Värmebrist

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      januari 9, 2003 at 08:55 #9134

      Hej.
      Har en 99GL 84,som tappat kupevärmen.Kylvätska finns,har bytt termostat,fläktarna går,Ibland finns lite värme när kupefläten är avstängt,men när fläktvarven ökas så blir det bara kallt…

      Tack på förhand.
      Hoppas på snabba svar..kallt kallare blir det

      Hjälper inte med luftningen.Vid värmepaketet kommer varken luft el kylvätska.
      Nån som har några tips..

      Fryser

      Olli

        januari 9, 2003 at 09:07 #67602

        Jag tror att du har luft i systemet, sätt på en slang på luftnippeln vid termostathuset så att den luftblandade kylvätskan inte dränker strömfördelaren när du öppnar nippeln. Låt motorn gå tills det bara kommer kylvätska, stäng luftnippeln.

          januari 9, 2003 at 09:47 #67603

          På 99:an sitter det en luftnippel uppe vid elementet också. Lufta även här då detta är den högsta punkten i systemet.

            januari 10, 2003 at 11:36 #67604

            Värmekranen kan ju ha fastnat i stängt läge. Kolla den, den sitter ju ganska smidigt till på 99:an.

              Anonym
              januari 10, 2003 at 14:21 #67605

              Jag har oxå dålig värme på min 99á 84, har oxå bytt termostat och luftat (vid termostaten) men jag hittar banne mig inte den andra kranen ni pratar om. Kan någon beskriva exakt var den sitter???

              Tackar
              Magnus

                januari 10, 2003 at 14:37 #67606

                Hmm, rätta mig om jag har fel men finns inte denna kran bara på den äldre typen av värmepaket.
                Har för att man bytte typ till år 74.
                Över 74 sitter väll det en luftnippel på värmekranen, eller är det 900an?????

                  Anonym
                  januari 10, 2003 at 15:32 #67607

                  Om det knappt kommer någon värme alls skulle jag misstänka att det inte kommer något kylvatten (varmt eller kallt) till värmpaketet. Jag tror att det någonstans har blivit igensatt. Då jag inte kan någonting om bilen ifråga har jag heller inte en aning om var, men på min MGB var det en ventil som reglerar kylvattentillförseln till värmepaketet som blev igensatt.

                    januari 10, 2003 at 17:34 #67608

                    Hejsan!!
                    Den övre luftningsnippeln sitter s.a.s på slangen vid värmenkranen på vänster sida om värmepaketet. Om termostaten är riktig, så cirkulerar vattnet endast genom motor och värmepaket under uppvärmning. Om termostaten är felaktig och släpper igenom vatten när motorn är kall, så blandas det med resten av resten av kylvattnet. Om så är fallet tar det evigheter innan bilen blir riktigt varm vintertid.
                    Vhb, säger att motorn skall vara avstängd då man luftar vid termostathuset. Detta har jag inte provat själv, däremot har det gått bra att lufta vid värmepaketet med motorn på tomgång. Lycka till!
                    “Tobbe”

                      Anonym
                      januari 10, 2003 at 22:26 #67609

                      Angående luftnippels placering.
                      Sitter på den övre slangen till värmekranen (vänster sida i motorrummet mot torpedväggen bakom bromsservot).

                      Föreslår annars att du lossar slangarna vid kranen och spolar elementet ordentligt rent. Samtidigt är det ju lätt att konstatera om kranen verkligen öppnar fullt.

                      Som överkurs kan nämnas att 99:an har en udda funktion, med en koppartråd ringlad längs värmelementet kopplad till en bimetallfjäder på kranen. Ett system som jag gissar är tänkt att ge ngn form av termostatverkan.

                        Anonym
                        januari 11, 2003 at 19:44 #67610

                        Menar du kappilärröret som liger i en slinga mot elementet?
                        Detta är ingen koppartråd, utan ett mycket tunt rör fyllt med gas. Detta är en mycket vanlig funktion och finns på de flesta bilar från denna tidsperiod. Den är vital för värmekranens funktion.
                        Rätta mig gärna om jag har fel.

                        MVH
                        Daniel Tanner

                          januari 12, 2003 at 08:13 #67611

                          Hejsan!
                          Det DT säger är riktigt, men hur vital tråden är kan disskuteras. Om man vill ha full värme kan man klippa av tråden. Detta skall göras när man har full värme eller när motorn är kall, jag minns inte vilket.
                          “Tobbe”

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.