värdering 900 turbo 1983

Forum Modellspecifika forum OG900 värdering 900 turbo 1983

Detta ämne innehåller 43 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-21 18:57.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare

bad_droidboy
    Deltagare

Har blivit sugen på en bil som jag såg glida runt häromdagen. Tog kontakt med ägaren och han kunde sälja den.
    Det är en tvåtonslackad(silver/blå) 900 turbo 1983. allt i bra skick och orginal med dokumentation. välservad har tom klistermärkena som säger att man ska låta motorn gå så att den kyler turbon när man ska stanna. ingen rost.

han begär 2500€ för den. Är detta ett vettigt pris eller är det bara dyrt för en gammal turbo?
    Har dock int evarit och tittat närmare på den än så detta är säljarens beskrivning
    Mvh Micke

jellybear
    Deltagare

Hej och välkommen till forumet!

Den tvåfärgade varianten (om det är orginallack det vill säga) fanns bara 1983 och bara på LUX-varianterna – det rör sig alltså om ett fåtal bilar som är sådana. Jag har själv dålig koll på dessa bilar, det finns nog fler här inne som har fler detaljer att bidra med. Jag har för mig – men här får någon gärna rätta mig – att vissa av dessa bilar från 1983 faktiskt har T16-motorn som egentligen inte kom förrän 1984.

Är den dessutom rostfri och i mycket bra skick är det nog en raritet.

Med andra ord är skicket avgörande, men är den i fint skick så är nog €2500 en rimlig prislapp eftersom det är en samlarbil.

M.Broberg
    Deltagare

Ok här då..

2 färgad är som sagt LUX eller Lyx som den kallas ibland. verkar dock finnas en Hel del kvar av dom 2-färgade 3d från -83 (för några år sen var det 19…) men en Fin LUX är dock en anann femma…

Jellybear har fel på följande punkter.
    årsmodellen, LUX fanns även som -84 och 2-färgad det året.
    Motorn, alla LUX -83or har T8.

men det var la det, det finns för övrigt en 2-färgad T16 kvar i sverige och den finns i en projekttråd här på forumet.

ang skicket och pris så är det en jävla djungel, finns ju en MYCKET bra köpguide här på forumet som hjälper dig. men €2500 för en fin lux är inget överpris, en fin vanlig turbo är ju värd dom pengarna.

bad_droidboy
    Deltagare

Tack för era synpunkter. Är det bara färgen som skiljer från LUX och vanlig modell?

M.Broberg
    Deltagare

@bad_droidboy wrote:

Tack för era synpunkter. Är det bara färgen som skiljer från LUX och vanlig modell?

färg, inredningen kan vara SK lyxplysch (kolla inredningen i min bil, signaturen är länk)

Dom lux jag sett har varit Lyxiga, alltså extremt mkt utrustning som el-hissar, el-taklucka, el-speglar och AC. Osäker om det är standard på alla lux dock.

det är la det som skilljer jag kan komma på.

turbocab
    Deltagare

Min LUX hade inte AC, däremot allt annat som listats. Elhissar och elspeglar var ju rätt flashigt 1983 om vi säger så.

Bilen i topic är ju ovanlig. Vad det betalas för den är ju mkt upp till köparen och marknaden just då, men modellen är uppåtgående i popularitet, så 2500EUR är inte nåt överpris alls om den är Fräsch. Men jag gissar detta inte är i Sverige? Var finns bilen?

bad_droidboy
    Deltagare

@turbocab wrote:

Min LUX hade inte AC, däremot allt annat som listats. Elhissar och elspeglar var ju rätt flashigt 1983 om vi säger så.

Bilen i topic är ju ovanlig. Vad det betalas för den är ju mkt upp till köparen och marknaden just då, men modellen är uppåtgående i popularitet, så 2500EUR är inte nåt överpris alls om den är Fräsch. Men jag gissar detta inte är i Sverige? Var finns bilen?

Det är på Åland så den är finlandssåld. Ska och titta på den på söndag. Kan man se om det är en äkta LUX på något vis? Ex dekaler, chassinr eller liknande? Vet nån hur många som tillverkades?

Jag föll ju främst för att den var tvåtonslackad:). Ska återkomma med all info när jag varit o tittat på den sen!

plankan
    Deltagare

@bad_droidboy wrote:

Vet nån hur många som tillverkades?

Bovy är killen som har alla fakta om lux bilarna.

M.Broberg
    Deltagare

@plankan wrote:

@bad_droidboy wrote:

*om dom 2-tonade lux, han har inte brytt sig om dom enfärgade.

plankan
    Deltagare

@M.broberg wrote:

*om dom 2-tonade lux

Är väl mig veterligen det tråden handlar om också 🙄

bad_droidboy
    Deltagare

Tittade på bilen idag och den var lika fin som säljaren påstod. hade skinnsäten,eltaklucka,elspeglar,elhissar och automatisk sätesvärme. Modellbetäckningen var 900 turbo multicoupe. Vet nån husr törstig en sådan är?

longjohn61
    Deltagare

Hej skulle tro att den drar runt en liter milen något lägre vid lång turer 😉

Mvh Nisse

plankan
    Deltagare

@bad_droidboy wrote:

Tittade på bilen idag och den var lika fin som säljaren påstod

Och bilderna på bilen då……………. 🙄

bovy
    Deltagare

@M.broberg wrote:

@plankan wrote:

@bad_droidboy wrote:

*om dom 2-tonade lux, han har inte brytt sig om dom enfärgade.

Off-topic.
    Att säga att jag inte brytt mig om dem är ganska hårt. Alla som skakar fram fakta om bilar vet hur lång tid det tar. Jag vet inte hur ni har det, men min tid är begränsad till 24 timmar om dygnet. Mycket skall hinnas med. Därför ser jag gärna att andra människor drar sitt strå till stacken när det gäller att få fram information.

On-topic.
    Lite kort fakta:
    Enligt Bilsport nr. 23 2002 anges antalet tvåtonslackerade till 1192 stycken över hela världen. 222 stycken av dessa såldes i Sverige. Idag finns ca 50 stycken i registret i varierande skick. Ja har tidigare skrivit om Lyxutrutningspaketet på det gamla forumet, om vad det innehöll samt vilka årsmodeller.
    Skicket är avgörande när det gäller priset. Det närmsta vi kan komma en försäljning av en fin TurboLyx är Turboandes 4-dörrars 83:a. Tror priset hamnade runt 30.000 kronor.

När det gäller förbrukningen handlar det om hur sliten bilen är, hur den är servad, osv. Min egen ligger på knappt över en liter på landsväg. Nu kvittar detta mig då bilen inte rullar så långt. Men du kan nog räkna med en liter milen.

Om du är osäker på om det är en ”äkta” tvåtonslackerad bil så ta chassienumret och maila SAAB och fråga hur bilen byggdes. Detta är det säkraste sättet.

Är det något annat du undrar så bara fråga, så ska vi se om vi kan svara.

Turbocab: AC var alltid tillval.

/Martin

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

M.Broberg
    Deltagare

Martin: menade snarare att du prioriterat 2-tonade framför enfärgade (förståeligt) ordvalet kanske var lite felaktigt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng