Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › vad menar sfro
- Detta ämne har 16 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-14 21:53 av .
- FörfattareInlägg
- 8 mars, 2012 kl. 15:11 #5793
jimbo
Deltagarepå sfro hemsida kan man läsa om max tillåten efekt.
saab 95v4 96v4 110din/245nm
skivbr fram inre drivknutar med nållager ytre med kulor
dvs som from 1966 års model.
totalutvexling på 4:an ej lägre än 4.5:1drivknutal lager bromsar är det orginal.
men vad är orginal utvexling?bilen jag tänker på är en 75a så sags det att
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.har jag papper på motorefekten (ska bänkning av motorn) skall det VÄLL inte vara problem att regga den med 110din/245nm.
men hur va det med utvexlingen
mvh
jimmy8 mars, 2012 kl. 17:44 #40632Jonas Åberg
ModeratorRing och fråga din lokala sfro besman.
Då får du besked. Kan bara tillägga de är inte så svårt att få igenom saker.Med mindre modifieringar kan den gå som ombyggd och då är effekten en bedömnings sak beroende på övrig kringkomponentet
8 mars, 2012 kl. 19:05 #40635rally
DeltagareDe menar Kw. 110Kw är lika med 150Hk
/Fredrik
8 mars, 2012 kl. 20:05 #40638Janne Hagnell
ModeratorÄr det inte din-hästkrafter, till skillnad från SAE?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)8 mars, 2012 kl. 20:28 #40640jimbo
Deltagare150 hk har jag haft koll på det är utväxlingen jag undrar vad är orginal.
4.5:1 vad är det hur kollar man det vad har jag i en standard v4 låda??
8 mars, 2012 kl. 23:41 #40659rally
DeltagareDu måste ha 7:38 slutväxel eller lägre,
/Fredrik
9 mars, 2012 kl. 07:19 #40666jimbo
Deltagaremen vad har saab orginal för slutväxel eller det varierar.
det står 4.5:1 EJ lägre borde det då inte vara 7:38 eller högre??
9 mars, 2012 kl. 07:24 #40667jimbo
Deltagareska se om jag fattar detta rätt 7:38 menar man då att när den stora (38) snurrar 7 varv snurrar den lilla (7) 38 varv.
eller vad står 7:38 för.
sen får man bättre axeleration med låg eller hög utväxling.
9 mars, 2012 kl. 07:27 #40668rally
DeltagareJag menade högre. De vill hålla nere toppfarten
/Fredrik
9 mars, 2012 kl. 07:43 #40669jimbo
Deltagareok tror att polätten har trillat ner.
stämmer detta påstående 38 genom 7 är ca 5.4
dvs 5.4:1 när saab har godkänd med 4.5:1???
men vad har den orginal??????
9 mars, 2012 kl. 13:31 #37409rallysaaben
Deltagare@hawtai wrote:
på sfro hemsida kan man läsa om max tillåten efekt.
saab 95v4 96v4 110din/245nm
skivbr fram inre drivknutar med nållager ytre med kulor
dvs som from 1966 års model.
totalutvexling på 4:an ej lägre än 4.5:1drivknutal lager bromsar är det orginal.
men vad är orginal utvexling?bilen jag tänker på är en 75a så sags det att
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.har jag papper på motorefekten (ska bänkning av motorn) skall det VÄLL inte vara problem att regga den med 110din/245nm.
men hur va det med utvexlingen
mvh
jimmyDet var nog typ dessa uppgifter jag sökte i ett av mina inlägg, tack.
/Anders
9 mars, 2012 kl. 21:29 #40717jimbo
Deltagaredet va det jag tänkte har funderat över samma sak
När det står 4,5:1 så gäller det på 4an växel.
Och själva 4a i lådan är inte 1:1 utan 1:0,837 ca.Det ger att med V4 std 8:39 –> 4,08:1
Allså inte 39/8 ->4,875:1
4,875×0,837=4,1 (4,08:1)Samma för en 7:38(std 2-takt)
38/7*0,837=4,54:1Sen har vi specialdrevsatserna, sp1 och sp2.
De har 1:0,94 för 4an.Ger med 8:39 –>4,5:1 (4,48:1)
och 7:38 –> 5:1 (4.99:1)hur kollar bilprovningen vilken utväxling man har när man regbesiktigar.
9 mars, 2012 kl. 21:45 #40718Jonas Åberg
ModeratorDe e inte dom som ska kolla det är du som ska bevisa.
Åter igen prata med han/hon som ska utföra besikningen.
Oavsett det är SFRO ,bilprovningen eller någon annan av de nya besikningsorganen.Tar för givet att ni har SFROs bygghandbok. Lika självklart som Claes Ohlsson på toa. 🙂
En sak till ,man slipper spekulationer och att göra fel och om..
10 mars, 2012 kl. 10:17 #40736rallysaaben
DeltagareJag försökte regga min v4 i torsdags och bla annat så ville han se ett intyg på vilken utväxling jag hade i lådan, nu gick besiktningen åt skogen ändå eftersom mitt bromspapper inte var helt korrekt, uppgifterna är ärliga men det var andra grejer som saknades på det, men hursomhelst så kan man ju fråga sig vem man får ett intyg ifrån ang växellådan? speciellt om man byggt lådan själv, men de kanske godtar att man skriver ut ett intyg själv då?
Han hänvisade mig till en auktoriserad saabverkstad, alltså att de skulle kolla på lådan och ge mig ett intyg, men saab utfärdar inga intyg längre eftersom saab inte finns längre, så hur gör man?/Anders
10 mars, 2012 kl. 10:44 #40740Dicst
DeltagareDu går till en bra bilverkstad och ber dem skriva på ett papper du själv har gjort klart innan… Använd fantasin vetja! 😉
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.