Var får man tag i balansaxeldrev?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Var får man tag i balansaxeldrev?

  • Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-12-07 08:26 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6732
    p hedberg
    Deltagare

    Hej!

    Har en V4 med rasad balansaxel som jag tänkte få fart på, men hittar ingenstans där man kan köpa fiberdrevet.
    I klubbshoppen är det ju slut och andra ställen jag hittat säljer ju bara hela drevsatsen.

    Nån här som har nåt tips, alternativt har ett fräscht drev till salu?

    MVH
    Pär

    #48074
    hubbe
    Deltagare

    P Hedberg:

    Har du prövat Karl Anders Carlsson telefon: 0521-43133, http://www.veteranshop.se eller http://www.motomobil.com/ ?

    Hubbe

    #50100
    dellan
    Deltagare

    @P Hedberg wrote:

    Hej!

    Har en V4 med rasad balansaxel som jag tänkte få fart på, men hittar ingenstans där man kan köpa fiberdrevet.
    I klubbshoppen är det ju slut och andra ställen jag hittat säljer ju bara hela drevsatsen.

    Nån här som har nåt tips, alternativt har ett fräscht drev till salu?

    MVH
    Pär

    Hej!
    Har ett drev i stål nån’stans i mina gömmor, om det kan vara av intresse.
    M.v.h. Anders

    #50202

    Balansaxellager tycks ju vara ett populärt V4-haveri. Antar det är vanligaste orsaken till att fiberdrevet blir slätrakat. Vad händer då om lagren havererar samtidigt som man har ett ståldrev på balansaxeln?

    #50212
    stefan
    Deltagare

    den främsta haveriorsaken är uteblivna service tillfällen så har man isär motorn och byter lager och monterar nya drev och sen byter olja frekvent så tror jag inte man behöver oroa sig över liknande haverier……………

    #50229

    Jo, om fiberdrev vore så usla hade man förstås monterat ståldrev som standard. Men fiberdrev kan definitivt smulas sönder spontant utan att något är fel med lagren, åtminstone till kamaxeln på Volvo B18/B20. När det hände min Volvovalp monterade jag ståldrev och har sedan kört över 3000 mil. Sedan är det kanske skillnad på en vanlig kamaxel och på en balansaxel som ska kämpa med fläktremmens belastning såväl som våldsam ”obalans”. Mitt intryck är hur som helst att balansaxel/drev och avgasventiler är de absolut vanligaste problemen på en gammal svensson-gurka.

    Är V4:an extra känslig för uteblivna filter- och oljebyten?

    #50239
    Janne Hagnell
    Moderator

    @JohnA wrote:

    Balansaxellager tycks ju vara ett populärt V4-haveri. Antar det är vanligaste orsaken till att fiberdrevet blir slätrakat. Vad händer då om lagren havererar samtidigt som man har ett ståldrev på balansaxeln?

    Precis. Anledningen att montera fiberdrev i både bilmotorer och annat är dels att få mindre ljud men framför allt för att ha en ”offeranod”. Om lagren skär och balansaxeln tvärstannar så smulas ”bara” fiberdrevet utan fler motorskador.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #48374
    dominik
    Deltagare

    Det är klokt att montera en oljetrycksmätare, om balansaxels lagren börjar glappa kan du ser det på dåligt oljetryck innan det är för sent

    #50245

    Oljetrycksmätare OCH varningslampa är tveklöst bra. I Volvovalparna är det endast mätare som förvisso säger mycket mer än en lampa men man har ju oftast annat att titta på när man kör… Lampan är överlägsen när något lite större sker plötsligt, som t.ex. då min Fiat 126 för många år sedan tappade en plugg/bricka till oljekanalerna i vevaxeln.

    Att oljetryckslampa inte duger för att känna av lagerhaverier vet jag allt… -På två av mina tidigare bilar har i alla fall oljetryckslampan varit släckt t.o.m. på tomgång trots att ett vevstakslager hamrats ut till lövtunnt skräp och motorn dunkat som en tändkulemotor. Ganska läskigt att tryckgivarna tycks vara så lågt ställda men det kanske handlar om tillverkningstoleranser och att man inte vill riskera en falskvarnande lampa efter 15.000 mils normala slitage.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng