Varför går det inte!!??

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Varför går det inte!!??

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Varför går det inte!!??

  • Författare
    Inlägg
    • juni 2, 2005 at 11:54 #12704

      Som rubriken lyder, varför går det inte att få en B-motor tät från oljeläckage

        juni 2, 2005 at 12:07 #87087

        jo det går säkert…………varför skulle det inte gå?

          juni 2, 2005 at 15:21 #87088

          Inga problem
          Jag har haft 2 motorer som varit täta efter renovering … bara man är nogrann när man plockar ihop dom ….
          Skrapar alla packningsytor nogrant och jag har limmat packningarna med permatex
          det har funkat bra för mig ….
          det gäller också att byta packboxar och dyl ….
          Men tätt blev det ….

          Lycka till

          mvh fredde

            juni 2, 2005 at 19:35 #87089

            Har gjort allt som ovanstående skriver, även haft gängtätning på bultarna till svänghjulet.
            Hatar motorer som läcker, så jag gjorde allt efter konstens alla regler.

              juni 2, 2005 at 20:50 #87090

              om du gör en motortvätt och sedan spanar ser du vart oljan kommer ifrån

                juni 2, 2005 at 21:29 #87091

                fungerar vevhusventilationen som den ska? Om den inte gör det så lär det krypa ut precis vart som helst………..

                  juni 3, 2005 at 04:56 #87092

                  Har kollat ventilationen, det kommer fram vid svänghjulet, fast allt är nytt.

                    juni 3, 2005 at 07:34 #87093

                    Ja då har du väl missat nåt där då eller alternativt en väldigt ful vevaxel just där pbox läppen går? Är det repigt och fult så skär man sönder pboxen ganska så snabbt, särskilt om man inte fettade in den vid montering.

                      juni 3, 2005 at 08:54 #87094

                      Närå, vevaxeln har inga repor eller spår, kollade dette ifall jag skulle flytta p-boxen inåt eller lite utåt.
                      Måste vara nåt med mitt hat till läckande motorer

                        juni 3, 2005 at 09:24 #87095

                        Du är inte ensam jag har samma problem med en H-motor.

                          juni 3, 2005 at 12:25 #87096

                          Slik var det også med min H-motor en gang, men efter 50-100 mil tok det av, og etter ytterliger noen 100 mil var det helt borte. Hos meg var det veivakseltettningen som var lekk, men det kom seg etter “innkjøring”.
                          Gammaldags low-teck-olje med sterke sot og avleirings-egenskaper sikrer en tett motor

                          // Tobben

                            juni 3, 2005 at 12:59 #87097

                            Är du säker att det kommer vid p-boxen ? och att det är motorolja ?
                            Jag har haft en motor som läckte vid styrhylsan mellan morot och låda närmast kopplingshuset på grenrörs sidan detta rann då ned vid svänghjulet med följden att jag kollade upp min p-box men den va ju tät …..
                            jag la dit en liten fiber bricka som tätning och vipps va motorn tät och bra ….

                            Det borde ju vara möjligt att få det otätt bakom kopplingsslavcylindern …..
                            men då är det ju växellådsolja, för det är väl ingen som kör motorolja i saablådor nuförtiden

                            mvh fredde

                              juni 3, 2005 at 15:47 #87098

                              Detta fel mellan “morot” och låda har jag också varit ute för, skruven var borta efter att någon riktigt duktig reparatör missat sätta dit den skruv som nästan är viktigast att ha där och tätad. Då detta handlar om en Turbo bil så är det inte bara att få dit en ny skruv.
                              Så där läcker den inte heller.
                              Här kommer en bild på att jag verkligen har gjort vad sokm kan göras vid vevaxeln.

                              [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/553760-JPMidelar.2.JPG[/image]

                                juni 3, 2005 at 18:29 #87099

                                Hallå Lollo,

                                Har du kollat tätningen/o-ringen på fördelaraxeln, + locket där mekaniska pumpen
                                skall sitta på GL-modellerna? (kan rinna ner olja bakom svänghjulet från dessa)
                                Kan ju också vara packningen på delningsplanet motor/vxl, framtill, bakom svänghjulet
                                som kan ha blivit skadad?

                                PS: dimper ner Tors 16/6 vid museet runt 9-tiden /Jonas

                                  juni 3, 2005 at 20:16 #87100

                                  Har du provat med en halonsläckare?

                                  Nej jag förklarar inte detta “fulknep”

                                  /B


                                  Bengt Åkesson
                                  bengt@akesson-motorsport.se
                                  Facebook

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.