Vad är detta för nåt ?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vad är detta för nåt ?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-23 20:21.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22226

    andersson__
    Deltagare

    Rev väck ventil kåperna idag på min nyligen nyinköpta 96L -76 som bara sjunger på 3 burkar, med tips från klubben rev jag väck kåperna för att kolla så vipporna rörde sig som dom skall och kontrollera ventilspel innan man river för mycket, men hittade dessa plast bitarna i nederdelen av topparna.

    Vad är det för nåt? har kollat i verkstadshandboken men hittar ingenting som liknar dessa, kan inte se nåt som är sönder heller vid vipparms aggregaten. låg ungefär lika mycket i båda topparna, dock inte mer än så här.

    Tack på förhand.

    #158433

    morsole
    Deltagare

    Det kan inte vara ”lätt” upptorkade ventiltätningar du har där??
    För nog ser det ut som det!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #158434

    andersson__
    Deltagare

    Du verka ha rätt, har kollat på hur tättningarna ser ut och nog är det likt dom! men hur har det gått till? Motorn har bara gått 10400 garanterade mil. Är det sot m.m som gjort att ventilerna inte tättat redigt och sedan blåst sönder tättningarna?

    #158435

    morsole
    Deltagare

    På 34 år så händer det en del; normalt att plast och gummi torkar upp och spricker.
    Det går att byta på plats om du vill.
    Men gör väl knappt nån skada att slipa in ventilerna lite kanske?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #158439

    andersson__
    Deltagare

    Sant, mjo dom bitarna var rätt hårda och torra. Jo det blir till att plocka av topparna och slipa in ventiler m.m så det blir redigt. Va f.ö 0 i komp på 2 cylindrar, och på dom andra 2 var det ca 12 kg men sjönk sakta enligt mätaren.

    Passar på att slänga in denna bild med, en slang på förgasaren som jag såg nån pluggat, vad går den till?

    #158445

    William
    Deltagare

    innan du river av toppen så pytsa i en skvätt olja i cylindrarna som är dåliga och gör om komptestet. blir det bättre med olja är kolvringarna slut, gör det ingen skillnad är det ventilerna. (för att ringa in felet)

    slangen har jag för mig går till deccelerationsventilen som sitter i anslutning till förgasaren. (den vars fot sitter mellan förgasren och insuget) den har ett membran som går sönder och inte finns ersättare till. den drar tjuvluft där annars, både i slangen och i hålet på undersidan ventilen.

    #158446

    vidar
    Deltagare

    Hu, så där såg min motor också ut innan den mötte dieselbad, bläster o högtryckstvätt. Hittade samma små torra bitar i min motor, trettio år är inte snällt mot plasten.

    Slangen till vacuumförställningen sitter väl under accpumpen på den förgasaren? Går den bra fastän slangen är pluggad?

    Att slipa in ventilerna gör underverk för motorn, min känns som ny.

    #158447

    andersson__
    Deltagare

    Tackar för svaren, okej, vad är ”deccelerationsventilen” för något? påverkar den gången? Mjo tättningarna verka tagit en del stryk, lär inte bli mycket komp med tanke på hur stora bitar det lossnat. Visst kan man hälla olja i cyllarna ja, det hade jag ingen tanke på när jag mekade, får testa det senare, är dock säker på att ringarna är Ok, motorn är ju relativt låg milad, och med tanke på hur stora bitar av tättningarna som lossnat så.

    Slangen till vacuumförställningen är dragen till ett annat ställe på min motor, och såg ut att sitta rätt. jag har aldrig kört nåt längre med bilen, iochmed att den bara gå på 2-3 burkar, har bara kört den in och ur garaget i princip, förra ägaren sa dock att den gick bra innan.

    Mvh

    #158449

    William
    Deltagare

    mm det är sannolikt ventilerna, men tätningarna har inget med det problemet att göra utan det är själva anliggningsytan mellan ventil och topp som är otät. gummitätningen hindrar olja från att sippra längs ventilskaftet ner i förbränningen.

    decelerationsventilen tror jag är till för att motorn ska varva ner långsammare när man släpper gasen. har för mig att det är av miljörelaterad anledning.. (ser ut som ett litet ”torn” som sitter ihop med förgasaren, sitter ett membran i botten på den som går sönder)

    #158450

    andersson__
    Deltagare

    Givetvis är det så, okej tackar för det, då är det inte jätte viktigt att det fungerar då, ska se till att plugga den andra anslutningen med, om den inte redan är det.

    tackar för hjälpen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng