varm motor "rusar"

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / varm motor "rusar"

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / varm motor "rusar"

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      maj 6, 2004 at 21:18 #10526

      Hej igen, mer problem… :rolleyes:
      Motorn går hur fint som helst på tomgången när den är kall, går fint att justera blandning och tomgång, men när den blir varm så ökar varvtalet markant och det går inte att ställa ner tomgången med skruven längre, bara öka.
      Vad kan detta bero på? :confused:

        maj 6, 2004 at 21:36 #74653

        Låter som tjuvluft! Ställ dig med bilen på tomgång, beväpnad med en startgasflaska. Spraya lite runt kanten på insug och se om du hittar nån läcka i packningen (märks på varvtalet)

          maj 8, 2004 at 08:49 #74654

          är det en tvåtakt?Jag fick en läcka på insugspackningen och då rusade motorn

            maj 8, 2004 at 10:39 #74655

            Har du förgasare med automatchoke som styrs via vatten temperaturen,kan du ha en luftblåsa så att choken inte går tillbaks.

              Anonym
              maj 9, 2004 at 09:45 #74656

              nej det är en fyrtaktare. (96 -73)

              Ingen automatchoke heller

                maj 9, 2004 at 11:43 #74657

                har du testat med startgasen?? tror fortfarande att den drar tjuvluft i insugspackningen.

                  Anonym
                  maj 10, 2004 at 09:32 #74658

                  Nej jag har inte haft tid, ikväll ska jag nog prova, jag tror också att den drar tjuvluft nånstans kring förgasaren. Kan man köpa nya packningar någonstans eller måste jag tillverka egna? Tror att det kan vara packningen mellan förgasare och block… Den blev lite sned och vind när jag hade isär aset för någon vecka sen…

                    Anonym
                    maj 19, 2004 at 16:59 #74660

                    Vart kan man köpa packningarna som sitter mellan motorn och förgasaren? (tunna plåtshims typ)
                    Eller kan man göra dem av annat material typ skära ur mekonomens packningsark?

                      maj 19, 2004 at 19:18 #74661

                      Mekonomens packningsmaterial duger gott. Knacka ut packningarna, och lägg dem i bensin över natten. Då sväller de vid monteringen och tätar bra.

                        Anonym
                        maj 19, 2004 at 22:16 #74662

                        knacka?

                          maj 19, 2004 at 22:33 #74663

                          Visst kan du skära ut packningarna med en supervass mattkniv e dyl. Men jag använder mig alltid av den gammaldags knackmetoden.

                          Hur? Lägg packningsmaterialet mot den avsedda tätningsytan, i det här fallet insugets flänsområde, och knacka ut alla former, (bulthål, insugshål, yttre kanter) med en kulhammare. Slå direkt mot alla kanter du träffar på, så formar sig materialet efter den tänkta ytan. Vips har du en packning.

                          Finns en nackdel. Alla tätningsytor blir oplana av dessa hammarslag, en del mer, en del mindre. Även om det rör sig om 100-dels millimeters uppkommen skevhet kan detta påverka tätheten.

                          Har därför sparat en massa utgallrade defekta delar för just packningstillverkning. I den lådan ligger div sunkiga insug, termostathus, vattenutloppsrör, bensinpumpar mm bla….

                          Men slå med lite feeling så är det nog ingen risk för luftläckage sedan. Metoden med att få packningarna att svälla efter ett nattligt bensinbad gör susen. / Matte R

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.