V4:an startar inte…förgasaren?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4:an startar inte…förgasaren?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4:an startar inte…förgasaren?

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      maj 19, 2005 at 10:34 #12643

      Hej hej!

      Jag har ett problem med min Saab V4 -80. För en tid sedan så dog den plötsligt efter ca 500 meters körning och efter det så vill den inte hoppa igång. Gnista + bensin finns. Bensinpumpen fungerar, (kommer bränsle till bensinfiltret) men det kommer inte in i förgasaren, så att det syns i alla fall.
      Har just nu locket till förgasaren bortplockad men det verkar OK! ???… Finns det någon som kan hjälpa mig med detta problem… + hjälpa mig med vart den lilla stålkulan som ligger lös i förgasaren (i flottör”skålen”:) ska vara. (har ingen handbok…)

      Vänlig hälsning, Martin

        maj 19, 2005 at 23:48 #86884

        Blås rent nålventilen, mkt små partiklar kan sätta sig där och blockera bränsletillförseln.
        Om bilen inte startar nu, mät upp flottörnivån. Kör en liten stund på starten, av med locket,
        mät flottörnivån. Har inte heller VHB framför mig, skall ta vägen över garaget imorgon em och kolla vad den ska ligga på. Kollar stålkulan då med, har en lös fugge där som bör kunna tala om dess placering.

        Men;
        du bör först utesluta att felet inte kommer sig av sporadiskt bränsletryck.
        Enklast kollar du detta genom att låta pumpen suga ur en flaska bensin placerad i motorrummet, jämte kylarens vänstra del (förankra den väl med snöre, tänk på brandrisken!) Går bilen bra nu, är felet innan pumpen, troligen skit i tanken eller brott på röret från densamma.

        Går den fortfarande inte, håll flaskan högt ovanför motorn samtidigt som en polare drar på starten.
        Ev. hjälp den igång med lite startgas. Går den nu med hjälp av detta självtryck är pumpen defekt.

        Låt oss säga att man gör koll på pumpen enbart genom att lossa slangen vid förgasaren. Även en trasig pump kan åstadkomma en bränslepelare, men när slangen väl återmonteras och pumpen får motstånd (från nålventilen) lägger den av!

        Kolla även att inte tändningen får liknande sporadiska bortfall. Tag bort fördelarlocket, kolla brytarspetsarna att avståndet är rätt, och torka ur fördelarlock+rotor. ev. testa med en annan
        spole.

        Lycka till o rapportera gärna här på tråden hur det går!/ Matte R

          Anonym
          maj 20, 2005 at 09:30 #86885

          Hej Matthias.

          Ska precis ta mej hemmåt och meka bil. Tack för alla tips!!! vore jättesjyst om du kunde kolla upp den där stålkulan också…om du hinner nån dag.

          Tackar & bockar, här ska mekas.

          mvh ,Martin

            maj 26, 2005 at 00:01 #86886

            Har din 80:a originalförgasare dvs Solex 2-portaren?

            Flottörnivån skall för denna ligga på 17-19 mm.

            Men stålkulan, kommer inte på att denna förgasare skall ha någon! Den kula du hittat hör säker ihop med en liten vikt, så är det i alla fall på 1-portsförgasarna från Fomomco.

            Öppnade en tvåportare häromkvällen (se bilden), körde igenom ståltråd genom de kanaler där kulan skulle kunna tänkas ha sin plats. Men ingenstans fanns något som kändes som ett kulsäte påminnande om det som Fomocon har.

            Rita gärna dit en pil på bilden den som känner till detta! / Matte R

              maj 26, 2005 at 00:11 #86887

              Fel bild!!
              Rätt är följer det här inlägget.

              Hur bär man sig åt för att ändra en bifogad bild, någon??? Ändra funktionen verkar inte ge något annat alternativ än att i så fall radera hela inlägget./MR

                maj 26, 2005 at 06:21 #86888

                Är man användare måste man tyvärr radera inlägget.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.