Vatten i oljan

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vatten i oljan

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-17 12:16 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5955

    Hej.
    Har ett problem som jag hoppas få tips om hur jag skall lösa?
    Har en rallymotor 1850 cc, märkte för en tid sedan att det kom vatten i oljan. Plockade ner motorn, bytte lager, synade topparna efter defekter men kunde inga se. Monterade nya kopparringar, limmade packningarna. Har nu provkört men det kommer fortfarande vatten i oljan. Det är ett vitt skum vid oljepåfyllningslocket och även i slangen för vevhusventilationen på höger sida. Tog kompprov, det visade 12,5 på 2,3 och 4. Men ettan ca 12, samt att det tog något längre tid att få upp trycket. Tycker att det blåser lite väl mycket ur vevhusventilationen, men kompprovet är knappast att anse onormalt ? Inget onormalt tryck i expansionskärlet.
    Det går väl inte att testa toppen på plats, avseende sprickor? Har fått för mig att det är ettan som felar. Hur skall jag göra? Ny topp? Hur hitta spricka i toppen, om det nu är det som är felet?

    #42282
    soulmannen
    Deltagare

    Har du testat om det är nån skillnad på kompprovet vid varm eller kall motor?

    #42283
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det finns en särskild spray som visar om och var det finns sprickor.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #44905
    mas1
    Deltagare

    Sprickindikator crc crick 110-120-130
    Först rengöring crick 110 rengör noga
    Sedan färgmedel crick 120
    åter rengöring
    sedan framkallare crick 130
    Sprickor framträder i den vita färgen som röda prickar eller linjer
    Används i svetsindustri för att kolla svetsfogar men även för att kolla ”hälarna” på pallgafflar.
    Köpte mina 3 flaskor på svetshuset i avesta ca 90+moms styck

    #44930

    @soulmannen wrote:

    Har du testat om det är nån skillnad på kompprovet vid varm eller kall motor?

    Jag tog kompet på varm motor,har tagit ur motorn igen. Kan tänka mig att det är lägre komp vid kall motor.
    Hällde i en liten slurk olja i varje lopp och tog komp, då steg kompet drygt ett kilo(varm motor) vill jag minnas.
    Detta med sprayen skall jag prova.Skall motorn startas eller framträder eventuella sprickor ändå?
    På bilden har motorn just lämnat motorrummet för att slussas till operationssalen.

    #44933
    mas1
    Deltagare

    Njaej du kan inte ha motorn monterad utan den måste var helt demonterad.
    Ta ur ventilerna så ser du sprickor ut i ventilsätena :CH

    #44934
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Så här kan det se ut (utan sprickindikeringsvätska). Spricka mellan ventilsätena.

    /B

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng