varm motor "rusar"
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / varm motor "rusar"
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / varm motor "rusar"
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2004-05-19 22:33 av matthias r.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymmaj 6, 2004 at 21:18 #10526
Hej igen, mer problem… :rolleyes:
Motorn går hur fint som helst på tomgången när den är kall, går fint att justera blandning och tomgång, men när den blir varm så ökar varvtalet markant och det går inte att ställa ner tomgången med skruven längre, bara öka.
Vad kan detta bero på? :confused:maj 8, 2004 at 10:39 #74655Har du förgasare med automatchoke som styrs via vatten temperaturen,kan du ha en luftblåsa så att choken inte går tillbaks.
Anonymmaj 10, 2004 at 09:32 #74658Nej jag har inte haft tid, ikväll ska jag nog prova, jag tror också att den drar tjuvluft nånstans kring förgasaren. Kan man köpa nya packningar någonstans eller måste jag tillverka egna? Tror att det kan vara packningen mellan förgasare och block… Den blev lite sned och vind när jag hade isär aset för någon vecka sen…
Anonymmaj 19, 2004 at 16:59 #74660Vart kan man köpa packningarna som sitter mellan motorn och förgasaren? (tunna plåtshims typ)
Eller kan man göra dem av annat material typ skära ur mekonomens packningsark?maj 19, 2004 at 19:18 #74661Mekonomens packningsmaterial duger gott. Knacka ut packningarna, och lägg dem i bensin över natten. Då sväller de vid monteringen och tätar bra.
maj 19, 2004 at 22:33 #74663Visst kan du skära ut packningarna med en supervass mattkniv e dyl. Men jag använder mig alltid av den gammaldags knackmetoden.
Hur? Lägg packningsmaterialet mot den avsedda tätningsytan, i det här fallet insugets flänsområde, och knacka ut alla former, (bulthål, insugshål, yttre kanter) med en kulhammare. Slå direkt mot alla kanter du träffar på, så formar sig materialet efter den tänkta ytan. Vips har du en packning.
Finns en nackdel. Alla tätningsytor blir oplana av dessa hammarslag, en del mer, en del mindre. Även om det rör sig om 100-dels millimeters uppkommen skevhet kan detta påverka tätheten.
Har därför sparat en massa utgallrade defekta delar för just packningstillverkning. I den lådan ligger div sunkiga insug, termostathus, vattenutloppsrör, bensinpumpar mm bla….
Men slå med lite feeling så är det nog ingen risk för luftläckage sedan. Metoden med att få packningarna att svälla efter ett nattligt bensinbad gör susen. / Matte R
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.