Varvräknare och tändspole

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Varvräknare och tändspole

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-04-10 20:32.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #428993

    Hej

    Att original varvräknare inte är så tillförlitliga eller visar fel är mycket vanligt. Kan skicket på tändspolen påverka varvräknaren?

    Jag har en MC850-mätare som visar 700-800 varv för mkt, den bedömningen gör jag utifrån att läckande gasspjäll på trippelförgasarna kräver högre tomgång därför att tomgången varierar beroende på spjällets ”felläge”, troligen ligger jag på typ 1100-1200 tomgångsvarv och då visar mätaren 2000. Idag steg mätaren med ytterligare typ 1000 varv.

    Jag har i vissa sammanhang observerat att tändspolen blivit mkt varm. I andra sammanhang har jag tyckt att bilen inte vill varva ur eller går segt. I dag gick bilen mkt mkt bra, och varvräknaren visade mkt mkt fel.

    Bör jag byta tändspolen?

    /mikael

    #429022

    John Ahlberg
    Deltagare

    Kamvinkelproblem? Om brytaravståndet är för litet kommer spolen ”ligga på” under längre tid helt i onödan och borde därför bli varmare. En elektronisk varvräknare med enklast möjliga analogteknik borde kunna vara känslig för kamvinkeln så att en förhållandevis längre ”tillslagstid” ger mer energi till vridspoleinstrumentet och får detta att visa ett högre varvtal. För att göra en analog varvräknare okänslig för detta behövs mer elektronik och då ökar priset. Jag skulle misstänker att en varvräknare från Biltema mer sannolikt är kamvinkelberoende än en äldre mätare från VDO.

    Jag påstår inte att det ÄR så här, bara att det kan vara värt att fundera över.

    #429041

    Eftersom jag är elektriker har jag en förkärlek att leta fel genom att följa strömmen. Kamvinklar och andra avancerade motorteorier kan jag inget om.

    Jag bytte tändspolen till en högpresterande tingest från Biltema. Varvräknaren blev nu bättre. Om det beror på tändspolen eller om man kommit åt någon kabel vet jag inte.
    Jag provkörde och bilen fyrtaktade och gick inte på höga varv och tappade kraft då motorn belastades. Suck.

    Jag pillade lite med tändkablarna och bytte en halvbra tändhatt. När jag pillade hittade jag felet! Grafitstiftet till fördelarlocket var av. Trolig orsak till flera månaders orolig och varierande motoreffekt. Nu gick motorn riktigt bra igen med nytt fördelar lock. Hetsig på gränsen till att stegra sig när man gasar.

    Nu känns det bra att ta bilen för leverans till Trollhättan på torsdag. Det var 50 år sedan bilen skeppades till Ohio men nu får den komma hem igen.
    Det ska bli ett äventyr att köra från Vallentuna med endast tre fungerande cylindrar och obefintlig kamvinkel.

    CIMG0186

    CIMG0079

    CIMG0190

    Bilagor:
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng