Varvräknare – motorstyrning? 900s

Forum Modellspecifika forum OG900 Varvräknare – motorstyrning? 900s

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-12-09 12:23.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Hej

Är nedan tillfälligheter eller är varvräknaren en del av motorstyrningen?

Spontanköpte en 900S -90 då behovet av en andra bil blev stort, 30.000 mil och till rimligt pris. I köpet ingick att checkengine-lampan tändes då och då och bilen inte alltid laddade utan kändes ibland som en insprutare. Bytte lite trasiga slangar och gjorde service, nya tänddelar bland annat. Blev bättre men samma problem fanns kvar men i mindre omfattning. Checkengine-lampan tändes ofta vid låga varvtal typ vid krypkörning, litet gaspådrag och vid backning.

Laddningslampan började lysa och en ny regulator fixade det. Efter några dagar började laddningslampan lysa igen och på motorvägen stendog bilen. Efter mycket om och men med batterier, lånade regulatorer, urplockad startmotor hittades felet: släpringarna på generatorn var totalskadade. Ny generator fixades och efter det så har aldrig checkengine-lampan lyst igen. Bilen har efter generatorbytet gått betydligt bättre och problemen med frånvaron av laddtrycket upphörde nästa helt.

Då jag haft dålig instrumet- och panelbelysning började jag att byta lampor. En lampa för instrumentpanelen glappade och när jag höll på slocknade all instrumet- och panelbelysning, det visade sig att folien var skadad. Fick inte ordning på belysningen.
    När jag körde iväg med bilen var det som en ny motor! Tomgången var tidigare på cirka 850 rpm men ligger nu på 950 rpm och bilen svarar på gasen på ett helt annat sätt. Rappare och mjukare. Dessutom har kuvös-ljudet minskat mycket, ljudet har tidigare varit påtagligt.

Fråga: har varvräknaren någon styrning/koppling till motorstyrningen?
    Jag kan på bilder i webshopen se att den trasiga folien för instrumentbelysningen sitter monterad på varvräknaren.

/mikael

saabaero
    Deltagare

Varvräknaren och insprutningen får sin signal från tändsystemet.

Folien kan bytas separat

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng