V4 växellåda, frågor om spel pinjong – kronhjul mm

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 V4 växellåda, frågor om spel pinjong – kronhjul mm

  • Detta ämne har 16 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2019-01-02 20:21 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #453014
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Jag har en 95’a från 1973 som visade sig ha lite mer problem än bara topplockspackningarna, som jag trodde när jag köpte den.

    Växellådan viner och låter på tvåans växel, men har inga andra problem alls – bortsett från ett väldigt glapp när man släpper gasen / gasar igen.

    Jag har tagit ur lådan och konstaterat följande:

    Pinjongaxelns mutter var lös, vilket gav axeln ett axiellt glapp på ca 1-1,5 mm. Brickan var skadad men låste ändå muttern.
    Shims vid bakre locket är delvis förstörda – en av dem var i bitar.
    Baklockets yta vid backdrevets fördjupning är delvis dålig pga en felande skimsbricka som roterat vad det ser ut som.
    Synkringar och drev ser visuellt bra ut.
    Spel mellan kronhjul och pinjongens drev, så kallad backlash, har jag mätt till 0,45-0,50 mm. Nominellt 0,15. Kuggingreppen ser normala ut, inga skarpa kanter, pittings eller dylikt.
    Det sitter inga shims vid differentialen – endast distansbrickor.

    Är det nån mening att försöka åtgärda detta, jag vill bara att lådan ska fungera och vara hyfsat körbar, det var inte kul att köra med det glapp som var, men ljudet på tvåan kan jag leva med om det bara är ljudet och inte nånting som signalerar ett snartida ras. Kan det vara den lösa pinjongaxeln som ställt till med det oljudet på tvåan?

    Har letat efter en V4-låda i närheten av sundsvall och inom en radie av 10 mil men inte hittat nånting… 🙁

    #453016
    sonettlll
    Deltagare

    Går lådan tyst på övriga växlar ska du absolut åtgärda pinionaxeln. Ljudet på 2an kommer troligen från 4ans drev på ingående axeln, det är nållagrat och nålarna ger märken i drevet, men det rasar inte. När du kör på 2an roterar 4ans drev på axeln med belastning. Pinionaxeln behöver ny mutter med låsning, troligen nytt bakre lager och en del schims och distanser mellan bakre och främre lager, har sett på en låda med lös mutter att schimsen framför lagret slitits mycket. Du bör mäta in pinionens läge i längsled, det finns en märkning på drevet, då schimsar man framför bakre lagret. Blir pinionens läge rätt bör kuggspelet bli rimligt.Man måste ha ett särskilt verktyg (784146) för att mäta in pinionen. Med en lite 3kloavdragare kan man ta bort bakre lagret och ändra schimsen utan att riva lådan.Mats

    #453019
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Tackar för bra svar, av det lilla jag kört med den verkar den gå ok förutom dessa grejer.

    Har du några mått på verktyget för att mäta pinionens läge? Eller nån annan metod?

    Om skimset blivit utslitet där.. Borde det bli tunnare, och det i sin tur få axeln längre fram och således få mindre spel? Jag är novis på växellådor om det inte redan var uppenbart 🙂

    Edit: har kikat i verkstadsboken på en skiss av axeln, och det blir ju tvärt om, tunnare skims ger större avstånd mellan dreven, vilket i sin tur borde resultera i större spel.

    Har surfat runt på webbshoppen och det verkar ju finnas en del grejer så det ska nog gå att rädda denna 🙂

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
    #453020
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Jag hittade en skiss på verktyget i verkstadshandboken, tyvärr var det inte så simpelt som jag ville, hehe. Får se om jag orkar gör ett eller hur det blir med detta.

    #453021
    kjellake
    Deltagare

    En bild på verktyget för att mäta in pinjongen. Det är nog i princip omöjligt att mäta in det här måttet utan verktyget. Det man mäter är måttet från pinjongänden till kronhjulets centrum och det ska vara 60,94 mm. Man skulle väl kunna tillverka en liknande hållare själv om man har tillgång till maskiner men att kunna mäta enbart med vanliga mätverktyg är svårt speciellt som lagerlägena för diffen är olika stora. Det finns också ett verktyg för att mäta in shimsningen mot gavellocket (bilder) men där kan man ju klara sig även utan det fast det blir betydligt krångligare.
    Jag la för ganska precis ett år sen in en hel del bilder på en växellådsrenovering (V4) i Facebookgruppen ”Saab Renoveringar 92/93…….” . Om du söker på mitt namn där hittar du dem.
    PS Såg att du hunnit med ett inlägg till under tiden jag skrev det här.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    #453033
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Hej! Det har jag gjort nu, fina bilder. Är det du som äger verktygen? Vart har du fått tag i dessa? Antar att det bara är att hålla utkik på tradera osv om man vill köpa en sats…
    Jag har en sonett som ska renoveras i framtiden., bl.a måste lådan gås igenom på den också. Den är ju mer värd att kosta på, kanske nåt du vill göra..? 🙂

    #453034
    fuling
    Deltagare

    Finns även ett äldre verktyp för att mäta piongdjupet.
    Kan vara en ide att göra eget.
    Se bilder.
    Nollningen av verktyget(60.94) kan göras med passbitar och ett planbord.

    Bilagor:
    #453037
    Janne Hagnell
    Moderator

    Annars känner jag en tysk som gör växellådsrenoveringar.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #453054
    sonettlll
    Deltagare

    Det finns ganska många i landet som har växellådsverktyg och gör renoveringar. Tala om var i landet du finns och efterlys hjälp så finns det säkert någon i närheten som kan hjälpa dig. Mats

    #453097
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Imorgon dyker det upp en låda här verkar det som! Ska öppna och titta hur den verkar vara också.
    Men jag kom på en grej, bussningen vevaxeln till lamellaxeln. Den verkar ok men jag vill ändå byta den.
    Är det någon som kan mäta upp en (noggrant) så jag göra en ny? Högtider och jag vill skruva 🙂

    #453101
    kjellake
    Deltagare

    Verktygen som finns med på bilderna + några fler är såna jag köpte på 70-talet när jag höll på mycket med V4:or och körde en del rallyn. Det var smidigt att ha egna verktyg när man behövde renovera eller bygga någon tätstegad och nerväxlad låda. Jag köpte då också en hel del shims och distansringar, det behövs ett lager med shims i olika tjocklekar för att kunna shimsa in gavellock och diff.
    Det händer att jiggen att fästa lådan i och även verktygen dyker upp på någon annonssida eller t.ex. Tradera men det är väl inte så ofta man ser nån till salu. Det blir till att hålla koll. 🙂
    Nån renovering då och då har jag åtagit mig när jag tycker jag haft tid och lust. 🙂 Just nu håller jag på med en renovering av en tvåtaktslåda 7:38 spec.1 som används i banracing (1000cupen). Jag kan åta mig att kontrollera och vid behov renovera Sonettlådan, du får höra av dig om det blir aktuellt.
    Tel. 070-2421859

    #453195
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Vad roligt med nån som varit med och verkligen kan dessa grejer! Det blir att hålla koll då, ja. Skims är speciella storlekar och finns förstås inte på tex momentum antar jag?

    Idag fick jag tag på en annan v4-låda, dock i okänt skick. Jag köpte den och tyckte den kändes ok när jag kände på glapp i diffen och snurrade lite på den.
    Sen när jag öppnade den var den väldigt smutsig invändigt och när jag mätte spelet kronhjul-pinjong var det 0,45. Tog loss diffen och kände ett axiellt glapp i pinionaxeln, så jag öppnade gaveln och visst, även i denna låda var muttern lös. Dock inte lika illa som i den förra men ändå, jag kunde lossa den med fingrarna. Brickan var intakt.
    I övrigt var där en del rost på dreven där oljan inte legat eftersom den förvarats en tid, men antagligen hade det gått bort vid körning.

    Blir att leta vidare efter en låda!

    Alltid kul med gamla saabar!

    #453240
    fuling
    Deltagare

    Innan man lossar gaven på lådan bör man kolla var piongen står i längs led.
    Även om piong mutter är lös så är lådan räddningsbar i en del fall, många fall.
    Man bör trycka pionen så långt bak det går innan man mäter.
    Ligger piong djupet typ 0.1-0.2 från inställings märkningen skulle jag sätt den lika dant vid montering.
    Även öka flankspelet, tom med än vad verkstadshandboken säger.

    #453250
    Peter Mullaart
    Deltagare

    Ja, att den går att rädda om man har rätt verktyg för att mäta in Pinionläget tror jag säkert. Men det verktyget har jag inte. Hade ju tänkt att lådan skulle vara bra nog att åka med. Men den hade nog inte hållt så länge, men vem vet.

    Menar du att det går bra att sätta ihop pinion 0.1-0.2 mm fel alltså, eller menar du hundradelar?.. Verkar ju vara hundradelar när man läser boken.

    Vad är lämpligt spel kronhjul/pinion på en använd låda enligt dig? Och när tycker du att det börjar bli oacceptabelt?

    Tack

    #453254
    kjellake
    Deltagare

    När det gäller shimsen så har klubben i alla fall en del av dem, jag har inte kollat hur många olika som finns. Shims går ju annars att få tillverkade efter mått. En del av shimsen har inte en helrund ytterdiameter, utan de är ”avklippta” men den klippningen kan man ju enkelt göra själv om ytter- och innerdiameter annars är rätt. Shims finns också i standardstorlekar men jag har inte jämfört hur det stämmer med en V4-låda.
    Lite roligt att jämföra olika ”tänk” när det gäller t.ex. kuggspel. 🙂
    Nu jämför jag väl egentligen olika saker men ”fuling” vill gärna ha större flankspel enl. ovan, men på tävlingslådor har jag brukat lägga spelet väldigt snävt, bara nån hundradel, detta p.g.a. att de ”nerväxlade” slutväxlarna var väldigt hårda och bitar ofta slogs ur kuggarna dock utan att de för den skull havererade. Tanken var att med mindre spel så blir inte slagen mellan kuggarna så hårda och bitar slås inte lika lätt loss. Något spel måste förstås finnas, oljan skall också få plats. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng