Varför kan jag bara backa….??

Forum Modellspecifika forum 90/99 Varför kan jag bara backa….??

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-03-28 17:40.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15352

    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Jag har ett litet problem med min saab99:a av 83 års modell. Det började med att jag inte kunde lägga in 5an. Sedan har det expanderat så att nu kan jag bara lägga in backen…

    Är det någon som har svaret? Någon sa att det var gummiknodden som skulle bytas. Bara knodden kostar en tusing på Saab. Finns det något billigare sätt?

    #101530

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Vad 😡 är gummiknodden?

    /B

    #101532

    saab-jonte
    Deltagare

    antagligen mnar du bussningen på växelföraren? den som sitter i motorrummet på ingående växelföraraxel i lådan… ja/jo den kan ha med saken att göra…. jag köpte min första bil (saab 99 GL -84) av en gubbe som sa att lådan var skrot för det gick inte att få i 5 an och om man fick i den så hoppade den ur när man gasade iväg… trodde synkringen på 5:an va skrot… kollade på växelspaksstället och i haynes bok och det visade sig att spaken var hur fel justerad som helst.. det står i haynes handbok hur du gör… prova detta först

    #101542

    anonymous
    Deltagare

    Jo, det är nog den bussningen det handlar om. Det hände även mig i början av slutet att växlarna hoppade ur när jag körde.

    #101548

    saab-jonte
    Deltagare

    kolla om spakstället är feljusterat förs innan du river ut det ur bilen, gummibussningen byter du lättast på en Gör det själv – billyft på typ OKQ8 om du inte har en lyft i garaget hemma… annars kan du byta den från kupén… om du plockar bort stolarna fram och ut med främmre mattan och grejjer, medans du håller på kan du smörja in styrkulan till spakstället med fett osv. lägena på spaken blir som allra bäst när spakstället är smörjt och perfekt insjusterat och med en ”ny” bussning, du kan kolla på din lokala skrot ifall du hittar någon som passar om du inte vill ha en ny, du kan ta en från en 900 men då blir det lite krångel med att du måste såga av stången till växelföraren ca 2 cm så om du inte är van mekare så rekomenderas det ej, till saab 90 passar den rakt av… lycka till

    #101566

    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Tack för hjälpen, det var bra att veta att det funkar med en saab 90 också.

    Vad jag tidigare hört skulle det vara en från samma årsmodell.

    Nu kanske ” dolly metallic ” får ett nytt liv!

    #101568

    matthias r
    Deltagare

    ”Bussningen”, skulle hellre ha det till att det är växelstångsknuten mellan spakstället och lådan. Men jag antar att det är det några av er syftar på egentligen… hur som helst är det en vanlig åkomma att denna brister på nyare 99:or, nästan aldrig på 900. Du kan ta en knut från en sen 82:a och framåt ända upp till sista Saab 90:an (1987). Huvudsaken är att det är en med klämskruv i ena änden och konisk pinne i andra, på de äldre 99:orna är det konpinne i bägge ändar. Kostar runt lakanet på Saab, stämmer bra, men en beg som känns hel och schysst duger väl.

    OBS att konpinnen i din bil kan sitta som svetsad, försök aldrig slå ur den med grova släggslag underifrån, då kan lådans axel kröka sig. Vill den inte bli urdriven med hjälp av dorn + normala
    hammarslag eller ännu hellre originalverktyget till detta arbete,
    så borra ur den istället. Går hyfsat smidigt att göra om bilen står på lyft eller i alla fall har framändan uppallad halvmetern ovan mark.

    #101589

    saab-jonte
    Deltagare

    Mattias R: korrekt detalj! den brister nästan aldrig på 900 an p.g.a. att den är kapslad i metall på dom modellerna, men på 99:an så är det bara en gummikloss som är popnitad och det ställer till den när den blir sliten för då kanske man kan vrida växelföraren inne i bilen med spaken utan att ingående axel rör sig

    #101621

    anonymous
    Deltagare

    Nä nu körde de ihop sek!

    När jag besökte gubben på skroten visade det sig vara en kunning 99:a-mekare.

    Han hade plockat med dessa vagnar förut. Det visade sig, enligt honom, att det kunde vara 3 st olika bussninger!

    Ena smaler, en tjockare + en ytterligare. Så det var inte bara att köpa en, en var tvungen och se efter vad en hade för sort.

    Får la göra det imor´n när det blitt lite ljusare. Det sitter lite trångt te också!

    Får en bara fixat de, så är ”dolly metallic” en bil med nybilskänsla.

    #104625

    Jonathan
    Deltagare

    De här ”bussningarna” blir visst sladdriga med åren, och i mitt fall hade den mått mindre bra av diverse oljeläckage framifrån.
    Efter byte så tyckte jag den borde skyddas på något vis, så jag skar upp en styrväxeldamask från en Fiat 128 och trädde över. Drog ihop med ett par buntband – hepp. Inkapslad och förhoppningsvis långlivad.
    -M-

    #104711

    wibbe60
    Deltagare

    Om det är knuten som är dålig finns det tips här

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng