Vad kan det vara för fel?

Forum Modellspecifika forum Sonett Vad kan det vara för fel?

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-09 11:56.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15806

    Magnus E
    Deltagare

    Jag har ett problem med Sonetten.

    Till att börja med så när jag köpte den i höstas så gjorde jag i ordning runt batteriet i bak och samtidigt så böt jag anslutningar till det och fyllde på ca: 1 liter destillerat vatten i batteriet plus att jag laddade upp det ordentligt.
    Sen laddade jag det en gång till för säkerhets skull under vintern.
    Det är så att efter sammanlagt ca 10 mils körning nu på våren så är den väldigt trött i batteriet och det var fulladdat innan jag gav mig ut första gången nu på våren.

    Nu när den var trött så kollade jag och det var dåligt med kräm i batteriet.

    Då vill jag gärna ha tipps på vad det kan vara.
    Batteriet är ett Tudor med några år på nacken men inte alt för många.
    Min egen undring är om det kan vara att jordflätan som är dålig mellan motor och kaross, kan det vara batteriet? Men av egen erfarenhet så är batteriet dåligt så när man sätter på batteriladdaren så visar den att batteriet är fulladdat rätt så snabbt, men så har inte varit fallet dom här gångerna.

    Någon annan som har tips på vad det kan vara?

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

    #104784

    perhaninge
    Deltagare

    Det bästa är om man har möjlighet att mäta batteriet under belastning för att se vad det ger, hur man gör vet jag inte men det gör t.e.x. teknikern från Tudor med våra truckbatterier, batterier som närmar sig slutet tappar kraft oerhört snabbt.
    Kan vara en enstaka cell = bilbatteri, kasta och köp nytt batteri.
    Mäta syrahalten kan vara ett tips också.
    Om batteriet har varit med om en eller flera djupurladdningar så kan det knäcka det också.
    Fungerar batteriladdaren, fungerar generatorn (laddar fullt ) ?
    Min egen erfarenhet av din beskrivning har alltid resulterat i ett nytt batteri.

    #104788

    Magnus E
    Deltagare

    tanken bakom jordflätan är att då kanske inte generatorn kan ladda genom att den inte är jordad och på så vis så förbrukar bara bilen ström.

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

    #104789

    lsoderlund
    Deltagare

    Jag skulle också börja med att byta batteri, pröva med ett från biltema så svider det inte lika mycket om det nu inte skulle vara batteriet.. Farsan hade en gammal 900 för ett par år sedan, på den var man tvungen att byta batteri varje år..

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #104791

    krister
    Deltagare

    Jag tycker att det låter som onormalt mycket om du har behövt fylla på en liter vatten?! Vågar nästan sätta en slant på att det är batteriet som håller på att hälsa hem.

    /Krister

    #105052

    Martin Sigge
    Deltagare

    Jag tror att det är så, att den del av blyplattorna i en blyack som har stått torr har för all framtid förlorat det mesta av sin förmåga. Om det fattades 1 liter destvatten är det nog bara att köpa ett nytt batteri.

    #105058

    alfamats
    Deltagare

    Börja med att kolla alla anslutningar först.Ta tex en startkabel mellan minuspol och tex blocket så ser du om det är jordflätan eller inte.Mät även upp generator som Pär nämner,om du har en multimeter då. Lite onödigt att springa och köpa batteri innan du gjort detta.
    Belastningsprova batteriet genom att köra med startmotorn när tänspolen är bortkopplad och samtidigt mäta batteriets voltantal.
    Mätaren sjunker ej under 10 volt Batteriet OK
    Mätaren sjunker under 10 volt trots syravikten visar på fulladdat Byt Batteri
    Batteriet kokar häftigt i en eller flera celler Byt Batteri. / Mvh Mats

    #105068

    perhaninge
    Deltagare
    alfamats wrote:
    Belastningsprova batteriet genom att köra med startmotorn när tänspolen är bortkopplad och samtidigt mäta batteriets voltantal.

    Just det, genant enkelt :whistle: Det var det jag inte kunde ge tips om, dom enklaste ideèrna är dom svåraste, TACK Mats

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng