Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › v4 ca 1977
- Detta ämne har 20 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2010-12-27 20:32 av .
- FörfattareInlägg
- 19 december, 2010 kl. 17:55 #23230
sveakatten
DeltagareHej.
Jag är ny på detta forum och hoppas ni kan hjälpa mig med ett
problem med min motor.
Den startar och går riktigt bra tills den börjar bli varm sedan tappar den tomgång och blir och gå väldigt ojämnt på låga varv.
Sitter en dubbel portare på den och choken funkar som den ska, är nya tändkablar och stift.
Har ni några ideer?
Mvh Jan19 december, 2010 kl. 17:56 #165846andersson__
DeltagareHej, har du kollat så alla vacuumslangar till förgasaren är hela?
mvh
19 december, 2010 kl. 18:05 #165848sveakatten
DeltagareJa jag tror det hittar ingen mer än den som går till fördelaren
19 december, 2010 kl. 18:28 #165850andersson__
Deltagare19 december, 2010 kl. 18:43 #165851sveakatten
DeltagareDen enda jag har är den från förgasaren till fördelaren har inte den saken som du har som du ritat röda streck på.
Motorn sitter i en iller så det är nog inte lika som i v4an.
Jan19 december, 2010 kl. 18:50 #165852andersson__
DeltagareIller = Ford taunus eller?
Om nu så är fallet så kan jag nog inte hjälpa dig, vet inte vad som skiljer mellan saab och ford på v4 motorena, men det borde väl vara samma förgasare? har du kollar på förgasaren och sett om du hittat några pluggade anslutningar? bruka vara slangstumpar med en skruv eller liknande itryckt eller gummihattar, dessa kan ju vara defekta.
Men det är bara en gissning, finns det inget ford forum du kan fråga på?
Mvh
19 december, 2010 kl. 18:54 #165853andersson__
DeltagareÄr du f.ö säker att choken fungerar som den skall? Har du kollat ner i förgasaren och sett om chok spjällen är helt öppna vid uppnåd arbetstemp?
19 december, 2010 kl. 18:58 #165854sveakatten
DeltagareNej det är ingen ford det är en sån här http://www.blocket.se/jamtland/Miniskotare_29782571.htm?ca=6&w=3&last=1
Dom tillverkades i värmland och det sitter v4 i dom flesta.
Har kollat och det finns nog inga fler uttag för vakum på förgasaren, den ser exakt ut som den du visade.
Tack för att försökte hjälpa mig.
Jan19 december, 2010 kl. 19:00 #165855andersson__
Deltagarehaha, visste inte att det fanns såna med v4 motor, coolt!
Du kan ju testa spruta startgas runt förgasren och insugets botten, inte helt ovanligt att dom drar tjuvluft där.
19 december, 2010 kl. 19:11 #165856sveakatten
DeltagareTestat utan resultat
19 december, 2010 kl. 19:17 #165857andersson__
DeltagareÄr du f.ö säker att choken fungerar som den skall? Har du kollat ner i förgasaren och sett om chok spjällen är helt öppna vid uppnåd arbetstemp?
19 december, 2010 kl. 19:30 #165861sveakatten
DeltagareJa jag har kört den varm utan luftfilter.
Börjar fundera på tändspolen(ser ny ut)eller kondingen.
Funderade också på att byta förgasare.19 december, 2010 kl. 19:36 #165862andersson__
DeltagareOkej, är du säker på att förgasaren är riktigt inställd då? Testat vrida försiktigt på luft/bränsle blandningsskruven och se om den går bättre?
brytar avstånd och så är ju inte fel att kolla heller, skall vara 0.40 mm.
19 december, 2010 kl. 19:42 #165863rallysaaben
DeltagareJag tror inte på tändspolen eller kondingen, jag har fått känslan av att tändspolen antingen funkar eller inte, och om kondingen blir dålig så händer väl inget annat än att
brytarna bränns upp!?Vad är det för stift? Sätt i ngk bp6es, det är de enda som funkar, ev bp7es om du kör hårt.
Förgasaren kanske behöver en rengöring?
19 december, 2010 kl. 19:42 #165864sveakatten
DeltagareMycket bra ide. Men vart sitter skruven, är det den på förgasar foten?
Brytarna har jag kollat. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.