Varför går det inte!!??

Forum Modellspecifika forum 90/99 Varför går det inte!!??

  • Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2005-06-03 20:16 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12704
    Lollo
    Deltagare

    Som rubriken lyder, varför går det inte att få en B-motor tät från oljeläckage

    #87087
    stefan
    Deltagare

    jo det går säkert…………varför skulle det inte gå?

    #87088

    Inga problem
    Jag har haft 2 motorer som varit täta efter renovering … bara man är nogrann när man plockar ihop dom ….
    Skrapar alla packningsytor nogrant och jag har limmat packningarna med permatex
    det har funkat bra för mig ….
    det gäller också att byta packboxar och dyl ….
    Men tätt blev det ….

    Lycka till

    mvh fredde

    #87089
    Lollo
    Deltagare

    Har gjort allt som ovanstående skriver, även haft gängtätning på bultarna till svänghjulet.
    Hatar motorer som läcker, så jag gjorde allt efter konstens alla regler.

    #87090

    om du gör en motortvätt och sedan spanar ser du vart oljan kommer ifrån

    #87091
    stefan
    Deltagare

    fungerar vevhusventilationen som den ska? Om den inte gör det så lär det krypa ut precis vart som helst………..

    #87092
    Lollo
    Deltagare

    Har kollat ventilationen, det kommer fram vid svänghjulet, fast allt är nytt.

    #87093
    stefan
    Deltagare

    Ja då har du väl missat nåt där då eller alternativt en väldigt ful vevaxel just där pbox läppen går? Är det repigt och fult så skär man sönder pboxen ganska så snabbt, särskilt om man inte fettade in den vid montering.

    #87094
    Lollo
    Deltagare

    Närå, vevaxeln har inga repor eller spår, kollade dette ifall jag skulle flytta p-boxen inåt eller lite utåt.
    Måste vara nåt med mitt hat till läckande motorer

    #87095
    kaparn
    Deltagare

    Du är inte ensam jag har samma problem med en H-motor.

    #87096
    torbjorn m.
    Deltagare

    Slik var det også med min H-motor en gang, men efter 50-100 mil tok det av, og etter ytterliger noen 100 mil var det helt borte. Hos meg var det veivakseltettningen som var lekk, men det kom seg etter ”innkjøring”.
    Gammaldags low-teck-olje med sterke sot og avleirings-egenskaper sikrer en tett motor

    // Tobben

    #87097

    Är du säker att det kommer vid p-boxen ? och att det är motorolja ?
    Jag har haft en motor som läckte vid styrhylsan mellan morot och låda närmast kopplingshuset på grenrörs sidan detta rann då ned vid svänghjulet med följden att jag kollade upp min p-box men den va ju tät …..
    jag la dit en liten fiber bricka som tätning och vipps va motorn tät och bra ….

    Det borde ju vara möjligt att få det otätt bakom kopplingsslavcylindern …..
    men då är det ju växellådsolja, för det är väl ingen som kör motorolja i saablådor nuförtiden

    mvh fredde

    #87098
    Lollo
    Deltagare

    Detta fel mellan ”morot” och låda har jag också varit ute för, skruven var borta efter att någon riktigt duktig reparatör missat sätta dit den skruv som nästan är viktigast att ha där och tätad. Då detta handlar om en Turbo bil så är det inte bara att få dit en ny skruv.
    Så där läcker den inte heller.
    Här kommer en bild på att jag verkligen har gjort vad sokm kan göras vid vevaxeln.

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/553760-JPMidelar.2.JPG[/image]

    #87099
    saabturbo
    Deltagare

    Hallå Lollo,

    Har du kollat tätningen/o-ringen på fördelaraxeln, + locket där mekaniska pumpen
    skall sitta på GL-modellerna? (kan rinna ner olja bakom svänghjulet från dessa)
    Kan ju också vara packningen på delningsplanet motor/vxl, framtill, bakom svänghjulet
    som kan ha blivit skadad?

    PS: dimper ner Tors 16/6 vid museet runt 9-tiden /Jonas

    #87100
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Har du provat med en halonsläckare?

    Nej jag förklarar inte detta ”fulknep”

    /B

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng