startgas runt förgasren och insugets botten, inte helt ovanligt att dom drar tjuvluft där.

sveakatten
    Deltagare

Testat utan resultat

andersson__
    Deltagare

Är du f.ö säker att choken fungerar som den skall? Har du kollat ner i förgasaren och sett om chok spjällen är helt öppna vid uppnåd arbetstemp?

sveakatten
    Deltagare

Ja jag har kört den varm utan luftfilter.
    Börjar fundera på tändspolen(ser ny ut)eller kondingen.
    Funderade också på att byta förgasare.

andersson__
    Deltagare

Okej, är du säker på att förgasaren är riktigt inställd då? Testat vrida försiktigt på luft/bränsle blandningsskruven och se om den går bättre?

brytar avstånd och så är ju inte fel att kolla heller, skall vara 0.40 mm.

rallysaaben
    Deltagare

Jag tror inte på tändspolen eller kondingen, jag har fått känslan av att tändspolen antingen funkar eller inte, och om kondingen blir dålig så händer väl inget annat än att
    brytarna bränns upp!?

Vad är det för stift? Sätt i ngk bp6es, det är de enda som funkar, ev bp7es om du kör hårt.

Förgasaren kanske behöver en rengöring?

sveakatten
    Deltagare

Mycket bra ide. Men vart sitter skruven, är det den på förgasar foten?
    Brytarna har jag kollat.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng