Vad är denna mojängen till?

Forum Modellspecifika forum Sonett Vad är denna mojängen till?

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-06-13 23:15.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16188

    cch
    Deltagare

    Någon som kan säga vad denna lilla plastmojäng är bra för? Den har nr 2 på skissen, se pil.
    Den sitter i flottörventilen och är av plast.
    Har precis fått nya grejor från MISAB och den flottörventilen hade ingen plastmojäng.
    Måste den sitta med i den nya ventilen?

    Tacksam för snabbt svar då förgasaren (FOMOCO) strax ska monteras efter rengöringen.

    Tack på förhand

    Christer

    #107795

    I verkstadshandboken för Sonett ser nålventilen ite riktigt så ut. Där finns inte den lilla plastmojängen. FOMOCOn finns tydligen i lite olika utförande. Huvudsaken är ju att ventilen fungerar som en sådan 😉

    Se till att du får rätt bränslenivå i flottören!

    Lycka till!

    #107797

    cch
    Deltagare
    Sten-Arvid Larsson wrote:
    I verkstadshandboken för Sonett ser nålventilen ite riktigt så ut. Där finns inte den lilla plastmojängen. FOMOCOn finns tydligen i lite olika utförande. Huvudsaken är ju att ventilen fungerar som en sådan 😉

    Se till att du får rätt bränslenivå i flottören!

    Lycka till!

    Tack för snabbt svar!
    När jag tog ner förgasaren såg jag att det inte är originalförgasaren, numret börjar med 73 vilket tyder på att den är till en 73a, min är en 72a.
    Funderar på att inte montera plastmojängen då ”nålen” rör sig bättre utan.

    #107816

    Bild från ”Spare Parts Catalouge SAAB Sonett”

    #107829

    cch
    Deltagare

    Nu vet jag vad mojängen är för något.
    Det är en liten sil…

    Nu är förgasaren rengjord, ny acc-pumpsmembran och flottörventil med sil.
    Ingen skillnad i gången, den hackar fortf i jämn fart. 😥

    #107839

    porsche944
    Deltagare

    Ett tips ”fem itolv” sliten fördelare? vaccum regleringen fungerar? tändkablar, lock rotor skall vara Bosch för felfri gång. Jag vet att du haft den hos Kenneth, men ryckig gång är i mina ögon tänd sidan.

    Jag hade provat med en fördelare från en ”svensk” v 4:a, de fördelare som satt i sonetterna var för US marknad, en annan tändförställningskurva och de bilarna var utrustade med en PVS ventil från början, saknades på din bil, US bilar hade bara 3 graders tändförställning mot 6 gr på svenska bilar. Hade själv liknade problem med min sonett III:a.

    MVH

    Michael

    #107842

    cch
    Deltagare

    Hela tändsystemet är utbytt till Bosch, sen ställde som sagt Kennet in tändningen.
    I samband med detta spärrade han choken och körde en runda, bilen gick då jämt i jämn fart. När han sen släppte choken började den rycka som vanligt.
    Jag ger förgasaren en chans till innan jag börjar leta efter en från samma år.
    Original huvudmunstycke är strl 130, finns de i strl 135 med?
    Ska kolla över vaccum o annat som kan läcka el strula.

    Håller med dig ang fördelaren men tycker ändå det borde funka efter att Kennet ställt tändningen.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng