Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Varför går det inte!!??
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2005-06-03 20:16 av .
- FörfattareInlägg
- 2 juni, 2005 kl. 11:54 #12704
Lollo
DeltagareSom rubriken lyder, varför går det inte att få en B-motor tät från oljeläckage
2 juni, 2005 kl. 12:07 #87087stefan
Deltagarejo det går säkert…………varför skulle det inte gå?
2 juni, 2005 kl. 15:21 #87088fredric yngveson
DeltagareInga problem
Jag har haft 2 motorer som varit täta efter renovering … bara man är nogrann när man plockar ihop dom ….
Skrapar alla packningsytor nogrant och jag har limmat packningarna med permatex
det har funkat bra för mig ….
det gäller också att byta packboxar och dyl ….
Men tätt blev det ….Lycka till
mvh fredde
2 juni, 2005 kl. 19:35 #87089Lollo
DeltagareHar gjort allt som ovanstående skriver, även haft gängtätning på bultarna till svänghjulet.
Hatar motorer som läcker, så jag gjorde allt efter konstens alla regler.2 juni, 2005 kl. 20:50 #87090fredric yngveson
Deltagareom du gör en motortvätt och sedan spanar ser du vart oljan kommer ifrån
2 juni, 2005 kl. 21:29 #87091stefan
Deltagarefungerar vevhusventilationen som den ska? Om den inte gör det så lär det krypa ut precis vart som helst………..
3 juni, 2005 kl. 04:56 #87092Lollo
DeltagareHar kollat ventilationen, det kommer fram vid svänghjulet, fast allt är nytt.
3 juni, 2005 kl. 07:34 #87093stefan
DeltagareJa då har du väl missat nåt där då eller alternativt en väldigt ful vevaxel just där pbox läppen går? Är det repigt och fult så skär man sönder pboxen ganska så snabbt, särskilt om man inte fettade in den vid montering.
3 juni, 2005 kl. 08:54 #87094Lollo
DeltagareNärå, vevaxeln har inga repor eller spår, kollade dette ifall jag skulle flytta p-boxen inåt eller lite utåt.
Måste vara nåt med mitt hat till läckande motorer3 juni, 2005 kl. 09:24 #87095kaparn
DeltagareDu är inte ensam jag har samma problem med en H-motor.
3 juni, 2005 kl. 12:25 #87096torbjorn m.
DeltagareSlik var det også med min H-motor en gang, men efter 50-100 mil tok det av, og etter ytterliger noen 100 mil var det helt borte. Hos meg var det veivakseltettningen som var lekk, men det kom seg etter ”innkjøring”.
Gammaldags low-teck-olje med sterke sot og avleirings-egenskaper sikrer en tett motor// Tobben
3 juni, 2005 kl. 12:59 #87097fredric yngveson
DeltagareÄr du säker att det kommer vid p-boxen ? och att det är motorolja ?
Jag har haft en motor som läckte vid styrhylsan mellan morot och låda närmast kopplingshuset på grenrörs sidan detta rann då ned vid svänghjulet med följden att jag kollade upp min p-box men den va ju tät …..
jag la dit en liten fiber bricka som tätning och vipps va motorn tät och bra ….Det borde ju vara möjligt att få det otätt bakom kopplingsslavcylindern …..
men då är det ju växellådsolja, för det är väl ingen som kör motorolja i saablådor nuförtidenmvh fredde
3 juni, 2005 kl. 15:47 #87098Lollo
DeltagareDetta fel mellan ”morot” och låda har jag också varit ute för, skruven var borta efter att någon riktigt duktig reparatör missat sätta dit den skruv som nästan är viktigast att ha där och tätad. Då detta handlar om en Turbo bil så är det inte bara att få dit en ny skruv.
Så där läcker den inte heller.
Här kommer en bild på att jag verkligen har gjort vad sokm kan göras vid vevaxeln.[image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/553760-JPMidelar.2.JPG[/image]
3 juni, 2005 kl. 18:29 #87099saabturbo
DeltagareHallå Lollo,
Har du kollat tätningen/o-ringen på fördelaraxeln, + locket där mekaniska pumpen
skall sitta på GL-modellerna? (kan rinna ner olja bakom svänghjulet från dessa)
Kan ju också vara packningen på delningsplanet motor/vxl, framtill, bakom svänghjulet
som kan ha blivit skadad?PS: dimper ner Tors 16/6 vid museet runt 9-tiden /Jonas
3 juni, 2005 kl. 20:16 #87100Bengt Åkesson
DeltagareHar du provat med en halonsläckare?
Nej jag förklarar inte detta ”fulknep”
/B
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.