Varvtalsstyrt relä?

Forum Modellspecifika forum OG900 Varvtalsstyrt relä?

  • Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-19 17:56 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26047
    big nyz
    Deltagare

    Någon som känner till det varvtalsstyrda relä som omtalas i nedanstående tråd?

    (Andra inlägget av MaZ):

    http://www.lazzat.se/archive/index.php/t-18989.html

    #193664
    M.Broberg
    Deltagare

    googla efter frekvensstyrda reläer

    #193669
    saabaero
    Deltagare

    Finns på både Volvo och Saab med K-jetronic (bränslepumpsrelät har även funktion för övervarvningsskydd)

    #193674
    big nyz
    Deltagare

    Testade, Broberg, men det som kom upp tycker jag verkar handla om annat – kanske för att jag inte vet exakt vad det är frågan om 😳 Hur fungerar det? Jag är alltså ute efter någon knepig DIY-lösning att få RPM-signalen att koppla i ett relä vid ett visst varvtal…

    Har dock hittat denna lilla intressanta byggsats:

    http://www.jetronic.se/Rpm_switch.htm

    #193675
    M.Broberg
    Deltagare

    RPM signalen plockar du tex genom tändspolen. där får du en + signal vid tändning och inget när det inte tänder.å kommer du få en frekvens som ökar i takt med varvtalet. en fyrkantsvåg.

    Den där lilla byggsatsen verkar vara precis det du letar efter.

    Vad ska du göra med den?

    #193677
    big nyz
    Deltagare

    Jag håller på och spånar lite kring ett tilläggssprut… Ungefär som detta, men med vissa modifikationer:

    http://skogenracing.editboard.com/t130-guide-for-inkoppling-av-extrasprut-stall-era-fragor-har

    Det vanliga sättet att koppla x antal kallstartsspridare över x antal tryckvakter känns lite grovhugget. Jag funderar på att ha en kallstartsspridare på den diskreta ”originalplatsen” som aktiveras vid typ 0,7bar, men dessutom ett par riktiga bilspridade (rätt små, tänkte köra original insprutarspridare) på tryckröret på insugssidan. De skulle jag vilja ha kopplade först över samma tryckvakt på 0,7bar, men dessutom till en varvtalsbrytare för att undvika att ösa på en massa på låga varv. Min bil laddar lätt över 0,7bar redan vid 3000rpm, och jag vill inte skicka i en massa bensin då redan. Och jag vill inte heller köra extrasprutet endast RPM-aktiverat, eftersom det då skulle ligga på konstant vid motorvägskörning trots att laddet är lågt… Så jag försöker fundera ut ett sätt att styra extrasprutet med båda parametrarna – en slags mekanisk mappning!

    Hur låter det här?

    #193678
    M.Broberg
    Deltagare

    @Big Nyz wrote:

    Hur låter det här?

    onödigt komplicerat. köp en avgastempgivare och en bredbandslambda först och främst. utan det så blir det ett helvete att justera in grejjerna (omöjligt) Sen kan du stoppa på en justerbar progressiv bränsleregulator istället. så får du mer soppa. den mängd soppa du snackar om är ju nästan 100% mer soppa.

    Det e rätt jävla mkt.

    #193679
    saabaero
    Deltagare

    Om man ändå ska krångla med så mycket extraprylar tror jag det är lika lätt/dyrt att montera ett Trionic.
    När Trionic väl är inkopplat är det överlägset alla former av tilläggssprut.

    #193656
    big nyz
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    onödigt komplicerat.

    Kom fram till samma sak jag efter lite mera tänkande 😆 Det blir grovhugget fast vilka styrmekanismer jag än använder mig av, eftersom det är ett off/on-system…

    Borde kanske titta närmare på Trionic ändå… Men jag drar mig för det eftersom jag inte riktigt lyckats få grepp om hur mappandet går till i praktiken.

    Kan jag skippa LMM med Trionic på samma sätt som med MS?
    Kommunicerar Trionic direkt med en bredbandare?

    #193683
    saabaero
    Deltagare

    @Big Nyz wrote:

    Kan jag skippa LMM med Trionic på samma sätt som med MS?

    Ja, du slipper LMM, fördelare och knacksensor med Trionic, men du får en tändkassett istället 🙂

    @Big Nyz wrote:

    Kommunicerar Trionic direkt med en bredbandare?

    Japp
    Bredbandaren har dock en liten egen ”styrenhet” som måste finnas med.
    När man använder bredbandaren för att finjustera (autotuna) bränslet måste man har en PC igång i bilen.
    PC´n behövs även när man autotunar tändningen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng