Vanligt med spik på högre varv?

Forum Modellspecifika forum OG900 Vanligt med spik på högre varv?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-11 16:53.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24948

    torbo
    Deltagare

    Hej!

    När jag drar full kalleanka på 3ans växel, så laddar turbon cirka 0.8 – 0.9 bar. När jag sedan närmar mig högre varv 4000 och uppåt, så går laddet ner till 0.4-0.5 bar och svajar.
    Den spikar liksom, tror jag 🙄
    Jag har skruvat upp APCn. Därav 0.9 laddet.

    Ska det vara så?

    #181692

    plankan
    Deltagare

    Är det endast på 3:an ?

    #181693

    longjohn61
    Deltagare

    Står tändningen rätt ❓ hade spikningar på min aero pga av fel inställd tändning 😉

    Mvh Nisse

    #181695

    saabaero
    Deltagare

    Tändningen är bra att checka och kolla samtidigt att vacum/tryck -regulatorn är kopplad till rätt uttag på insuget.
    Kan även vara bränslebrist som gör detta om du inte uppgraderat bränslet något men det borde räcka lite längre än 4000rpm. Men du kan ju ha någon spridare som inte ger riktigt den mängd den ska.
    Kan även vara idé att rengöra intercoolern ivändigt 😉

    #181724

    henrikg
    Deltagare

    Du borde kanske koppla in spikdiod så du ser att den tror det spikar, annars kan det mycket väl vara hur du justerat in APC-pottarna / moddat motstånden..

    //Henrik

    #181733

    torbo
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Är det endast på 3:an ?

    Alla växlar, trycket går upp till 0.9 och blir en jävla fart 😎 men sjunker direkt ner till 0.6 och svajar. Den vill upp, men kommer inte någonstans.

    @longjohn61 wrote:

    Står tändningen rätt ❓ hade spikningar på min aero pga av fel inställd tändning 😉

    Mvh Nisse

    Ingen aning, men det är ny rotor och fördelare.

    @saabaero wrote:

    Tändningen är bra att checka och kolla samtidigt att vacum/tryck -regulatorn är kopplad till rätt uttag på insuget.
    Kan även vara bränslebrist som gör detta om du inte uppgraderat bränslet något men det borde räcka lite längre än 4000rpm. Men du kan ju ha någon spridare som inte ger riktigt den mängd den ska.
    Kan även vara idé att rengöra intercoolern ivändigt 😉

    Spridarna kollade jag för inte så längesen, alla såg ut att vara perfekta.
    Hur rengör man intercoolern?

    @henrikg wrote:

    Du borde kanske koppla in spikdiod så du ser att den tror det spikar, annars kan det mycket väl vara hur du justerat in APC-pottarna / moddat motstånden..

    //Henrik

    Spikdiod kan vara en bra idé. Var är det man löder fast den i APCn?.. Kommer inte ihåg vad guiden hette, den som jag följde när jag höjde trycket.

    #181734

    dea
    Deltagare

    Kan det varit denna sidan http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm

    #181735

    plankan
    Deltagare

    @torbo wrote:

    @plankan wrote:

    Är det endast på 3:an ?

    Alla växlar, trycket går upp till 0.9 och blir en jävla fart 😎 men sjunker direkt ner till 0.6 och svajar. Den vill upp, men kommer inte någonstans.

    Har du kollat över din WG ❓

    #181740

    saabaero
    Deltagare

    Intercoolern sköljer man ur invändigt med avfettning

    #181741

    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Vad har du för tändkablar? T ex Biltemas tändkabelsats till B202 är såpass dåligt skärmade att de stör ut magnetventilen vilket ger laddtryckskurva som en jojo, dock borde väl det märkas redan vid lägre varvtal.

    MVH

    #181743

    torbo
    Deltagare

    Hur kontrollerar man WGn?

    Ska titta över APC enheten idag.

    #181837

    plankan
    Deltagare

    @torbo wrote:

    @henrikg wrote:

    Du borde kanske koppla in spikdiod så du ser att den tror det spikar, annars kan det mycket väl vara hur du justerat in APC-pottarna / moddat motstånden..

    //Henrik

    Spikdiod kan vara en bra idé.

    Jag har också beslutat mig för en spikdiod i bilen.

    Har precis avslutat steg 1 som består av förberedd instrumenthus:

    😛

    @torbo wrote:

    Hur kontrollerar man WGn?

    Står på Popeye’s hemsida under felsök av APC –
    du kan jo testa dra ut i den –
    för hand skall där vara ett viss motstånd,d v s den får inte verka ”slapp”.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng