Varför går det inte!!??
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Varför går det inte!!??
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Varför går det inte!!??
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2005-06-03 20:16 av Bengt Åkesson.
-
FörfattareInlägg
-
juni 2, 2005 at 15:21 #87088
Inga problem
Jag har haft 2 motorer som varit täta efter renovering … bara man är nogrann när man plockar ihop dom ….
Skrapar alla packningsytor nogrant och jag har limmat packningarna med permatex
det har funkat bra för mig ….
det gäller också att byta packboxar och dyl ….
Men tätt blev det ….Lycka till
mvh fredde
juni 2, 2005 at 20:50 #87090om du gör en motortvätt och sedan spanar ser du vart oljan kommer ifrån
juni 3, 2005 at 12:25 #87096Slik var det også med min H-motor en gang, men efter 50-100 mil tok det av, og etter ytterliger noen 100 mil var det helt borte. Hos meg var det veivakseltettningen som var lekk, men det kom seg etter “innkjøring”.
Gammaldags low-teck-olje med sterke sot og avleirings-egenskaper sikrer en tett motor// Tobben
juni 3, 2005 at 12:59 #87097Är du säker att det kommer vid p-boxen ? och att det är motorolja ?
Jag har haft en motor som läckte vid styrhylsan mellan morot och låda närmast kopplingshuset på grenrörs sidan detta rann då ned vid svänghjulet med följden att jag kollade upp min p-box men den va ju tät …..
jag la dit en liten fiber bricka som tätning och vipps va motorn tät och bra ….Det borde ju vara möjligt att få det otätt bakom kopplingsslavcylindern …..
men då är det ju växellådsolja, för det är väl ingen som kör motorolja i saablådor nuförtidenmvh fredde
Detta fel mellan “morot” och låda har jag också varit ute för, skruven var borta efter att någon riktigt duktig reparatör missat sätta dit den skruv som nästan är viktigast att ha där och tätad. Då detta handlar om en Turbo bil så är det inte bara att få dit en ny skruv.
Så där läcker den inte heller.
Här kommer en bild på att jag verkligen har gjort vad sokm kan göras vid vevaxeln.[image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/553760-JPMidelar.2.JPG[/image]
Hallå Lollo,
Har du kollat tätningen/o-ringen på fördelaraxeln, + locket där mekaniska pumpen
skall sitta på GL-modellerna? (kan rinna ner olja bakom svänghjulet från dessa)
Kan ju också vara packningen på delningsplanet motor/vxl, framtill, bakom svänghjulet
som kan ha blivit skadad?PS: dimper ner Tors 16/6 vid museet runt 9-tiden /Jonas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.