vad menar sfro

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 vad menar sfro

  • Detta ämne har 16 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-14 21:53 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5793
    jimbo
    Deltagare

    på sfro hemsida kan man läsa om max tillåten efekt.

    saab 95v4 96v4 110din/245nm

    skivbr fram inre drivknutar med nållager ytre med kulor
    dvs som from 1966 års model.
    totalutvexling på 4:an ej lägre än 4.5:1

    drivknutal lager bromsar är det orginal.
    men vad är orginal utvexling?

    bilen jag tänker på är en 75a så sags det att

    BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

    Årsmodell 1975 och äldre
    Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

    har jag papper på motorefekten (ska bänkning av motorn) skall det VÄLL inte vara problem att regga den med 110din/245nm.

    men hur va det med utvexlingen

    mvh
    jimmy

    #40632
    Jonas Åberg
    Moderator

    Ring och fråga din lokala sfro besman.
    Då får du besked. Kan bara tillägga de är inte så svårt att få igenom saker.

    Med mindre modifieringar kan den gå som ombyggd och då är effekten en bedömnings sak beroende på övrig kringkomponentet

    #40635
    rally
    Deltagare

    De menar Kw. 110Kw är lika med 150Hk

    /Fredrik

    #40638
    Janne Hagnell
    Moderator

    Är det inte din-hästkrafter, till skillnad från SAE?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #40640
    jimbo
    Deltagare

    150 hk har jag haft koll på det är utväxlingen jag undrar vad är orginal.

    4.5:1 vad är det hur kollar man det vad har jag i en standard v4 låda??

    #40659
    rally
    Deltagare

    Du måste ha 7:38 slutväxel eller lägre,

    /Fredrik

    #40666
    jimbo
    Deltagare

    men vad har saab orginal för slutväxel eller det varierar.

    det står 4.5:1 EJ lägre borde det då inte vara 7:38 eller högre??

    #40667
    jimbo
    Deltagare

    ska se om jag fattar detta rätt 7:38 menar man då att när den stora (38) snurrar 7 varv snurrar den lilla (7) 38 varv.

    eller vad står 7:38 för.

    sen får man bättre axeleration med låg eller hög utväxling.

    #40668
    rally
    Deltagare

    Jag menade högre. De vill hålla nere toppfarten

    /Fredrik

    #40669
    jimbo
    Deltagare

    ok tror att polätten har trillat ner.

    stämmer detta påstående 38 genom 7 är ca 5.4

    dvs 5.4:1 när saab har godkänd med 4.5:1???

    men vad har den orginal??????

    #37409
    rallysaaben
    Deltagare

    @hawtai wrote:

    på sfro hemsida kan man läsa om max tillåten efekt.

    saab 95v4 96v4 110din/245nm

    skivbr fram inre drivknutar med nållager ytre med kulor
    dvs som from 1966 års model.
    totalutvexling på 4:an ej lägre än 4.5:1

    drivknutal lager bromsar är det orginal.
    men vad är orginal utvexling?

    bilen jag tänker på är en 75a så sags det att

    BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

    Årsmodell 1975 och äldre
    Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

    har jag papper på motorefekten (ska bänkning av motorn) skall det VÄLL inte vara problem att regga den med 110din/245nm.

    men hur va det med utvexlingen

    mvh
    jimmy

    Det var nog typ dessa uppgifter jag sökte i ett av mina inlägg, tack.

    /Anders

    #40717
    jimbo
    Deltagare

    det va det jag tänkte har funderat över samma sak

    När det står 4,5:1 så gäller det på 4an växel.
    Och själva 4a i lådan är inte 1:1 utan 1:0,837 ca.

    Det ger att med V4 std 8:39 –> 4,08:1
    Allså inte 39/8 ->4,875:1
    4,875×0,837=4,1 (4,08:1)

    Samma för en 7:38(std 2-takt)
    38/7*0,837=4,54:1

    Sen har vi specialdrevsatserna, sp1 och sp2.
    De har 1:0,94 för 4an.

    Ger med 8:39 –>4,5:1 (4,48:1)
    och 7:38 –> 5:1 (4.99:1)

    hur kollar bilprovningen vilken utväxling man har när man regbesiktigar.

    #40718
    Jonas Åberg
    Moderator

    De e inte dom som ska kolla det är du som ska bevisa.

    Åter igen prata med han/hon som ska utföra besikningen.
    Oavsett det är SFRO ,bilprovningen eller någon annan av de nya besikningsorganen.

    Tar för givet att ni har SFROs bygghandbok. Lika självklart som Claes Ohlsson på toa. 🙂

    En sak till ,man slipper spekulationer och att göra fel och om..

    #40736
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag försökte regga min v4 i torsdags och bla annat så ville han se ett intyg på vilken utväxling jag hade i lådan, nu gick besiktningen åt skogen ändå eftersom mitt bromspapper inte var helt korrekt, uppgifterna är ärliga men det var andra grejer som saknades på det, men hursomhelst så kan man ju fråga sig vem man får ett intyg ifrån ang växellådan? speciellt om man byggt lådan själv, men de kanske godtar att man skriver ut ett intyg själv då?
    Han hänvisade mig till en auktoriserad saabverkstad, alltså att de skulle kolla på lådan och ge mig ett intyg, men saab utfärdar inga intyg längre eftersom saab inte finns längre, så hur gör man?

    /Anders

    #40740
    Dicst
    Deltagare

    Du går till en bra bilverkstad och ber dem skriva på ett papper du själv har gjort klart innan… Använd fantasin vetja! 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng