Värmebrist
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Värmebrist
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Värmebrist
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2003-01-12 08:13 av tobbe99.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjanuari 9, 2003 at 08:55 #9134
Hej.
Har en 99GL 84,som tappat kupevärmen.Kylvätska finns,har bytt termostat,fläktarna går,Ibland finns lite värme när kupefläten är avstängt,men när fläktvarven ökas så blir det bara kallt…Tack på förhand.
Hoppas på snabba svar..kallt kallare blir detHjälper inte med luftningen.Vid värmepaketet kommer varken luft el kylvätska.
Nån som har några tips..Fryser
Olli
januari 10, 2003 at 11:36 #67604Värmekranen kan ju ha fastnat i stängt läge. Kolla den, den sitter ju ganska smidigt till på 99:an.
Anonymjanuari 10, 2003 at 14:21 #67605Jag har oxå dålig värme på min 99á 84, har oxå bytt termostat och luftat (vid termostaten) men jag hittar banne mig inte den andra kranen ni pratar om. Kan någon beskriva exakt var den sitter???
Tackar
MagnusAnonymjanuari 10, 2003 at 15:32 #67607Om det knappt kommer någon värme alls skulle jag misstänka att det inte kommer något kylvatten (varmt eller kallt) till värmpaketet. Jag tror att det någonstans har blivit igensatt. Då jag inte kan någonting om bilen ifråga har jag heller inte en aning om var, men på min MGB var det en ventil som reglerar kylvattentillförseln till värmepaketet som blev igensatt.
Hejsan!!
Den övre luftningsnippeln sitter s.a.s på slangen vid värmenkranen på vänster sida om värmepaketet. Om termostaten är riktig, så cirkulerar vattnet endast genom motor och värmepaket under uppvärmning. Om termostaten är felaktig och släpper igenom vatten när motorn är kall, så blandas det med resten av resten av kylvattnet. Om så är fallet tar det evigheter innan bilen blir riktigt varm vintertid.
Vhb, säger att motorn skall vara avstängd då man luftar vid termostathuset. Detta har jag inte provat själv, däremot har det gått bra att lufta vid värmepaketet med motorn på tomgång. Lycka till!
“Tobbe”Anonymjanuari 10, 2003 at 22:26 #67609Angående luftnippels placering.
Sitter på den övre slangen till värmekranen (vänster sida i motorrummet mot torpedväggen bakom bromsservot).Föreslår annars att du lossar slangarna vid kranen och spolar elementet ordentligt rent. Samtidigt är det ju lätt att konstatera om kranen verkligen öppnar fullt.
Som överkurs kan nämnas att 99:an har en udda funktion, med en koppartråd ringlad längs värmelementet kopplad till en bimetallfjäder på kranen. Ett system som jag gissar är tänkt att ge ngn form av termostatverkan.
Anonymjanuari 11, 2003 at 19:44 #67610Menar du kappilärröret som liger i en slinga mot elementet?
Detta är ingen koppartråd, utan ett mycket tunt rör fyllt med gas. Detta är en mycket vanlig funktion och finns på de flesta bilar från denna tidsperiod. Den är vital för värmekranens funktion.
Rätta mig gärna om jag har fel.MVH
Daniel Tanner -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.