Val av växellåda till 850?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Val av växellåda till 850?

• Detta ämne har 6 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-23 20:22 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

En till frågeställning jag dragit förut i forumet men inte lyckats hitta tillbaka till:

Jag står inför att börja köra 850cc tvåtakt och kan välja mellan en fyrväxlad TT-låda och den högre växlade V4-lådan. Att det blir bättre acceleration och sackar mindre i uppförsbackarna med TT-lådan är inte svårt att gissa, men jag är ju också väldigt intresserad av att applicera mina metoder för extrem ecodriving på tvåtaktaren och har då tänkt att ett lägre motorvarv kanske kan spara en del bränsle. Jag tror mig redan ha besvarat min egen fråga men det skadar ju inte att mer TT-erfarna ger sina kommentarer! 🙂

När jag sedan studera effekt- och vridmomentkurvorna för 850:n och väger in det faktum att jag vill hålla en snittfart på omkring 80 km/h känns det som att en V4-låda kommer placera TT:n ”nedanför” både vridmomentets topp och den lite bredare effektplatå:n. Väger man sedan in grafen för bränsleförbrukning ser det ju ut som att TT:n faktiskt behöver en hel del varvtal för att arbeta effektivt. Jag gissar det beror på att en TT i högre grad än en fyrtaktare är ett avstämt musikinstrument som ”lever” på tryckvågor från hastigt öppnade spol- och avgasportar. Det faktum att ”min” metod för ecodriving innebär upprepade cykler av acceleration på högsta växeln följd av rullning med motorn avstängd gör det extra viktigt att motorn får arbeta effektivast möjligt inom ett bredare område än jämn fart erbjuder. Även detta talar för att jag bör välja TT-lådan med den lägre utväxlingen.

Under de år jag experimenterat med extrem ecodriving på V4:n märkte jag i början viss skillnad mellan de totala utväxlingar olika hjuldiametrar ger, men när jag sedan övergick till ”jojjometoden” ( eller ”Burn & Glide”) blev vinsterna av denna så mycket större att de små skillnaderna i utväxling blev obetydliga. Att belasta motorn hårt och sedan låta den vara avstängd är ett så oerhört mycket bättre sätt att ”pricka BSFC sweetspot” än att köra med optimal utväxling och motorn på anpassad jämn belastning.

Någon som vågar sig in i detta och gissa/tycka/påstå?

Effektdiagram_850cc

Bilagor:

Experimenterande ombyggare som jag är kan jag inte låta bli att också fundera på hur avgassystemet skulle kunna anpassas för att göra förbränningen mer optimal vid en given utväxling/hastighet. Vad jag hört är just trecylindrig tvåtaktare ganska bra på att låta avgaspulserna stoppa upp och knuffa tillbaka granncylindrarnas förlorade färskgaser, tack vare att en port öppnar just när den föregående ska stängas. Jag misstänker dock att när de tre portarna förs samman efter endast några decimeter, och dessutom i en ganska spetsig vinkel så går det mesta av den ”tillbakastoppande” tryckvågen förlorad, samtidigt som en del av färskgaserna kanske redan hunnit smita förbi den punkt där rören löper samman.

Jag tänker då att tre separata och väl uträknade expansionskammare borde vara effektivare på att ”stoppa tillbaka” den förlorade slatten färskgaser strax innan avgasporten stänger. Men varför ser man då så sällan tre separata expansionskammare i samband med trimmade TT-Saabar? Tror jag bara sett ett enda youtubeklipp på sådant. Det var tre rejäla ”sälungar” som kurvade sig över motorn, och kanske bara i det finns något av mitt svar? 😉 Sedan ska man ju helst också samla ihop dessa tre avgasflöden och leda ut dem till en en punkt efter dörren utan att resonansen störs eller nya resonanser uppträder. Inte heller tre helt separata rör hela vägen bak är då en bra lösning.

Hela detta inlägg är en parantes. Först och främst ska jag få motorn i bilen ihop med original 850 ljuddämpare och den växellåda jag tror bäst matchar motorn för bästa bränsleekonomi. Det är KUL att experimentera och lära sig!

sabbe
    Deltagare

Du är inne på rätt tankesätt.
    En av mina fd chefer sa alltid att bäst bränsleekonomi på TT motorn var att accelerera till 90 km/h.
    Frihjula ner till 70 och sedan gasa upp till 90 igen och fortsätta så.
    Han jobbade med dessa motorer på 60-talet, nu pensionär sedan många år

Sabbe

Upp till 80-85 och sedan frihjula ner till 60 med motorn helt avstängd är hur jag fått Spökplumpen att nöja sig med fyra deciliter milen. Att helt stänga av är ett radikalt men effektivt grepp. Har kört så i två år utan betydande slitage på startmotorn och en frisk varm TT borde väl vara minst lika startvillig som en dito V4..?

TT:ns originalförgasare är väl inget precisionsintrument direkt, och bristen på accpump borde betyda att motorn generellt går onödigt fett. Att magra ut med mindre munstycken höjer väl avgastempen och minskar så klart även smörjningen. Däremot borde det gå utmärkt att magra ut med E85 så som jag gjort med V4:an, förutsatt att TT-oljan blandar sig med etanolen? Jag funderar dock på att gå över på Triboron när motorn visat sig fungera problemfritt och den produkten ska funka med ren E85 vad jag förstått. Att slippa blårök skulle också kännas bra.

Jag har en 4-vxl TT-lådamed hydraulkoppling så jag gissar den är från 1965 eller senare. ”Pipen” till bakre växellådsfästet är spräckt så jag hoppas detta är samma som till V4. Handgranaterna, de inre drivknutarna, saknas sådärhoppas jag också att V4 kan donera passande delar. Bilen har V4 drivaxlar och skivor.

sabbe
    Deltagare

Om du inte störs av ribbat aluminiumhus går det bra att använda en V4låda som kom 1969.
    Då är även 4:ans växel förstärkt vilken dock inte behövs på en TT.

Sabbe

Bilen är en sådan styggelse till hopkok att lite ribbor inte stör för fem öre. 🙂 När jag för flera år sedan trodde TT-åkandet fanns nära runt hörnet var jag helt inne på V4-låda för den högre utväxlingens skull men efter att ha studerat vridmomentkurvan känns det vettigt att åtminstone börja med den fyrväxlade TT-lådan. Förutsatt att den inte verkar trasig och knasig på något vis.

Visst är det olika utväxlingar till hastighetsmätardrivningen också? Tror de flesta av mina äldre mätare är från tidiga V4 men har också mätaren från -64 som dock är för treväxlat.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng