Vad säger ni om detta Kanadensiska ”missfoster”

Forum Modellspecifika forum Sonett Vad säger ni om detta Kanadensiska ”missfoster”

Detta ämne innehåller 13 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-08-28 14:31.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12998

    Bengt Åkesson
    Deltagare
    #88329

    anonymous
    Deltagare

    Snygg, men taskigt med V4:an som sagt.
    Spännande ”luftfilter”…

    #88330

    Gör sig inte utan originalsnurran! Helgerån

    #88331

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Det är något skumt med chassinummerskylten. Det står att det är Sonett #96 men jag tror att skylten är från en Saab 96. Det ska stå 97 (Saab 97) på det stället. Man nämner att ”serial number” är 389h609 vad är det för nummer?

    #88332

    lennart j.
    Deltagare

    Hej Sonettvänner,

    Jag har just talat med ägaren till detta ”missfoster” och det är uppenbart att han inte vet mycket om Sonetter. Han köpte bilen i Montreal för ca 10 år sedan. Den var då redan modifierad med en icke fungerande V4-motor. Nuvarande ägaren har därefter reparerat motorn och lackat om bilen.

    Min diskussion med honom om bilens original-chassinummer gav inga ledtrådar om vilket nummmer bilen kan ha haft som original. Om intrumentbrädan är den som ursprungligen satt i bilen, bör numret ligga mellan 80 och 258. Men det kan också röra sig om en Sonett V4 med delar från en Sonett II 2-takt !?

    Jag lät ägaren förstå att chassinummerskylten är ”falsk” och kommer från en standard Saab 96. Han sade sig dock inte känna till denna modell!

    Han släpper Sonetten för 10’000 $ till den som kan beatala cash! På Måndag den 22 Augusti efter kl. 18.00 lokal tid är ägarens son, som talat mycket bättre engelska än fadern, på plats för att svara på ytterligare frågor!

    Upplysningsvis finns det redan ett antal Sonett II 2-takt konverterade till V4! Den unikaste i detta avseende är nog den med chassinummer 002 !

    Hälsningar

    #88333

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Lennart: Jag tror på dina funderingar att det är en tvåtakts Sonett med tanke på bla. motorrummet. Man har behållit staget mellan hjulhusen istället för V4 varianten med expansionskärl, det är en tvåtaktskylare i, det finns ingen utbuktning i chassiplåten runt generatorn, instrumentpanelen samt den modifierade tvåtaktshuven. Man kan ju diskutera värdet på en sån här bil, vad kostar det att återställa den med tvåtaktsmotor? Får man isåfall tag på delar etc.

    #88334

    kaparn
    Deltagare

    Det största problemet med att återställa den blir nog att få tag på det speciella förgasararrangemanget med separat flottörhus.
    Annars är det väl en vanlig sportmotor som skall sitta där?
    Men den bör absolut återställas till originalskick hoppas att det finns någon stenrik Saabfantast med hjärtat på rätta stället.
    En annan fundering jag har är årsmodellen. Om den har så högt chassienummer som han säger så bör det väl vara en -67:a?

    #88335

    enor
    Deltagare

    Finns chassinumret på nåt mer ställe än på den förfalskade skylten? I annat fall lär det bli rejält svårt att regga den i sverige också! Hur bevisar man att den inte är stulen annars?

    #88336

    lennart j.
    Deltagare

    Hej,
    Chassinumret på Sonett II är normalt instansat i den tvärgående chassiplåten mot högersidan framför kylaren, såvida denna plåt inte har blivit utbytt!

    Hälsningar

    #88337

    mikael_h
    Deltagare

    Hej,

    Bilen står i Montreal, bara två timmars körning härifrån, så jag tänker åka upp och ta reda på vad det rätta chassisnummer skal vara, om det fortfarande finns kvar.

    Mvh Mikael Hemmingsen

    #88338

    lennart j.
    Deltagare

    Hej Mikael,

    Förstår att du fått mitt mail. Fint att du gör dig besvär att ta reda på chassinumret och du kanske rent utav kan ge oss ditt professionella omdöme om bilen. Kanske hamnar den hos dig ?

    Bästa hälsningar

    #88339

    jan.n
    Deltagare

    Hej Mikael!
    Spännande bil du ska titta på. Enligt Bert Grahn på Arlövsfabriken kan chassinumret sitta på tre ställen. Vanligtvis är det instansat framför kylaren som Lennart beskriver. Sedan ska det vara på skylten som var avfotograferad och då förmodligen satt på eller strax invid torpedväggen på höger sida. Sedan kan numret även finnas i tvärbalken vid golvet mellan B-storparna. På min Sonett sitter det en skylt mitt på denna plåt/balk.
    Att konvertera tillbaka till 2-takt är en dröm!! Hoppas den slår in.

    #88340

    kaparn
    Deltagare

    Nu är jag nyfiken på vad som har hänt med den här bilen. Vet någon om den blivit såld? Är det någon som har varit och tittat på den? Kommer den hem till Svedala? M.m.

    #88341

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Inga bud när tiden gick ut. Länken i mitt första inlägg funkar nu i alla fall.

    /B

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng