Vågar man köra 32° tändning?

Forum Modellspecifika forum OG900 Vågar man köra 32° tändning?

  • Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-04 14:41 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25794

    Hej kära saab gurus och annat löst pack 😉
    Har aldrig fått bilen å gå rent utan spikningar föränn nu.

    Jag har en:
    900T16 -89
    2,3 topp
    2,1 insug
    9000ic
    3,0 BTR
    431or
    ska va lödd APC enligt förra ägarn
    samt bränslechip av okänt ursprung
    går på E85

    Har läst att de flesta är nöjda med receptet 431or, orginal chip och 20°
    köpte ett stroboskop idag och såg att den var ställd på 10°, bytte till 20 och den spikar satan vid 0,4 bar. Inte föränn jag var uppe på 32° fick jag den å ladda drygt 0,9 och då med spikningar till och från. Men satan i gatan vad den skotta på, en helt annan bil. Frågan är dock om den aggressiva tändningen kommer hålla? Känns redan som jag inte har världens tätaste motor med olja i tändstiftshusen och lite blött i nederkant på ventilkåpan.

    Är väldigt tacksam för svar då jag ej har nån annan att diskutera detta med. Fridens

    #190059
    saabaero
    Deltagare

    Funderar om du verkligen gjort rätt när du kollat tändningen och om vacumslangen till fördelaren är rätt kopplad.
    Det står på avgasetiketten hur du ska göra när du ställer tändningen.
    Det är viktigt att förderaren är kopplad till rätt vacumuttag på spjällhuset för att det ska bli rätt vid körning.

    #190061

    jadu jag tror jag har gjort rätt.. när jag justera så tog jag loss vacumslangen som går till vacumklockan från spjällhuset och pluggade den. När tändningen var ställd på 20° så provade jag koppla vacumslangen till plenumkammaren och då läste den 30° vid -0,8 bar samt trycksatte vacumklockan med 1 bar och fick då 10°.. vacumklockan ska väll vara kopplad till vänstra nipplen av dom två som sitter på spjällhuset framifrån sett??

    #190062
    joh900
    Deltagare

    Jag hade liknande fenomen, fast kansek inte riktigt lika illa. Min röda ville spika på E85 med tändningen runt 20 grader, ökade jag till 22 så var de bortblåsta. Hjälper väl inte dig så mycket tyvärr, men det vore roligt och veta vad det är som orsakar det.

    MVH

    #190069

    Och nu helt plötsligt börja den spika så fort man börjar få ladd.. 😡

    #189945
    sebbo
    Deltagare

    ”samt bränslechip av okänt ursprung”

    Kanske där problemet sitter?

    #190077

    Det har du nog rätt i sebbo.. har letat förgäves efter mitt org chip.. nån som har en till övers å vill sälja?
    Märkte idag att om jag varva upp till 3000 innan jag börja ladda så spikar den inte.. men under 3000 typ 2800 så spikar den direkt från 0,1

    #190099
    sebbo
    Deltagare

    hum… låter konstigt. hade du apc. isf kan du testa att byta knacksensorn.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng