Värme

Detta ämne innehåller 11 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-07 10:32.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4198

    jontobee
    Deltagare

    Hallå killar å tjejer. Jag har en läckande värmeväxlarventil. var kan jag hitta en sådan till min 96 från 73. Det kanske är en ventil som även sitter på andra märken, Någon som vet?

    Tacksam för svar nu när jag äntligen har hittat läckan.

    #28523

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    En ”quick and dirty” lösning är att helt enkelt koppla förbi värmepaketet i dessa sommartemperaturer.

    /B

    #28524

    hotrodder
    Deltagare

    @bengt Åkesson wrote:

    En ”quick and dirty” lösning är att helt enkelt koppla förbi värmepaketet i dessa sommartemperaturer.

    /B

    Fullständigt värdelös lösning att inte kunna köra defroster vid regn eller fuktig väderlek. Sen kan det många gånger vara skönt att kunna köra lite värme även sommartid.

    Ts/
    Det går att montera en värmeventil från Golf, Passat, Audi 70-90-tal om man kan leva utan den ”självreglerande funktionen”

    #28525

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    @hotrodder wrote:

    @bengt Åkesson wrote:

    En ”quick and dirty” lösning är att helt enkelt koppla förbi värmepaketet i dessa sommartemperaturer.

    /B

    Fullständigt värdelös lösning att inte kunna köra defroster vid regn eller fuktig väderlek. Sen kan det många gånger vara skönt att kunna köra lite värme även sommartid.

    Viss Messersmittvarning på ditt inlägg. :WH

    Blåsa luft på rutan kan du göra även om vattnet är bortkopplad. För att slippa vattenläckaget så fungerar ”min” lösning till dess att du fått tag på en ny ventil.

    /B

    #28527

    Morten S.
    Moderator

    @jontobee wrote:

    Hallå killar å tjejer. Jag har en läckande värmeväxlarventil. var kan jag hitta en sådan till min 96 från 73. Det kanske är en ventil som även sitter på andra märken, Någon som vet?

    Tacksam för svar nu när jag äntligen har hittat läckan.

    Du finner mye i Saabklubbens webshop http://www.websitefolder.net/saabklubben/art-1.asp?id=1002&iPageID=17
    :AP

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #28573

    jontobee
    Deltagare

    Tack för svaren. Jag har såklart fixat fulösningen. En ny är över min budget på denna bil. Ett perfekt tips det var det jag ville ha med såkallade x-over delar det får det bli. Till skroten! (En av mina favoritplatser)

    #28574

    jontobee
    Deltagare

    @hotrodder wrote:

    @bengt Åkesson wrote:

    En ”quick and dirty” lösning är att helt enkelt koppla förbi värmepaketet i dessa sommartemperaturer.

    /B

    Fullständigt värdelös lösning att inte kunna köra defroster vid regn eller fuktig väderlek. Sen kan det många gånger vara skönt att kunna köra lite värme även sommartid.

    Ts/
    Det går att montera en värmeventil från Golf, Passat, Audi 70-90-tal om man kan leva utan den ”självreglerande funktionen”

    Hur fungerar den självreglerande funktionen igentligen? tar för givet att det är den givaren som går in.

    #28575

    hotrodder
    Deltagare

    @jontobee wrote:

    @hotrodder wrote:

    @bengt Åkesson wrote:

    En ”quick and dirty” lösning är att helt enkelt koppla förbi värmepaketet i dessa sommartemperaturer.

    /B

    Fullständigt värdelös lösning att inte kunna köra defroster vid regn eller fuktig väderlek. Sen kan det många gånger vara skönt att kunna köra lite värme även sommartid.

    Ts/
    Det går att montera en värmeventil från Golf, Passat, Audi 70-90-tal om man kan leva utan den ”självreglerande funktionen”

    Hur fungerar den självreglerande funktionen igentligen? tar för givet att det är den givaren som går in.

    Japp det är en tunn slinga som är placerad intill själva värme elementet. Som jag har förstått det så reglerar den så det så att värmen blir jämn. Kylvattnets temperatur till motorn går ju upp/ner ju när termostaten öppnar/stänger och värmekranens automatiska reglerfunktion jämnar ut dessa variationer. Sitter en liknande kran på bla Volvo 140-240, däremot finns det en ersättningskran till Volvo 240 utan den här känselslingan. På många andra bilar funkar det ju med en ”vanlig kran” så jag undrar egentligen hur mycket nytta reglerfunktionen egentligen gör.

    #28577

    Morten S.
    Moderator

    @hotrodder wrote:

    @jontobee wrote:

    Hur fungerar den självreglerande funktionen igentligen? tar för givet att det är den givaren som går in.

    Japp det är en tunn slinga som är placerad intill själva värme elementet. Som jag har förstått det så reglerar den så det så att värmen blir jämn. Kylvattnets temperatur till motorn går ju upp/ner ju när termostaten öppnar/stänger och värmekranens automatiska reglerfunktion jämnar ut dessa variationer. Sitter en liknande kran på bla Volvo 140-240, däremot finns det en ersättningskran till Volvo 240 utan den här känselslingan. På många andra bilar funkar det ju med en ”vanlig kran” så jag undrar egentligen hur mycket nytta reglerfunktionen egentligen gör.

    Men erfaring er at dersom denne giveren er ute av funksjon så er det enten kaldt eller glohett. Intet imellom.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #28579

    Hej
    Jag undrar om det går att renovera kranen själv, är det någon som har försökt? Hotrodder kanske!
    Har en inte allt för vacker kran i min 95:a från -63.
    Passar kranarna som nämns kortnos oxå?

    MVH Micke H

    Saab 9-5 kombi -07, 99cc -76, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #28581

    hotrodder
    Deltagare

    @örnen wrote:

    Hej
    Jag undrar om det går att renovera kranen själv, är det någon som har försökt? Hotrodder kanske!
    Har en inte allt för vacker kran i min 95:a från -63.
    Passar kranarna som nämns kortnos oxå?

    MVH Micke H

    Nope! har plockar isär när jg funderade i dessa banor men det verkar svårt eftersom de är ihopsatta en gång för alltid.

    #28582

    vinterstan
    Deltagare

    @morten Strandmoe wrote:

    Men erfaring er at dersom denne giveren er ute av funksjon så er det enten kaldt eller glohett. Intet imellom.

    Ah, det kan vara en av de saker som krånglar på min då…
    Jag har några andra liggande, men hur testar man dem, så att man inte sätter in en annan trasig menar jag?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng